Robin Trower, zdroj: Wikipedia

Na co hraje kytarový matador Robin Trower

Letos třiasedmdesátiletý Brit Robin Trower, mísící ve své hře prvky blues a hardrocku, patří k souputníkům Erica Claptona, Jimmyho Page nebo Jeffa Becka. Stejně jako oni byl ve své době průkopníkem razantnějších odnoží moderní hudby a svým vkladem ovlivnil celou generaci muzikantů.

Trowerovým hvězdným angažmá byl post v kapele Procol Harum, která v 60. a 70. letech vyprodávala sály na obou březích Atlantiku (letos se PH dočkali ocenění v kategorii Hall of Fame Singles za skladbu A Whiter Shade Of Pale), ale po pěti letech a šesti natočených albech dává přednost sólové tvorbě, která počínaje rokem 1973 do současnosti čítá 22 studiových alb, 10 živých záznamů a 8 kompilací.

Paralelně s tím nahrává a koncertuje s Bryanem Ferrym nebo basistou Cream Jackem Brucem, v letech 1991 a 1995 hostuje u Procol Harum na albech The Prodigal Stranger a The Long Goodbye a věnuje se i hraní v menších klubových uskupeních.

Zatím poslední rozsáhlejší koncertní šňůrou Trower Bandu, na které zazněly také skladby z nejnovějšího CD Time and Emotion (2017), bylo jarní americké turné, k němuž se váže i následující popis Trowerova pódiového gearu.


Kytary

Trower dává už pěknou řádku let přednost nástrojům značky Fender a v tomto případě absolvoval šňůru s dvojicí signovaných Stratocasterů RT ve speciálních úpravách Sunburst a Ocean Turquoise (standardně dostupné jsou bílá, černá a burstově červená varianta) doplněných záložním Stratem RT Arctic White. Výrobu těchto modelů, patřících do edice Custom Artist, má ve Fenderově Custom Shopu na starost renomovaný Todd Krause, jenž stavěl kytary také pro Jeffa Becka, Erica Claptona, Davida Gilmoura apod.

Modely disponují olšovým korpusem a krkem z jednoho kusu javoru se speciálním C-profilem, javorový hmatník o radiusu 7.25 palce nese 21 středně silných pražců medium-jumbo, ořech ze syntetické kosti s šířkou 42 mm a orientační polohové značky z abalonu.

Elektronika sestává z trojice single coilů Fender – kobylkového Texas Special a krkového Custom '54, mezi nimiž je umístěn singl Custom ‘60 RWRP s obráceným vinutím a polaritou. Ovládání je na první pohled identické jako u většiny Stratocasterů, ovšem s výjimkou 2. a 4. polohy přepínače, které spojují cívky snímačů (kobylka + střed, střed + krk) v sériovém modu, čímž Trower dosahuje hutnějšího zvuku humbuckerů.

Na velké hlavici ve stylu Stratů ze sedmdesátých let najdeme uzamykatelné ladicí strojky Sperzel Trim-Lok Staggered se sníženými hřídelemi a struny jsou ukotveny ve vibratu Synchronized s šesti šrouby a ocelovými kameny. Na kytarách podladěných do D jsou nataženy struny Ernie Ball Slinky namíchané z několika různých setů (.012, .015, .017, .026, .036, .048).


Zesilovače a boxy

Současný Trowerův výběr aparátů a boxů se nese striktně ve znamení značky Marshall - na pódiu má postaveny tři celolampové zesilovače 1987X (novější reedice původní verze 1987 vybavené efektovou smyčkou) s výkonem 50 W, osazené preampovými lampami ECC83 (12AX7) a dvojicí koncových elektronek EL34.

Mono signál z efektů je rozdělen rozbočovačem na dvě větve a kabely míří paralelně do dvou zesilovačů, přesněji do jejich horních vstupů kanálu 1. První Marshall je zapojen do 4x12 kabinetu Marshall 1960 AX s klasickými 25 W repry Celestion Greenback G12M a druhá hlava do boxu Marshall 1960 AV s reproduktory Celestion Vintage 30. Třetí (na přiloženém fotu prostřední) Marshall doplněný kabinetem 1960 AX slouží jako záloha.

Efekty

Drtivá většina Trowerových efektů pochází z produkce amerického butikového výrobce Mikea Fullera a zajímavé je, že kytarista nepoužívá pedalboard, což ale vzhledem k nevelkému arzenálu krabiček a navíc přítomnosti kytarového technika asi nepředstavuje žádný zásadnější problém.

Signál z nástroje jde nejprve do modulace (vibrato/chorus) Fulltone Deja-Vibe 2, následuje kvákadlo Fulltone Wah, poté efekt Fulltone WahFull, což je v podstatě filtrace pracující na stabilní frekvenci nastavitelné potenciometrem, zkreslení obstarává Fulltone Full-Drive s přepínatelnou funkcí Boost (původní verze FD1) a na konci řetězce je umístěna ladička Boss TU-2 nebo TU-3.

Na některých koncertech byl efektový park rozšířen o signovaný overdrive Fulltone RTO a od/dist/fuzz Soul-Bender s obvodem využívajícím germaniové tranzistory a vycházejícím z vintage modelů Colorsound a Vox Series III z 60. let. Krabičky jsou napájeny výhradně bateriemi a kompletní kabeláž je opět značky Fulltone.

Tagy: