kelímky Nicknack

Nicknack: recyklovatelné kelímky nebo suvenýr z fesťáku?

Brněnská firma Nicknack vznikla před pěti lety, když se Martin Hanák společně s bratrem a kamarádem rozhodli, že změní podobu hudebních akcí. Vidina čistých festivalů, po kterých zůstává více hudebních zážitků než plastových kelímků, je hnala dál. Nyní jsou jejich vratné Nicknacky součástí všemožných hudebních projektů, ale najdete je třeba i v zoologických zahradách. Další podrobnosti mně prozradila manažerka Klára Hanáková Makovská.

Jaké konkrétní výhody přínáší kelímky Nicknack pro pořadatele akce?

Hlavní předností je čistý areál akce – pokud srovnáte jak vypadaly jednotlivé akce před zavedením systému vratných kelímků a jak vypadají nyní, je to na první pohled obrovský rozdíl. Dále úspora za odvoz odpadu a možnost vrácení části nákladů díky vratné záloze. Pokud si pořadatel nechá vyrobit kelímek s pěkným designem, velká část návštěvníků si ho ponechá.

Při koupi Nicknacků mám jako pořadatel možnost vlastního designu a za každý nevrácený kelímek získám i určitý finanční obnos. O jaké konkrétní částce se bavíme?

Částka se liší podle konkrétní grafiky, počtu vyrobených kusů a také výši zálohy, kterou si pořadatel stanoví. Ta se pohybuje na festivalech v tuzemsku okolo 50 korun.

Navíc si u vás mohu nechat kelímky uskladnit do dalšího ročníku akce. Kolik ročníků má ale takový kelímek šanci přežít vzhledem k náročným podmínkám open-air festivalů?

Záleží také na tom, kolik návštěvníků si kelímek odnese. Ty zbylé, většině zákazníkům skladujeme do dalšího ročníku. Kelímek je vyroben z odolného plastu tak, aby vydržel co nejvíce akcí a tím mohl být použit co nejvícekrát. Pronajímáme kelímky, které máme již 4 roky, zažily desítky akcí a pořád jsou připravené k použití.

Druhou z možností je pronájem kelímků. Jak finančně náročná je tato volba a odpadá v tomto případě zcela zisk pořadatele z nevrácených kelímků? Kolik kelímků vlastně potřebuji vzhledem k tomu, že návštěvníkovi bude kelímek při každém novém nápoji vyměněn za čistý?

Je třeba se rozhodovat dle výtoče z předchozích ročníků jednotlivých akcí a počítat s určitou rezervou – jeden nápoj odpovídá jednomu použitému kelímku. Navíc promotér dostane část peněz zpět i v případě pronájmu kelímků. Za každý odnesený kelímek Nicknacku uhradí určitou část z vratné zálohy, zbytek peněz si ponechá, takže mu plyne zisk i z pouze zapůjčených kelímků.


Jaké události krom hudebních festivalů většinou Nicknack doprovází?

Koncertní turné hudebních skupin, různé kulturní a společenské akce, sportovní události (hokejové a fotbalové arény), městské slavnosti, koupaliště, kempy. Prostě všude, kde se musí z bezpečnostních důvodů namísto skla podávat nápoj do plastu.

Za 50 korun si mohu domu odnést hezký suvenýr z akce, který dál může sloužit jako stojan na tužky, váza na květiny nebo při troše fantazie možná i jako držák na bubenické paličky. Nesouvisí náhodou tento fakt s celým názvem produktu?

Ano, je to tak. NICKNACK v anglickém slangu znamená „cetka“ nebo suvenýr.

Jednou z vychytávek Nicknacků je i klip, díky němuž mohu nést až 10 nápojů najednou nebo si v případě potřeby, kterých bývá na festivalech hojně, uvolnit ruce tím, že si ho jednoduše zaháknu za opasek. Jedním z dalších cílů je ale i menší zátěž pro přírodu. Jak moc „eko“ toto řešení ve skutečnosti je?

Kelímky šetří náklady na svoz odpadu a úklid areálu. Tím, že se dají použít vícekrát, odpadá potřeba výroby dalších jednorázových kelímků. Navíc kelímky Nicknack jsou z plně recyklovatelného materiálu, takže z již nefunkčních kelímků lze varábět jiné produkty z plastu. V roce 2015 jsme např. zamezili použití asi 3 milionů jednorázových kelímků a tím obří skládce o objemu až 60 fotbalových hřišt. Za rok 2016 to teprve zpracováváme, ale již teď jisté, že při nárůstu akcí a spotřebě piva se tohle číslo ještě o dost zvýší.

Vaše kelímky se dostanou na festivaly různých žánrů. Jaké hudbě ale dáváte přednost vy?

Máte pravdu, díky Nicknackům se dostaneme na žánrově různé akce. Nejbíž nám jsou multižánrové akce, kde si člověk vybere přesně to, co ho baví. U2 nebo Coldplay asi na české „festy“ bohužel nezavítají, a tak je třeba hledat jiné :). Žánrově se však nevyhýbáme ani experimentům a momentálně nás baví třeba poslední deska kapely MIDILIDI.

Jaké je vaše „proč“? Tedy, co vás vedlo k tomu, abyste začali tento celkem riskantní business?

Nápad přišel v roce 2009 v ČR. Jako pravidelní návštěvníci festivalů jsme se brodili v kelímcích (odpadcích) a přemýšleli co lze udělat jinak a jak tomu zamezit (předejít). Pak jsme viděli systém vratných kelímků na koncertě kapely U2 v zahraničí a řekli si, že zkusíme zaplnit díru na trhu – podařilo se nám to.

Máte nějakou vizi, kam byste chtěli posunout vaši činnost dál? Plánujete větší expanzi do zahraničí?

Nicknack již několik let spolupracuje s festivaly na Slovensku (např. Pohoda). V letošním roce jsme poprvé vyráběli kelímky pro polský trh. Máme zákazníky i z Itálie, Německa, Španělska i zemí na severu Evropy, zatím to jsou menší obchody. Chceme však v těchto zemích najít partnery, kteří to rozjedou v podobném stylu jako my tady. V tomto trendu chceme pokračovat i v příštích letech. Naše vize je dělat svoji práci srdcem a vždy pro klienta najít ideální řešení.

Nicknack na festivalu Fléda
Tým Nicknack
Linda Vránová - Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze