Jake Aarons, foto: archív umělce

Na začátku se nesmíte nechat odradit

Vždy jsem si myslel, že nejtěžší na tom všem je napsat text, složit hudbu a nahrát to jako celek. Avšak moje první „vydavatelská“ zkušenost mi ukázala, že to je naprostý začátek. A to nejjednodušší na celém procesu.

Vezmeme to popořadě, hezky od začátku. Psaní textů a skládání už se věnuji déle. Ale vydávat něco oficiálně on-line pro mě bylo novinkou. Vybral jsem si několik písniček, které k sobě tématicky seděly. Některé starší, některé nové. Každá však byla o ztrátě někoho blízkého. A tak jsem album/EP pojmenoval 4 songs of loss. Což je jedna z věcí, která mi taky dělá často problém. Správně pojmenovat dílo, ať už píseň, či album.

Měl jsem štěstí, seznámil jsem se s producentem Pierrem Leckem na koncertě v Praze, kde jsem byl pouze divákem a on vystupujícím. Dali jsme se do řeči postupně, po nějaké komunikaci mě vyzval, abych mu poslal nějaké svoje dema, a tak to začalo. Pozval mě nahrávat k němu do Berlína. A jelikož jsme si dobře rozuměli, měl jsem to i za „lidskou“ cenu. Což je jedna z oblastí, která by nově začínající hudebníky mohla taky dost nepříjemně překvapit. Ceny nahrávání a veškerých úprav, masteringu a celkově práce nad tím strávené.

Když všechna tahle práce byla hotová, říkal jsem si: „Paráda, a je hotovo. Je to tady.“

To jsem se hodně spletl. Byl to teprve začátek. Pokud to se svou hudbou myslíte vážně, píšete si originální texty a skládáte originální hudbu, je důležité si zajistit autorská práva. Já osobně to vyřešil registrací u OSA. Kontaktujete je, zaplatíte jednorázový registrační poplatek, založí vám profil, registrujete si svá díla. Jednoduché, ale zabere to dost času a vyřizování.

Následuje samotné vydání alba/skladeb. Jste-li nový nezávislý hudebník jako já, pravděpodobně vás nezastupuje žádný label ani manažer. Vše je na vás. Chtěl jsem mít své skladby přístupné všude a všem. Na stránky jako je Spotify nebo iTunes si sami hudbu nahrát nemůžete. To právě zařizuje label/manažer za vás. Nebo jsou různé společnosti, kde se zaregistrujete, zaplatíte a následně fungují jako label/manažer. Což byla moje volba. Sami musíte zvážit pro & proti různých společností.


Album je online všude, kde potřebujete. Spotify, iTunes, Google Play, YouTube, SoundCloud... mohl bych pokračovat. Máte autorská práva. A co dál? Tuhle otázku jsem si položil hned po zařízení všeho, o čem jsem teď mluvil a vydání alba. Opakuji, manažera nemáte, vše je na vás. Začal jsem hledat kontakty na internetu. Hudební magazíny, české, zahraniční (jelikož má hudba je v anglickém jazyce), rádia, kontaktoval jsem YouTube kanály, které dělají promo skladbám atd.

Jelikož tohle pro mě bylo úplně nové a neměl jsem s tím naprosto žádnou zkušenost a žádné vlastní kontakty nemám, zabralo to nejvíce práce a času. Musíte se připravit na odmítnutí a nebrat si ho vůbec špatně. Magazíny, rádia, labely dostávají takových e-mailů stovky denně. Takže žádná odpověď nebo odpověď typu „Děkujeme, ale skladby se nám nehodí“ vás vůbec nesmí rozhodit. Některá rádia/magazíny si za hraní vaší písně (nebo jen poslechnutí!), napsaní recenze účtují překvapivé sumy. To už je zase na vašem zvážení.

A ponaučení? Zjistil jsem z vlastní zkušenosti, že napsat text a složit hudbu není výhra. Práce kolem všeho toho ostatního je nekonečná. Možná vás to překvapí, ale myslíte-li to se svou tvorbou vážně, neodradí vás to. Ani mě to neodradilo. A tak jsem se chtěl o tuto zkušenost podělit i s ostatními, kteří možná začínají, nebo chtějí začít, a hledají víc informací.

Nezapomeňte si poslechnout výtvor, který mi všechny tyto zkušenosti přinesl. A jestli vás bude zajímat něco podrobněji nebo budete chtít poradit, nebojte se mně ozvat.