Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Na co hrají funkoví věrozvěsti RHCP

Kalifornští Red Hot Chili Peppers v jejíž hudbě se mísí funk rock s prvky rapu a punku, vznikli v roce 1983 na střední škole Fairfax v L.A. Kapelu na začátku tvořil frontman Anthony Kiedis a basista Flea (vlastním jménem Michael Balzary), které doplnili kytarista Hillel Slovak a bubeník Jack Irons. Druzí dva však odmítli podepsat smlouvu s labelem EMI, proto první eponymní album kapely, nazvané podle jazzového kvintetu slavného trumpetisty Louise Armstronga, bylo nahráváno s jinými hráči.

Slovak se však do kapely vrací v roce 1985 a po turné k druhé desce Freaky Styley se navrací i Irons. Studiovou trojku The Uplift Mofo Party Plan (1987) následuje EP Abbey Road (1988) a po jeho vydání RHCP vyráží na evropské turné. Krátce po příjezdu zpět do L.A. umírá na předávkování kokainem a heroinem Hillel Slovak, zhroucený Irons je hospitalizován v psychiatrické léčebně a do skupiny se už nevrátí.

Po několikaměsíční pauze se Kiedis a Flea rozhodnou pokračovat s mladým kytaristou a fanouškem kapely Johnem Frusciantem a za bicí soupravu usedá Chad Smith. V nové sestavě natáčejí CD Mother´s Milk (1989) představující první větší komerční úspěch, ovšem stěžejní počin přichází o dva roky později, kdy jsou RHCP ve vrcholné formě a výsledkem je zlomové album Blood Sugar Sex Magik s hity Under The Bridge, Suck My Kiss nebo Give It Away.

Deska vystřelí na bronzovou pozici na žebříčku alb, za půl roku má platinu, následuje cena MTV za nejlepší hardrockou skladbu a poté i Grammy v kategorii Nejlepší zpívaný hardrockový výkon. Skupina objíždí svět s několika veleúspěšnými koncertními šňůrami, ovšem další růst a plány kapely zastaví odchod Fruscianteho, který má stále větší problémy s drogami.

Během několika následujících let se u RHCP vystřídala trojice kytaristů až Kiedis přesvědčil Davea Navarra (Jane's Addiction), jenž se podílel na desce One Hot Minute (1995) a odehrál i koncertní šňůry. V této době začíná kapelu paralyzovat drogová závislost a po Navarrově odchodu jsou RHCP téměř v troskách. O reinkarnaci kvarteta se postará Flea, který přivede zpět vyléčeného Fruscianteho a přesvědčí Kiedise, aby podstoupil protidrogovou léčbu.

Návrat v podobě nového počinu Californication (1999) přináší nejen hitovky Otherside, Around The World nebo Scar Tissue, ale také sofistikovanější zvuk a aranže, kterým vévodí civilnější a intonačně jistější Kiedisův zpěv a tato koncepce je základem i pro další desku By The Way. S Frusciantem ještě RHCP stihnou nahrát dvojalbum Stadium Arcadium (2006) za asistence zkušeného producenta Ricka Rubina a po pauze se kytarového postu chopí Josh Klinghoffer, jehož první studiovkou pod hlavičkou kapely je CD I'm With You (2011).

Zatím poslední album představuje deska Getaway z června minulého roku, na němž se v roli hosta objevil i Elton John, produkci měl na starost Brian "Danger Mouse" Burton a mix obstaral spolupracovník Radiohead Nigel Godrich. V rámci evropské části The Getaway World Tour zavítala skupina i do pražské O2 Arény (4.9.2016).

Následující popis pódiového arzenálu kytaristy Joshe Klinghoffera a basisty Michaela Balzaryho se vztahuje k letošní zimní šňůře amerického turné, které bude pokračovat až do července, kdy se RHCP přemístí do Evropy.


Josh Klinghoffer

Kytary

Hlavním nástrojem této šňůry byl starý Fender Stratocaster z roku 1960 s korpusem v třítónovém sunburstu a palisandrovým hmatníkem nesoucí přezdívku Dashiell podle jména syna bubeníka Chada Smithe, jenž se narodil ve stejný týden, kdy si Klinghoffer v roce 2012 tento model pořídil v chicagském Music Exchange. Jednou z úprav je vyfrézovaná šachta vibrata, které má masivnější blok.

Druhou kytarou je Fender Stratocaster 1959 ve dvoutónovém burstu, další Fender Strat 1974 v černém laku a pevnou kobylkou má velmi tenký profil krku, jehož rozměry a tvar se staly předlohou pro novější Klinghofferovi zakázkové Fendery z Custom Shopu.

Ty byly na turné zastoupeny dvěma modely Stratocasterů ve starorůžovém a bílém relic provedení a nechyběla ani sunburstová verze Telecasteru Custom z roku 1967, kterou Klinghoffer dostal od bývalého kytaristy RHCP Johna Fruscianteho.

Pro podladění do Eb byl použit černý pololubový Fender Starcaster 1974 osazený dvojicí humbuckerů. Netradičním modelem je lubový Fender Telecaster Custom Shop v bílém provedení vybavený dvěma humbuckery FilterTron a pákou Bigsby. Potenciometry a polohové značky jsou ve stylu modelu Gretsch White Falcon. Kolekce Fenderů je doplněna Gibsonem Firebird VII 1965 a dvanáctistrunným Firebirdem V-12 z roku 1966 s jednoduchým struníkem a dvěma minihumbuckery.

Zesilovače a boxy

Na posledním turné dával Klinghoffer přednost aparátům Marshall a Fender - nejvíce využívanou hlavou byl Marshall Major Plexi z roku 1970 ve fialové kožence, tento raritní vintage model má oproti klasickým "plexinám" mohutnější basy, což Klinhofferovi vyhovuje převším v kombinaci se single snímači.

Pro čisté zvuky s krystalickými výškami byl použit zesilovač Fender Tone Master a jako zálohy sloužila dvojice aparátů Marshall Super Lead a Fender Showman. V racku byla umístěna i dvojice lampových programovatelných předzesilovačů Marshall JMP-1 v kombinaci s koncovým zesilovačem Marshall 9200 o výkonu 2 x 100 W. Signál z Majoru šel do 4x12 kabinetu Marshall 1960 s reproduktory Celestion Creamback G12H 75W a pro Tone Master byl připraven box Fender 4x12 osazený repry Celestion Vintage 30.

Efekty

Obrovský efektový arzenál je umístěn do dvou pedalboardů a racku. V prvním pedalboardu najdeme router od Bright Onion Pedals a kontroler Voodoo Lab Ground Control Pro ovládající smyčky s efekty schovanými v rackových policích doplněný expression pedálem, Filter Modelerem Line6 FM4 a reverbem EHX Cathedral.

Druhý pedalboard je vybaven routerem Radial Engineering SGI-44, straším kvákadlem Ibanez WH-10, delayem Catalinbread CSIDMAN, reverbem EHX Holy Grail Nano, delayem EHX Deluxe Memory Man, EP Boosterem Xotic, overdrivem Death by Audio Interstellar a sérií krabiček Boss, kterou tvoří Turbo Distortion DS-2, vibrato VB-2, vintage chorus CE-2, reverb RV-5 a delaye DM-2, DD-3 a DD-6. Dva footswitche Boss FS-5L slouží k aktivaci Tone Benderu MK 1.5 a drivu Klon Centaur, jenž jsou umístěny v jednom z rackových šuplíků.

V racku je zabudován Radial JX44 Air Control, multiefekt Line6 Filter Pro a switcher Voodoo Lab GCX. Police obsahují looper Remote Loopy 2, filter Robot Pedal Factory Brian Freeze, emulátor EHX B9 Organ Machine, auto filter Ibanez AF201, Ibanez Bass Stack BS-10, kompresor Xotic SP, overdrive/boost Wampler Tumnus, Firefly Fuzz od JHS a parametrický ekvalizer Boss SP-1.

V dalším šuplíku má své místo druhý chorus Boss CE-2, delay EHX Memory Boy, reverb/delay Dispatch Master od EarthQuacker Devices, Boss PS-3 Pitch Shifter/Delay, delay EHX Deluxe Memory Man a reverb Holy Grail plus Misty Cave Echo. Krabičky jsou napájeny dvěma distributory Voodoo Lab Pedal Power.


Flea

Baskytary

Fleovou jedničkou byl na tomto turné speciální Fender Custom Shop Jazz Bass vyrobený Jasonem Smithem. Nástroj ve stříbrném laku je osazen aktivním snímačem Modulus Lane Poor a elektronikou s preampem Aguilar OBP-1 ovládaného dvojicí potenciometrů přelepených páskou (basy naplno, stažené výšky). Grafitový krk nese javorový hmatník bez polohových značek a struny natažené na této base jsou GHS Boomers .045 - .105.

Téměř identicky řešenou verzí je i fialový Fender Custom Shop Jazz Bass s logem mužstva L.A. Lakers a další varianta v bílém provedení relic. Kromě Fenderů se v pódivé výbavě objevily i dva zakázkové Modulusy – verze v černém matném laku s odšroubovaným pickguardem a model s grafikou národní vlajky Aboriginců. Oba nástroje disponují stejným typem snímače a elektroniky jako předchozí Fendery.

Zesilovače a boxy

Ve výběru zesilovačů a kabinetů zůstává Flea nadále věrný značce Gallien Krueger, od které používal tři rackové hlavy 2001RB (jedna jako preamp/power amp a další dvě jako power ampy) zapojené do třech 4x10 boxů Gallien Krueger 410RBH a stejného počtu patnáctkových modelů GK 115RBH.

Efekty

Signál z basy jde do routeru Radial Engineering SGI-44, za kterým je zapojen basový grafický ekvalizer Boss GEB-7 s posílenými basy a potlačenými vyššími pásmy, envelope filter EHX Q-Tron, MXR Micro Amp, octave fuzz Malekko B:Assmaster a kvákadlo Wilson Effects Freaker. Efekty jsou v pedalboardu napájeny distributorem Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus.

Tagy gear Red Hot Chilli Peppers

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY