Mikro zesilovač Mooer Baby Bomb 30: překvapení z Asie

Zároveň s rostoucí oblibou kompaktních verzí modelingových systémů zaznamenávají nárůst zájmu také malé koncové zesilovače umístitelné do pedalboardu. Vedle tradičních amerických značek jako je Electro-Harmonix, Seymour Duncan nebo ISP Technologies se v tomto segmentu začínají úspěšně prosazovat i asijští výrobci včetně čínského Mooeru. Ten před časem uvedl na trh miniaturní třicetiwattový zesilovač Baby Bomb 30, který je hlavním protagonistou tohoto testu.

Konstrukce

Jednodušší a menší to už snad ani nemůže být. Šasi o rozměrech 93 x 52 x 42 mm je osazeno potenciometrem hlasitosti, dvoupolohovým páčkovým switchem Warm/Bright, zdířkou adapteru, jackovým vstupem a výstupem. Zesilovač nemá aktivační spínač, tuto funkci obstarává prosté vytažení síťového konektoru externího napaječe ze zásuvky. Obvod je navržen pro boxy s impedancí 8-16 ohmů, takže připojovat čtyřohmové repro by mohla být sázka do loterie.

Ještě než přejdeme ke zvukové stránce „bombičky“ bych chtěl začínajícím nebo méně technicky orientovaným hráčům připomenout, že Baby Bomb je pouze koncový zesilovač, takže pro optimální vybuzení jeho vstupu je nutný předřazený preamp, ať už ve formě např. modelingového pedálu, multiefektu s preampovou sekcí, lampového předzesilovače apod. V případě přímého zapojení kytary nebo použití pouze klasického overdrivu, distortionu atd. přijdete o část zvukového charakteru, výkonu a dynamiky.


Zvuk

Ne, Baby Bomb nehraje jako VHT/Fryette 2150 s průrazností pneumatického kladiva ani nemá zvukové možnosti koncáku Mesa Boogie Strategy 500 Switch-Track. Srovnávat takto malou krabičku s monstrózními a těžkými elektronkovými power ampy, k jejichž převozu by si slabší povahy raději měly najmout špeditérskou firmu, by nebylo fér. Nehledě na cenu Mooeru, která nedosahuje ani částky nutné k přelampování výše jmenovaných, výkonově předimenzovaných stereo modelů, které dnes už seženete pouze z druhé ruky.

Přesto se Baby Bomb nemá vůbec za co stydět. Naopak, v nepoměru k velikosti šasi a uvnitř uloženého miniaturního obvodu překvapí výkonem i barvou tónu. Basy mají až podezřele pevnou projekci, kterou bych očekával spíše u zesilovačů s masivnějšími výstupními transformátory, nechybí náležitá porce středů zajišťujících potřebnou průraznost v celkovém soundu kapely a výšky kupodivu neobtěžují přebytkem nepříjemně ostrých špiček.

Největší nárůst výkonu probíhá do cca poloviny dráhy potenciometru, poté hladina hlasitosti už nijak markantně nestoupá, ale přibývá lehká komprese doprovázená decentním zkreslením, které si ale stále udržuje rozpoznatelnou dynamickou odezvu a transparentnost. Praktickou a podle mého názoru citlivě kalibrovanou vychytávkou je malý spínač Warm/Bright, jenž v horní poloze nabízí kulatější zvukový témbr, zatímco druhý režim rozjasní spektrum a zvýrazní projekci.


Navíc krabička si bez potíží porozumí s různými typy preampů i kabinetů – zkoušeno na JMP-1, Triaxis, podlahové digitální multiefekty Yamaha DG Stomp + Zoom G1On, polovodičový Tech21 PSA-1, předzesilovač ze starého Gallien Kruegeru MLS Lead Standard a boxy 1x12, 2x12, 4x12 s reproduktory Celestion V30, G12M Greenback, G12T-75, VHT Chromeback.

Jako součást pódiového odposlechu může být Mooer také vhodnou volbou pro kytaristy používající „hotový“ zvuk tvořený modelingem, IR impulsy apod. Baby Bomb má svůj zvukový charakter, nejedná se o zcela lineární zesilovač, takže při tomto způsobu využití budou v částečné výhodě majitelé pokročilejších zařízení s možností rozdělení výstupů do dvou větví (A - kompletně emulovaný signál míří ke zvukaři, B – odposlechový výstup bez simulace powerampu/kabinetu je zapojen do Mooeru+boxu).

Otázku typu „bude mi stačit výkon, když hraju rock, blues, funk, metal...?“ nechávám nezodpovězenou – někdo zjistí, že má stále dostatečnou rezervu, jiný se může pohybovat na hraně možností zesilovače, další nevytočí potenciometr Master ani na pětinu a člen kapely, jejíž bubeník si nasazuje špunty i při zvučení soupravy, bude mít na výkon Mooeru také svůj názor. Tady prostě nezbývá než vyzkoušet na vlastní uši.

Osobně jsem s hlasitostí třicetiwattového Baby Bombu žádný větší problém nezaznamenal ani při extrémnějším testu s hard coreovým bandem, na jehož zkoušku jsem se zcela cíleně vloudil a od kamaráda-kytaristy si na chvíli půjčil jeho kapelu i box 4x12. Velkého kabinetu s celkovým výkonem 240 wattů se čínský trpaslík ani v nejmenším nezalekl a výsledkem trochu bizarní sestavy vizuálně evokující setkání Davida s Goliášem byl zvuk, který se rozhodně nedal nazvat tichým ani málo objemným.

Asi bych v návaznosti na předchozí řádky neměl zapomenout zmínit, že nezanedbatelnou roli hraje v této problematice výběr reproduktorů, kde zjednodušeně řečeno platí přímá úměra: vyšší citlivost = vyšší akustický tlak. To znamená, že např. Celestion Vintage 30 s citlivostí 100 dB vybudíte na danou úroveň rychleji než třeba desetipalcový Greenback G10 s citlivostí 95 dB. Sice se to nezdá jako závratná hodnota, ale rozdíl 5 dB už na celkové hlasitosti rozhodně pocítíte. Mimochodem, to je také jeden z důvodů, proč některé firmy montují do svých nízkowattážních lampových komb speciální repra s vyšší citlivostí.

Závěr

Nechci nikomu podsouvat žádné neměnné pravdy, každý test tohoto typu je vysoce subjektivní záležitost, ale mně se možnosti a celková koncepce Baby Bombu natolik zalíbily, že jsem si tuto krabičku nakonec pořídil. A to jsem se před lety zařekl, že jediné nákupy se budou v tomto směru týkat už pouze trsátek a strun. Never-ending story...

Cena Mooeru se v českých obchodech pohybuje okolo 2 600 Kč a v balení najdete také DC napaječ 24V-2A s třížílovou síťovou šňůrou a poměrně masivním výstupním kabelem, který by měl něco vydržet.