Megatonky, Simona druhá zleva, Lýdia druhá zprava

Najděte si kvalitního grafika, vzkazují kapelám Megatonky

Chcete se dostat přímo ke zdroji kvalitního hudebního designu? Právě na ten se zaměřuje Megaton Fashion Show – soutěž o nejlepší hudební design. Už osmým rokem ji organizují čtyři dámy – Megatonky. Atraktivní merch často bývá jediným relevantním příjmem kapely. Na večírku ve čtvrtek 2. února v Lucerna Music Baru proto doporučuju nechybět. Třeba tam potkáte i svého budoucího grafika. V pražských Arkádách jsem se sešel s polovinou ústředního týmu, Lýdií Vyčítalovou a Simonou Kosprt Veinlichovou.

S jakou motivací jste soutěž před osmi lety založily?

V té době hudební design trochu upadal, cédéčka se přestala prodávat, kapely svou muziku začaly v mp3 věšet na internet a hodně z nich se přestalo věnovat vizuální stránce. Přitom prodej merche může být jedním z důležitých příjmů kapely. Chtěly jsme upozornit na tuto disciplínu a na kapely a grafiky, kteří se jí věnují.

Důležitou součástí akce je kromě dražby hudebních nástrojů také módní přehlídka. Jakým způsobem probíhá?

Módní přehlídku už od prvního ročníku profilujeme jako přehlídku kapel, kde muzikanti na pódiu předvádí svůj merch. Kdekdo nás od toho před osmi lety odrazoval, že to nepůjde, nebude to fungovat, kapely to nebudou chtít dělat, protože se přece takto nebudou chtít shazovat, promenádovat se a chodit jako nějaké modelíny – a přitom se z toho stal fakt velký večírek. Pro kapely to je zábava, protože na rozdíl od koncertů nejsou za tvrďáky. Dělají si ze sebe srandu, prezentují tam svoje věci a ještě u toho potkají spoustu přátel. Takže je to sice klasická módní přehlídka, včetně nacvičování choreografie, ale po našem, po muzikantsku. Navíc ve společnosti sexy potetovaných modelek.

Byl o přehlídku ze strany kapel zájem napoprvé, nebo jste nejdřív musely přesvědčit někoho známějšího?

Hned na začátku bylo hodně zajímavých jmen, Xindl X, Toxique nebo Skyline. A nejlepší bylo, když Pipes and Pints přišli úplně nazí, jen v ponožkách na přirození. Takže pak "přirozeně" vyhráli hlavní cenu Kapela na molu. Letos se bude promenádovat celkem devět kapel: ISUA, Never Left Behind, Five o'clock tea, Trautenberk, Ovoce (ex Zakázaný), Sabina, Lola, The Fellas a Stroy.

Na Megaton Fashion Show je dobrovolné vstupné, živě tam zahrají Stroy a Lazer Viking

Výtěžek z veřejné sbírky a dražby hudebních nástrojů, které do soutěže dávají partneři Kytary.cz a na jejichž úpravě se podílel třeba i Milan Cais z Tata Bojs, dáváte ohroženým dětem. Z čeho žijete?

Nechtěly jsme to dělat jako byznys, už od začátku jsme chtěly dát našemu projektu charitativní rozměr. Proto jsme se propojily s Nadací Terezy Maxové dětem. Každý rok si vybíráme nový projekt, který se věnuje nějakým způsobem znevýhodněným dětem. Letos je to například projekt Lata. Megaton děláme jako svého velkého koníčka, živí nás naše civilní zaměstnání. Jsme neziskovka a naprostá většina lidí nám pomáhá bez nároku na honorář. Rok od roku se snažíme růst – jak v počtu návštěvníků akce, tak v sumě peněz získaných pro charitativní projekty. A kvalita jde nakonec nahoru i v těch návrzích.

Roste i počet přihlášek do soutěže?

Těch je o něco míň, ale zase jsou kvalitnější. Dříve k nám kapely byly schopné přihlásit všechno, i booklety, kde vlastně žádná grafika nebyla. To se změnilo. Grafikům na jejich práci záleží, vybírají to nejlepší, navzájem se porovnávají. Letos soutěží dvaatřicet návrhů, které pak budou měsíc k vidění opět i v Rock Café. A moc se povedly také letošní trofeje, o které se postaral sklářský výtvarník Ricardo Hoineff.

Uvažujete o tom, že byste s akcí překročily hranice České republiky?

Jsme zaměřené na českou scénu a v české kotlině bychom chtěly zůstat i dál. Soutěžit u nás by ale mohl třeba i grafický návrh pro Coldplay, pokud je od české grafičky. Navíc jsme až příliš spojené s jedním, unikátním večerem. Kdyby nám na něm ale v budoucnu zahrála nějaká velká zahraniční hvězda, budeme moc rády. Máme před sebou ale ještě kus cesty. Dostat se mezi větší média, a tím i do většího povědomí. Kanálů, jak se dostat mezi všechny kapely, u nás až tolik není. Pořád je co zlepšovat, i po stránce peněz vybraných v dražbě.

Inspirujete se po stránce designu třeba u kolegů z Designbloku, aby i akce samotná byla takříkajíc vizuálně aktuální?

Inspirujeme se asi vším, co máme kolem sebe, hlavně hudebními trendy. Každý ročník proto má svůj vlastní ksicht. Ten letošní ale ještě neprozradíme. Přijďte se ve čtvrtek 2. února do Lucerna Music Baru podívat. Každý rok promýšlíme, jak bude vypadat grafika a máme i šikovnou VJku.


Proměnilo pořádání akce váš vlastní pohled na merchandising? Jakým směrem se podle vás vyvíjí?

Když jsme s holkama začínaly, na tričkách se prodávaly jednoduché nápisy, designy moc ne. Pak bylo období, kdy hodně letěly barvičky a upozaďovala se loga. Poslední dobou se hlavně rozšiřuje počet věcí, na které se tiskne, což je dáno i rozvojem technologií. Tento byznys a jeho potenciál prostě stále roste, tiskne se na ponožky, spodní prádlo, prakticky na cokoli.

Máte nějaká měřítka, co samy v rámci merche považujete za vkusné, nebo naopak třeba za nevhodné?

Nechceme se pasovat do role nějakých soudkyň, to nám nepřísluší. Ani jedna nejsme opravdovou odbornicí v designu. Za sebe můžeme říct, co považujeme za kýč, ale v rámci Megatonu nikoho takto hodnotit nechceme. Máme odbornou porotu a hodnotí také návštěvníci. Smyslem naší akce je hlavně to, aby kapely viděly, kolik je u nás dobrých grafiků a mohly se s nimi propojit. Většina z těch opravdu dobrých má svůj vlastní styl a poznatelný rukopis a v rámci naší platformy ho u nás mohou ukázat relativně velkému množství lidí. Náš cíl je pomáhat vzájemnému propojení grafiků s muzikantama a posunout kvalitu hudebního designu dál. Dost lidí se pak u nás na párty seznámí i sami přímo na baru.

Existují na poli hudebního designu i nějaké módní značky zaměřené primárně na muzikanty?

Hudební design není o značkách, ale o specifickém designu té kapely. Žádná značka takto svůj brand neprodává, jsou to dvě odlišné věci.

Muzikanti pro výrobce věcí využitelných jako merchandising nepředstavují zajímavý trh?

Pořád to bude hlavně o výběru kapely. Každý v této oblasti hledá něco relativně kvalitního a až tolik nehledí na nějaké značky. Nám nicméně nejde o nějakou kvalitu materiálu, ale o design samotný. Ani nezkoumáme muziku jako takovou, je to pouze o tom grafickém vyznění.

Poradíte začínajícím kapelám, které právě začaly řešit otázku merche, na co by se primárně měly zaměřit?

Najděte si kvalitního grafika a nebojte se do toho investovat. Nenechejte si to dělat kamarádem jen proto, že trochu umí z photoshopem. Už třeba jen ty booklety bez pořádné grafiky, jen s fotkou kapely v nějaké rádobyvtipné póze. To podle nás není to, co by si vaši fanoušci zasloužili.

Jedna z vydražených kytar
Letošní trofej, bombička od Ricarda Hoineffa