Přejít k hlavnímu obsahu
David Herzig -

Mutable Instruments Elements: neztratí se ani v monstrózním setupu

Elements je synth-voice unit společnosti Mutable Instruments. Na rozdíl od běžnějších modulů využívajících subtraktivní syntézu, kdy je nejprve určena výška tónu a poté je pomocí obálek a filtrů tvarována jeho délka a harmonický obsah, využívá fyzikálního modelování zvuku.

Jedná se o komplexní modul s obrovskými možnostmi, který je rozdělen do dvou sekcí. Sekce exciter vytváří impulzy a šumy (noisy) vznikající při hře na hudební nástroj (např. tření smyčce o strunu, úder paličkou). Sekce resonator pomocí 64 laděných band-pass filtrů simuluje vlastnosti vibrujících objektů (struny, blána, korpusy dechových nástrojů) a harmonický obsah výsledného zvuku. Elements pak také pomocí těchto sekcí může zpracovávat externí signál.

Exciter

Prvním knobem zleva je CONTOUR. Ten se chová jako obálka a má vliv na obě hlavní sekce. Točením se pohybujete mezi tvary AD, ADSR a AR. Další v řadě je BOW. Tato funkce podléhá obálce (contour) a generuje škrabavý zvuk, jaký vzniká při tažení smyčce po struně. Pomocí knobu TIMBRE můžete ovlivnit průraznost a zabarvení tohoto zvuku. Knob BLOW je též ovlivňován obálkou a simuluje šum vznikající při proudění vzduchu do nástroje. FLOW kontroluje zabarvení tohoto šumu a TIMBER jeho agresivitu.

Poslední v sekci je STRIKE. Nepodléhá obálce a simuluje chování bicích a brnkacích nástrojů. Knoby MALLET a TIMBER určují vlastnosti vznikajících hluků (mohou simulovat úhoz paličkou, trsátkem, rychlost úderu atp.). V této části modulu nalezneme ještě tlačítko PLAY, které slouží ke spuštění synthu (podobně jako když vyšleme Gate ze sequenceru). Můžete ho využít při živém hraní, nebo jen ke kontrole zvuku.

Nalezneme zde i vstupy V/Oct CV, Freqency modulation, Gate a vstup Strenght, pomocí kterého můžeme určovat intenzitu impulzů (Velocity). EXT IN jsou vstupy pro externí signál. Červený vede nejprv do sekce Exciter, takže aby se ozval, potřebuje trigger (Gate/Play Button)a je ovlivňvován obálkou. Zelený vede přímo do sekce Resonator.

V dolní části modulu najdeme vstupy pro modulační signály pro funkce Flow, Mallet a všechny tři Timbry. Nad vstupy jsou knoby, které určují polaritu a míru modulace (attenuvertery).


Resonator

COARSE ovlivňuje výšku výsledného zvuku a polohy knobu jsou laděny po půltónech. FINE funguje podobně, ale není laděný. Horní řadu uzavírá attenuverter pro FM vstup (v levé části modulu).

Jedním z nejzajímavějších knobů je funkce GEOMETRY, která ovlivňuje tvrdost rozonujícího objektu. Nabízí se zde široká paleta rezonančních charakteristik od blány, přes strunu až ke zvukům připomínajícím zvony. BRIGHTNESS pak kontroluje množství vyšších frekvencí. Nižší hodnoty generují měkké zvuky připomínající nylon, nebo dřevo a vyšší, které zní skleněně, nebo ocelově.

DAMPING určuje, za jak dlouho se z rezonujícího materiálu vytratí energie. Něco podobného jako když brnknete na strunu, nebo uhodíte do blány a zatlumíte jí rukou, což je velmi užitečné při syntéze perkusivních zvuků. Kombinováním Geometry, Brightness a Damping funkcí můžete lehce syntetizovat zvuky bubnů, bas, perkusivních leadů, gongů atp.

POSITION je knob, který určuje ve které části je objekt rozechvíván. Např. v které části struny brnkáte, nebo do kterého místa na bláně tlučete. Modulací této funkce (LFO, Sample and Hold) dosáhnete phaserového efektu, nebo něčeho, co připomíná PWM (Pulse width modulation).

SPACE pracuje současně s šířkou sterea a reverbem. V minimální pozici knobu rozhodí Exciter a Resonator do leva a do prava. Ve vyšších hodnotách tyto signály slévá a reverbuje, čímž dosahuje zajímavých stereo efektů. V extrémních pozicích začíná freezovat reverb a vytváří noisové plochy, atmosféry, nebo pady. Funkce Damping, Geometry, Position, Brightness a Space mají své vstupy s attenuvertery.

Závěr

Elements je komplexní modul s obrovskými možnostmi a hravě strčí do kapsy většinu zdrojů signálu ve vašem racku. Vzhledem k tomu, že se spousta parametrů vzájemně ovlivňuje, je obtížné dosáhnout předvídatelných výsledků, ale cesta k nim vede velmi podnětnou krajinou. Od simulace reálných nástrojů až k vesmírným zvukům podezřelého původu. Díky attenuverterům na modulačních vstupech dosáhnete zajímavých pohybů ve výsledném zvuku v drobné i extrémní míře.

Stylově se s ním vejdete jak do ambientní hudby, tak do techna. Přístup k parametrům je přímočarý, nemusíte se učit kombinace tlačítek a proklikávat do interních menu. Vzhledem k tomu, že k dosažení neotřelých výsledků nepotřebuje další moduly (filtry, efekty), je ideální pro menší systémy, ale neztratí se ani v monstrózním setupu. Navíc si ho koupíte v pouzdře, které je naprosto boží.

Tagy Mutable Instruments Mutable Instruments Elements

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY