Na co hrají struneři z folkrockových Dawes

Hudba kalifornské party Dawes představuje příjemnou a chytře zaranžovanou směsici folkrocku, indierocku a špetky blues, jejímž výsledným tvarem jsou skladby hlásící se k tradičnější formě americké písničky, ovlivněné stálicemi tohoto stylu jakými jsou např. Crosby, Stills and Nash, Joni Mitchell nebo Neil Young.

Kapelu založili v roce 2009 bratři Taylor (kytary a zpěv) a Griffin Goldsmithovi (bicí) společně s basistou Wylie Gelberem a klávesákem Tayem Strathairnem. Prvotina s názvem North Hills (2009) byla nahrána živě ve studiu v Laurel Canyonu, záznam natočený na analogový pás si vysloužil u kritiky velmi pozitivní reakce a magazín Rolling Stones označil zvuk debutu jako "autentický vintage sound".

O dva roky později vychází album Nothing Is Wrong, poté Dawes vyrážejí na první velké americké turné a objevují se i v populárním seriálu Parenthood (v ČR vysílán pod názvem Famílie). V roce 2013 přechází kapela k labelu HUB Records, u kterého vydává CD Stories Don’t End s hitovkou From a Window Seat a skladba Just Beneath the Surface je vybrána jako podkres k epizodě Independent Movie z animované série American Dad.

Rok 2015 se nese ve znamení zatím posledního alba All Your Favorite Bands a v kapele dochází k personálním změnám - odchází klávesista Tay Strathairn, kterého na následující šňůře nahrazuje Lee Pardini a ke čtveřici muzikantů se přidává kytarista Duane Betts, syn kytaristy Dickeyho Bettse, člena ikon jižanského rocku The Allman Brothers Band.

Následující popis pódového vybavení kytaristů Taylora Goldsmithe a Duane Bettse a basisty Wylieho Gelbera se vztahuje k letošní jarní části americké šňůry, kterou Dawes absolvovali na podporu alba All Your Favorite Bands.


Taylor Goldsmith

Kytary:

Oblíbeným Goldsmithovým nástrojem je notně obouchaný Telecaster v zašlém nažloutlém laku, poskládaný z různých částí starých Fenderů, včetně single coilů ze sedmdesátých let. Na turné využívá i klasického Fendera Stratocastera z roku 1962. Kytaru v povrchové úpravě Tobacco Sunburst s palisandrovým hmatníkem zakoupil před pár lety ve vyhlášeném nashvillském obchodě Gruhn's Guitars.

Pro plnější a kulatější zvuk je připravena bílá lubovka Gretsch White Falcon z roku 2014 s trapezoidním struníkem a zlatě chromovaným hardwarem. Pro akustické pasáže a unplugged koncerty je favoritem Martin OM-28 Authentic 1931 s luby a zadní deskou z madagaskarského palisandru a přední ozvučnicí ze smrku Adirondack. Dřevo nástroje je uměle zestařeno pomocí technologie VTS (Vintage Tone System), která výsledný zvuk posunuje směrem k soundu modelů z třicátých let.

Aparatura:

Na popisované části americké šňůry využíval Goldsmith pouze celolampové 22-ti wattové kombo Fender Deluxe 1964 ve verzi Blackface osazené reproduktorem Celestion, které je předchůdcem varianty Fender 65 Deluxe Reverb, jež disponuje identickým obvodem s přidaným pružinovým hallem ošetřeným elektronkou 12AT7.

Efekty:

Na pedalboardu postaveném basistou Wyliem Gelberem je uložena ladička Boss TU-3, nakopávadlo Custom WG Boost, overdrive JHS Crayon, staré Vibrato Boss VB-2, reverb Old Blood Noise Procession, delay Strymon El Capistan s externím Tap switchem, Uni-Vibe JHS Unicorn a tremolo Fulltone Supa-Trem. Efekty jsou napájeny distributorem Voodoo Lab Mondo a vedle komba je umístěn lampový reverb Fender 63 Vintage Reissue v tweedem potaženém šasi.


Duane Betts

Kytary:

Hlavní Bettsovou koncertní kytarou je Gibson Les Paul Dickey Betts Signature v designu Gold Top, kterou dostal od svého legendárního otce a jako záloha slouží Gibson Les Paul 1959 Reissue v třešňovém burstu.

Aparatura:

Na šňůře se Betts spoléhal na 40-ti wattové kombo Fender Super Reverb 1965 s kanály Normal a Vibrato, osazené čtyřmi 10-ti palcovými repry Eminence, předzesilovacími elektronkami 4 × 12AX7, 2 × 12AT7, koncovými lampami 2 × 6L6 a lampovým usměrňovačem 5AR4. Starší kousek z edice Blackface dostal darem od dalšího známého kytaristy a člena The Allman Brothers Band Dereka Truckse.

Efekty:

V jednoduše koncipovaném pedalboardu najdeme ladičku Boss TU-3, odtud jde signál do dvoukanálového zkreslovače Analogman King Of Tone, delaye MXR Carbon Copy a dozvuku Catalinabread Echorec. Napájení obstarává distributor T-Rex Fuel Tank Classic.

Wylie Gelber

Baskytary:

Gelber hraje především na nástroje, které si vyrobil za pomoci svého otce - v současné době je to především basa s označením Model III ve žlutém laku s korpusem ze dvou kusů 40 let staré olše a upraveným krkem z baskytary Gibson Grabber ze sedmdesátých let. Nástroj je vybaven starším kobylkovým mini-humbuckerem Gibson krkovým snímačem Gibson Ripper.

Další home-made basou je verze Model II připomínající tvarem kytary Gibson ES-335 ovšwm s plným tělem s černě lakovanou přední stranou. Krk je opět z Gibsonu Grabber, ale nástroj je opatřen třemi snímači - - krkovým vintage Gibsonem Mudbucker, prostředním Gibsonem Ripper a kobylkovým humbuckerem DiMarzio Model G. Oblíbenými strunemi jsou D'Aquisto flatwound o sílách .050 až .105.

Aparatura:

V případě zesilovačů a boxů je Gelber zastáncem maximální jednoduchosti a na turné vozí jen celolampovou dvoukanálovou hlavu Ampeg SVT-VR o výkonu 300 W, jež využívá předzesilovací lampy 4x 12AX7, 4x 12AU7 a šest koncových elektronek 6550. Z aparátu míří signál do jednoho
kabinetu Ampeg SVT 4x10 HLF Heritage s reproduktory Eminence o celkovém výkonu 500 W.

Tagy: