Line6 pocket POD: sázka na jistotu i s kytarou z výprodeje

Říká se, že z malých nápadů vznikají velké věci. V tomto případě to ovšem bylo naopak. Z velkého nápadu vytvořit mobilní, avšak možnostmi pestrý a bohatý multiefekt, vznikl malý pocket POD. Přestože tento efekt z velmi úspěšné řady POD není na trhu žádnou novinkou, je pro mnoho kytaristů stále aktuální. Od roku 2007, kdy ho americká firma Line 6 představila kytarovému publiku, si tento malý zázrak získal spousty příznivců a velmi pozitivní ohlas mnoha hráčů.

Slovo pocket v samotném názvu efektu je velmi výstižné, jeho rozměry jsou zhruba 12 centimetrů na délku a 5 centimetrů na výšku. Na zadní straně objevíme kovovou klipsnu, umožňující si Pod, díky jeho velikosti, připnout na kytarový popruh či pásek od kalhot. Na horní straně se nachází dva vstupy (6,3 mm pro kytaru a 3,5 mm Jack Aux-In) a dva výstupy (6,3 mm sloužící k propojení s aparátem a klasický 3,5 mm sluchátkový jack), dále slot pro devítivoltový napájecí adaptér, který může být pro dosažení maximální flexibility a mobility nahrazen čtyřmi AAA bateriemi. 3,5 mm výstup je velmi praktickou záležitostí, umožňuje efekt propojit s mp3 přehrávačem či počítačem, a tak jednoduše hrát ke svým oblíbeným písním, či zapnout metronom a nerušeně cvičit. Na dolní straně se nenápadně schovává USB rozhraní pro propojení se softwareovým zázemím Line 6, o kterém ještě bude řeč.

Na první pohled by se mohlo zdát, že ovládání Podu bude kvůli jeho velikosti ztížené. Ve skutečnosti tomu tak ale není. K ovládání zde slouží čtyři potenciometry (drive, effects, delay a volume), které jsou velmi dobře přístupné. Na čelní straně nacházíme malý joystick pro pohyb mezi jednotlivými kategoriemi a dva spínače. První spínač "save" uloží nový zvuk, a to v případě, kdy, kdy hráč přednastavený zvuk upraví a přeje si jeho novou podobu zachovat. Druhým tlačítkem "tap" udáváme rychlost opakování delaye. Oba tyto spínače mají rozšířené možnosti, při delším stisknutí save se již zmíněné čtyři potenciometry mění v bass, mid, treble a reverb a ze spínače tap je ladička. Samozřejmostí je malý display pro přehlednost.


V základním nastavení se nám nabízí přes 300 přednastavených zvuků, 32 zesilovačů legendárních značek (např. ’64 Fender Deluxe Reverb, ’68 Marshall Plexi, 85 Mesa/Boogie Mark Iic+) a k ním 16 modelů reproboxů. Pro absolutní přizpůsobení zvuku svým potřebám je možné pocket POD propojit s počítačem skrze USB. Pro nekonečnou editaci je na webových stránkách Line 6 zdarma ke stažení software Vyzex, na těchto stránkách naleznete také rubriku "customtone", kde je na výběr z knihovny více než 3000 zvuků vytvořených ostatními kytaristy z celého světa, současně je možné sdílet vámi vytvořené zvuky s ostatními.

Nevýhodou tohoto efektu je, že k němu nelze připojit footswitch, což může být při hraní na koncertech problém, je třeba ale zmínit, že pocket POD zřejmě ani nebyl navržen pro živé hraní. Další nevýhodou je, že jakákoliv kytara s ním hraje stejně, to je ale případ většiny multiefektů. Nese to s sebou však ale i světlou stránku, i z levné kytary je možné získat poměrně slušný zvuk. Asi největším plusem je cena, která se pohybuje kolem 3 000 Kč. Osobně jsem majitelem pocket PODu déle než čtyři roky a za tu dobu vždy odváděl svou práci velmi dobře. Doporučil bych tuto hračku snad každému kytaristovi, obzvláště těm, kteří chtějí být mobilní.