Na co hraje basista RATM Timm Commerford

Baskytarista Timm Commerford je v hudebních kruzích znám především jako člen americké crossoverové party Rage Against The Machine a také svým působením v dnes už neexistující "superkapele" Audioslave, kde se muzikanti z RATM sešli s frontmanem Soundgarden Chrisem Cornellem. Commerfordův záběr je ale mnohem širší, o čemž svědčí jeho paralelní heavy-punkový projekt Wakrat nebo v letošním roce založená kapela Prophets of Rage, ve které se trio z RATM obklopilo hudebníky z Public Enemy (DJ Lord a Chuck D) a rapperem B-Realem z Cypress Hill.

Commerfordova hra je založena na precizním zvládnutí prstové techniky pravé ruky i když v minulosti používal také slap, jenž můžeme slyšet např. ve skladbách Take The Power Back a hitovce Know Your Enemy z prvního alba Rage Against The Machine z roku 1992. Tato epizoda však neměla dlouhého trvání a po přechodu na Fendery se Commerford vrátil k prstovému hraní.

Důvody návratu k původní technice vysvětlil i v rozhovoru pro magazín Bass Player: "Na počátku devadesátých let jsem hodně poslouchal Red Hot Chili Peppers nebo kapelu Brothers Johnson a začal jsem slap používat i ve svých partech. Po čase mně ale začalo být jasné, že pokud budu tuto techniku preferovat i v Rage Against The Machine, tak budeme znít jako další klon RHCP, ale já jsem chtěl hrát v kapele, která je hudebně i zvukově jedinečná, takže na druhém albu RATM už slap nenajdete."

K jeho způsobu hry ho prý přivedl Geddy Lee z Rush. "Když jsem v podstatě ještě jako dítě kapelu poprvé viděl, tak mě zajímalo, proč u spousty figur používá pouze jeden pravačkový prst. Myslel jsem si, že je to pro něj jednoduchý způsob, jak si ulehčit hraní v pasážích, kde zároveň zpívá. Až doma při cvičení mi došlo, jak je to těžké. A zároveň jsem si uvědomil, že zvuk basy má při hře jedním prstem jiný charakter a tempo má mnohem pregnantnější puls. Začal jsem na tom makat a dnes je tato technika pevnou součástí mého stylu. Hra jedním prstem je prostě ten nejfunkovější sound ze všech," dodává Timm.

Od loňského roku si klasická sestava RATM v čele se zpěvákem Zackem de la Rochou dala opět pauzu, což triu ve složení Tom Morello, Brad Wilk a Timm Commerford, společně s některými členy Public Enemy a Cypress Hill, umožnilo natočit první EP nové formace Prophets of Rage a zároveň připravit covery skladeb z repertoáru domovských kapel všech členů, jenž jsou kromě novinek součástí koncertního playlistu.

Debut s názvem The Party's Over propagovali Prophets of Rage na podzimní americké šňůře Make America Rage Again Tour, jež byla zároveň protestem proti politice Donalda Trumpa a letošním americkým prezidentským volbám. Na turné, ke kterému se váže i následující popis Commerfordova pódiového gearu, si pozvali i jeho další projekt Wakrat.


Baskytary:

Commerford vystřídal za svou kariéru řadu různých značek, včetně modernějších modelů Fender Jazz Bass s krky z Precisionu nebo baskytar Lakland, ale v současné době dává opět přednost nástrojům z dílen firmy Ernie Ball Music Man. Hlavní basou je čtyřstrunný Music Man StingRay s korpusem z bahenního jasanu v transparetní úpravě Classic Natural, javorovým krkem a hmatníkem, dvojicí firemních humbuckerů s Alnico magnety, třípásmovým aktivním preampem a mechanikami Schaller BM.

Druhým koncertním nástrojem je identický model StingRaye v černém matném laku s palisandrovým hmatníkem a černě chromovaným hardwarem. S kapelou Wakrat má jednu basu naladěnu do Cis, Gis, Cis, Fis a druhou do Dis, Gis, Cis, Fis. Oblíbenými strunami jsou niklované Ernie Ball Regular Slinky o síle .050 - .105.

Zesilovače a boxy:

Pro čistý zvuk slouží starší celolampová hlava Ampeg Classic SVT z roku 1978 v kombinaci s dnes už nevyráběným 8x10 kabinetem Ampeg PR-810H. Dvoukanálový aparát se vstupy Bright/Normal (využíván je vstup Normal prvního kanálu) a výkonem 300 W je osazený osmi preampovými lampami (4x12AX7, 4x12AU7) a šesti koncovými elektronkami 6550.

Lehce zkreslený sound Commerford dostává z novějšího modelu rackového zesilovače Ampeg SVT-2 Pro vybaveného klasickými třípásmovými korekcemi i grafickým devítipásmovým ekvalizerem. O přenos zvuku se stará 4x10 box Ampeg PR-410HLF 600W s výškovou hornou a trojicí kulatých předních bassreflexů.

Efekty:

Z nástroje jde signál do kompresoru EBS MultiComp, odtud do předzesilovače/DI boxu Ampeg SCR-DI s overdrivovou sekcí Scrambler a podomácku vyrobeného rozbočovače, jenž slouží i jako Mute funkce pro letitou a neuvěřitelně rozměrnou ladičku Peterson, většinou umístěnou na jednom z kabinetů.

Za splitterem je zapojen DI box Countryman, následuje A/B box, kterým Commerford přepíná vstupní cestu mezi oběma Ampegy, Boost-Line Driver od MXR/Custom Audio Electronics a kompaktní kvákadlo Dunlop Cry Baby Mini Bass Wah. V pedalboardu je uložen také vokální efektový procesor TC Electronic Helicon Mic Mechanic pro úpravu Commerfordova zpěvu. Efekty jsou napájeny distributorem Voodoo Lab Pedal Power 2.