Nečekaně hodná holka: Sandberg Electra II TT4

Další Jazz Bass kopie? Ne tak docela. Electra II TT4 má sice stejnou konfiguraci snímačů a podobný tvar, ale díky skladbě ovládacích prvků a tradiční sandbergovské aktivní elektronice je to naprosto osobitý nástroj, který od tradičního Jazz Bassu rozeznáte velice snadno.

Řada Electra nabízí dostupnější nástroje od německé firmy Sandberg. Poloviční cena však v jejich případě neznamená poloviční kvalitu. Krk, tělo i elektronika nástroje byly vyrobeny v Koreji, aby je pak dohromady poskládali kytaráři v Německu, a přesvědčili se, že baskytara obstojí i při nejpřísnější kontrole kvality. V případě tohoto nástroje rozhodně není prostor pro stížnosti. Krémový lak je rozleštěný a bez jediné viditelné chybičky. Palisandrový hmatník má značky jen ze strany, takže zepředu zůstává čistý, rušený jen linkami pražců. Krk nástroje je pokryt tenkou vrstvou laku, která chrání dřevo, ale ruce nijak nebrání v pohybu. Profil krku je pro Sandberg tradiční, ve tvaru mělkého D. Tvarem tato baskytara připomíná typický offset tvar Jazz Bassu, ale s několika moderními prvky. Tím, který vás ‚praští‘ do očí, je hlubší spodní výřez. Jednoznačně rozlišuje sandbergovské TT4 od fenderovských Jazz Bassů. Navíc umožňuje snazší přístup k vyšším polohám, což rozhodně oceníte vzhledem ke zvukovým charakteristikám nástroje.

Ovládání snímačů je rovněž klasika německé značky: push-pull potenciometr hlasitosti, poměr snímačů a v tomto případě stacked knob ekvalizéru basy/výšky. Vytažením potenciometru hlasitosti se vypíná aktivní elektronika a ovládání se mění na hlasitost, poměr snímačů a tónová clona. Snímače jsou tradiční single coily, které v kombinaci s lipovým tělem a aktivní elektronikou zní velice vyrovnaně, bez agresivních středů a s klidnými výškami. Tento zvuk, typický pro lipové baskytary, je ještě vyhlazen aktivní elektronikou, díky které má nástroj vysloveně moderní hi-fi zvuk, ve kterém se však lehce skrývají rozdíly mezi snímači. Ekvalizér nástroje dokáže vytáhnout basy až do zvuku, typického pro tvrdší styly, s pevnými basy, ale stále konkrétním attackem. Výškový potenciometr reaguje ochotně, ale dynamika hraní se ve zvuku neprojevuje příliš dominantně. Při vypnutí „aktivky“ se zvuk trochu „zachlupatí“ a přiblíží tradičnímu Jazz Bass zvuku, stále však s typicky „hodným“ profilem lipového těla. V této poloze je zvuk Electry na úrovni podstatně dražších japonských lipových Fenderů.

Electra II TT4 je „nižší řada“ baskytar Sandberg – a prosím, všimněte si dobře těch úvozovek, protože úroveň zpracování tohoto nástroje si v ničem nezadá s produkcí ostatních high-endových firem – vycházející z konceptu baskytar Jazz Bass, ovšem s několika zásadními rozdíly. Je tu hlubší výřez, umožňující pohodlnější hraní ve vyšších polohách, dále špičková aktivní elektronika, nebo mělký profil krk, který přímo vyzývá k hraní ve vyšších polohách. Ve zvuku nástroje se silně projevuje lipové dřevo těla. Má velice vyrovnaný, klidný charakter, ještě zesílený vlastnostmi aktivní elektroniky. Díky možnosti pasivního hraní má nástroj další polohu, navíc se nemusíte bát, co bude, až baterka nebude. Pohodlné a nečekaně lehké tělo v kombinaci s originálním zvukem znamenají, že tato baskytara je velmi milé překvapení - jestli jsou basy holky (a to jsou), tak Electra je premiantka třídy, která vás nechá opsat domácí úkol a pak s vámi u piva pohovoří o přednostech vaší oblíbené herečky.

Tagy: