Přejít k hlavnímu obsahu
Stanley -

MXR Custom Badass Modified: zlatá střední cesta

Overdrive, jeden z nejznámějších a nejužívanějších efektů, zná asi každý kytarista. Najít ale ten pravý, který si dobře rozumí s vaší kytarou i aparátem, je tak trochu alchymie. Naštěstí je jich na trhu tolik, že vybrat si může opravdu každý. Od těch nejlevnějších "číňánků" až po vskutku drahé boutique modely. Někde uprostřed této škály má své želízko v ohni firma Dunlop, respektive její filiálka pod jménem MXR. A její model MXR Custom Badass Modified O.D. nám toho nenabízí zrovna málo...

Jak to vypadá?

Po vybalení z krabičky vás jistě jako první zaujme odolná hliníková šasi vyvedená v luxusně působící zlaté barvě. Samotný efekt má víceméně standardní rozměry 110 x 60 x 30 mm, díky čemuž nezabere příliš místa ve vašem již tak napěchovaném pedalboardu. Zároveň působí dostatečně robustně, abyste neměli strach na něj v zápalu hry trochu prudčeji šlápnout.

Efekt je co do ovládání slušně vybaven, ale vše je přehledné a takříkajíc "blbuvzdorné". Nalezneme zde čtyři potenciometry: Tone, 100HZ, Output a Gain. Mezi nimi najdeme minitlačítko Bump, jehož aktivita je signalizována malou modrou ledkou.

Aktivita celého efektu je pak značena větší ledkou barvy červené. Nášlapný spínač je typu button a nechybí samozřejmě ani zdířky In - Out a vstup pro externí napájecí zdroj. Pokud však chcete krabičku napájet baterií a ne adaptérem, nezapomeňte si do výbavy přibalit šroubovák. Baterie se totiž nachází pod spodním víčkem, které je nutno při výměně baterie odšroubovat. Efekt ale není příliš "žravý" a tak vám 9V alkalická baterie vydrží na mnoho hodin hraní. Na spodní destičce nalezneme i praktické protiskluzové podložky.




Jak to hraje?

MXR Custom Badass jsem testoval na lampovém zesilovači Marshall a za použití kytar Fender Stratocaster a Ibanez JEM. Les Paula jsem bohužel neměl k dispozici, což mě trochu mrzí. Vzhledem k faktu, že se jedná o poctivý analogový efekt je samozřejmostí i mono zvuk. Co je hlavní úlohou efektu overdrive je jasné – nakrmit zvuk a rozezpívat tón vašeho aparátu. A to umí Badass dokonale. I při minimálním použití gainu a s korekcemi "narovno" se zvuk lehounce našlápne a přibrousí.

Při postupném přidávání gainu je potřeba si zároveň hlídat i nastavení potenciometru Output a při maximálním gainu už je potřeba Output stáhnout zhruba někam na 10 hodin. S gainem je třeba zacházet opatrně, neboť stačí málo a máte ho ve zvuku skutečně až až. Při pootočení s potenciometrem 100HZ se ve zvuku objeví ještě více ostrosti a bude vám jasné, že tenhle overdrive není žádný mazel, ale krabička určená spíše do tvrdších stylů. Přičemž zvuk ale stále zůstává barevný a čitelný i při maximálním Gainu a nenaleznete zde žádné zahlcování či uřvanost.

Při použití tlačítka Bump nejspíš polezete blahem po zdi jako já. Zvuk se skokově dostane do trochu jiné polohy, výrazně přibude basových a nižších středních frekvencí a při troše laborování s potenciometrem 100HZ dostanete do zvuku tolik dunivých basů, až vám budou vlát nohavice.

Samozřejmě vše výše uvedené se víceméně vztahuje ke konkrétnímu aparátu a ve spojení s jiným typem či modelem, bude zvuk zase trochu jiný. Což ovšem nic nemění na faktu, že tento overdrive asi nejlépe poslouží hráčům tvrdších stylů. V rychlosti jsem efekt vyzkoušel ještě na kamarádově aparátu Laney a změna aparátu i použitých lamp byla ve výsledném charakteru zvuku hodně znát. Ale pořád to znělo sakra dobře...:-)

Závěr

Jak už jsem předeslal na začátku, overdrive je alchymie a vyžaduje hledání, experimentování a zkoušení. Ale když naleznete ten pravý... to je pocit k nezaplacení. MXR Badass vám nabízí široké možnosti nastavení a při troše dobré vůle a kroucení potenciometry i uplatnění v nejrůznějších stylech. A to vše při zachování příznivé ceny a nekompromisně kvalitním zpracování.

Tagy MXR

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Stanley
Mé muzikantské motto: "Když se ti něco nelíbí, tak to nehraj. Ale nejdřív se to pořádně nauč..."
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY