Martin D-28 BMT a trocha historie značky Bigsby

Současná popularita vintage nástrojů přiměla řadu výrobců sáhnout do historie a reinkarnovat některý ze svých starších modelů. Tento trend potvrzuje i firma C.F. Martin, která na letním hudebním veletrhu NAMM v Nashvillu představila netradiční verzi akustické kytary D-28 Bigsby, vycházející z raritního nástroje kytaristy, zpěváka a skladatele Merleho Travise.

Jméno Bigsby si většina kytaristů spojuje s vibratem, využívajícím pro tento typ mechaniky typickou konstrukci, ale v případě Martinu se označení Bigsby vztahuje ke krku a především k tvaru hlavice, navrženém Paulem Bigsbym, jejíž design převzal podle názorů některých pamětníků legendární vývojář Leo Fender a po úpravě využil koncept u modelu Fender Stratocaster. Nutno podotknout, že právě styl hlavice je kromě siluety korpusu signifikantním a designově dominantním prvkem slavného Stratu.

Paul Adelburt Bigsby (1899–1968) byl také motocyklovým nadšencem a absolvoval řadu závodů, tato záliba se mimochodem otiskla i v prvních prototypech jeho vibrat, u kterých použil některé součástky původně určené pro servis motorek a k těmto strojům se později vrátil jako spolupracovník firmy CMC (Crocker Motorcycle Company), kde se podílel na vývoji motoru Crocker V-Twin.

Jako první přišel s dvoukrkým modelem osmistrunné steel kytary (každý krk měl jiné ladění) s tzv. "tapered" konstrukcí hlavice a na svých el. kytarách, jejichž tvar nápadně připomínal pozdější sérii Gibson LP, používal single coily vlastní konstrukce uložené v hliníkových pouzdrech eliminujících síťový brum.

Bigsbyho snímače, jejichž cívky byly vinuty pomocí speciálního zařízení postaveného z šicích strojů, si mimochodem oblíbili kytaristé Chet Atkins (kytary D‘ Angelico) nebo Lester Paul, jenž tímto typem singlu osadil svého pololubového Epiphona.

Nepatentovanou modifikaci jednořadých ladicích strojků poté převzala do svého portfolia firma Kluson, čehož následně využil i Leo Fender u modelů Esquire/Telecaster a podle Dona Randalla, jednoho ze zakladatelů společnosti Fender Guitars, se výrobce u raných modelů inspiroval také Bigsbyho zapojením elektroniky s třípolohovým nožovým spínačem a využil systém ukotvení strun skrz tělo.


Merle Travis (1917-1983), jehož osobitá technika pravé ruky dala kytarovému světu výraz "Travis Picking", používal koncem čtyřicátých let el. kytary Bigsby Solid Body a tyto modely z dílny Paula Bigsbyho (vyrobeno pouze 23 kusů) si natolik oblíbil, že jej požádal o výrobu identického krku, který si poté nechal nainstalovat na klasický dreadnought Martin D-28 a nepřímo tak přispěl k možná prvnímu modelu akustiky s jednořadou ladicí mechanikou.

Nevšední vzhled Travisovy kytary a vlastnosti javorového krku zaujaly v té době mnoho muzikantů, včetně tehdejších country hvězd Leftyho Frizella, Hanka Thompsona nebo Zekeho Clementse, kteří si po Travisově vzoru objednávali u Paula Bigsbyho další krky z řady Bigsby Solid Body a kombinovali je s korpusy akustik jiných značek.

Podle původní varianty postavil Martin před cca deseti lety limitovanou edici D-28M Merle Travis s krkem z výběrového fládrovaného javoru a cenovkou 8 000 dolarů. I přes poměrně vysokou pořizovací částku se po stovce kousků z této výjimečné řady jen zaprášilo a dnes se tato edice stává vítaným předmětem zájmu sběratelů.

Nový a oproti předchozí edici finančně přece jen dostupnější model Martin D-28 Bigsby 2018, inspirovaný originální verzí a patřící do produktové řady Arts & Crafts, má zadní desku a luby těla z východoindického palisandru a přední ozvučnice je vyrobena ze smrku sitka a stejný druh dřeva byl použit i pro vnitřní žebrování.

Krk z tvrdého horského javoru, který dodává hřejivému a basově plnému zvukovému spektru palisandru potřebnou brilanci, nese ebenový hmatník s radiusem 16 palců a dvacítkou středně silných pražců, zkosená hlavice s logem Bigsby je polepena plátem ořechu, hrany těla jsou kryty bílou výložkou a v ozvučnicvém otvoru najdeme podpis současného šéfa a potomka zakladatele firmy Chrise Martina IV. a také Freda Gretsche (Gretsch Guitars).

Struny kotví pomocí kolíčků v ebenové základně kobylky typu Modern Belly s kompenzovaným sedlem z pravé kosti a přes nultý pražec z identického materiálu míří do niklovaných ladicích strojků Grover Deluxe.

Nástroj bude dostupný v přírodní transparentní úpravě s leským povrchem (krk je pro větší komfort chráněn matným lakem) a je z továrny seřízen na firemní sadu strun SP Acoustic 92/8 Phosphor Bronze Medium (MSP4200). Oficiální cena akustického Martinu D-28 Bigsby se má na americkém trhu pohybovat pod hranicí 4 tisíce dolarů.