Přejít k hlavnímu obsahu
Nord Electro 5
Nord Electro 5
Roman Jež -

Nord Electro 5: rudý princ severu

Krasavec Nord Electro 5 je posledním modelem řady Electro, kterou loni švédský výrobce klávesových nástrojů Clavia opět posunul laťku o řádný stupínek výš. Specializuje se na vintage elektromechanické a elektronické klávesové nástroje jako jsou Hammondky, Voxy, Farfisy, elektrická piána, clavinety či Mellotron. Tomu je plně uzpůsobena architektura i modifikace: pěti/šesti oktávová verze s drawbars a waterfall klaviaturou Electro 5D 61/73 a šesti oktávová verze s kladívkovou klaviaturou Electro 5 HP.

Kdo chce používat tento nástroj hlavně jako Hammondky, sáhne pravděpodobně po variantách D. Ti, kdo chtějí využít spíše piánové zvuky, měli by volit verzi HP.

Mechanická konstrukce

Rudé dřevěné bočnice s kvalitním lakem a rudý bytelný kovový panel s přesnými a pevně uchycenými ovládacími prvky nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o kvalitní rudý produkt švédské firmy Clavia. Vzhledem k zaměření se zdá být absence Pitch Bendu a Modulation Whell logická. Při použití Sample Synth by ale hru mohly oba kontrolery značně oživit.

Zadní panel je kromě symetrických linkových výstupů a konektoru pro sluchátka osazen dvěma midi konektory, zdířkami pro pedály a USB konektorem pro komunikaci s počítačem. Ke cvičení s nahrávkou slouží 3,5 mm jack Monitor In, jehož signál je přiveden pouze do sluchátkového výstupu.

Koncepce nástroje

Electro 5 nabízí tři samostatné moduly, které lze vzájemně kombinovat v módu layer (dva zvuky přes sebe) nebo split (klaviatura je rozdělena na dva úseky).


Organ

Modul využívá enginu z Nord C2D a má plnou polyfonii, což je u některých klastrů nebo glissů žádoucí. Základním ovládacím prvkem je volba modelu Organ Model, jímž se přepíná mezi varhanami typu Hammond, Vox Continental, Farfisa a Pipe. Funkce píšťalových varhan je přidána spíše pro zpestření. Jako věrná simulace se příliš použít nedá.

Vibrato / Chorus umožňuje simulaci elektromechanického scanneru Hammondek (vibráto a chorus). U Voxů a Farfisy slouží k nastavení jejich charakteristického vibráta.

Percussion je aktivní jen u Hammondek a dodává perkusní akcent na začátku tónu. Lze volit hlasitost, délku a výšku. Perkuse je monofonní, při vázaném hraní (legato) se ozve pouze u prvního tónu.

Drawbars

Modely s označením D nabízejí fyzická táhla pro ovládání hlasových řad včetně jemných aretací. U modelu HP je místo fyzických táhel použita dvojice tlačítek pro „tažení“ nahoru a dolů s indikací polohy virtuálního táhla pomocí sloupce ledek. Vzhledem k tomu, že model HP je zaměřen spíše na piánové zvuky, absence fyzických táhel příliš neomezuje. Výhodou naopak může být okamžitý přehled o aktuální pozici virtuálních táhel na ledkových sloupcích. U emulace varhan Vox a Farfisa slouží táhla jako přepínače rejstříků a hlasových řad, pro něž jsou tlačítka vhodnější.

Rotary

Co by to bylo za Hammondky bez točícího se větráku? V efektové sekci lze na Organ sekci použít simulaci Leslie 122, jehož rychlost rotace se ovládá přímo z varhanní sekce nebo pomocí nožního přepínače. Kdo je zvyklý na dřevní páčku Half-Moon umístěnou vlevo pod klaviaturou, může nástroj doplnit o Nord Half-Moon přepínač.


Piano

Piánová sekce funguje jako virtuální nástroj pracující se samply uloženými v paměti Piano Memory o velikosti 1GB. Nástroje jsou organizovány v šesti sekcích: Grand – křídla, Upright – pianina, EP1 – Fender a Wurlitzer piána, EP2 – DX piána, Clavi – clavinety a Harpsi – cembala a spinety. Mezi sekcemi lze přepínat sekvenčním tlačítkem s led indikací. Jednotlivé nástroje v rámci sekce se vybírají tlačítkem Model.

Paměť Piano Memory je dynamicky alokována. Záleží pouze na uživateli, jestli ji zaplní více piány v „plné palbě“, nebo se spokojí jen s několika, k nimž přidá nepřeberné množství elektrických pián, clavinetů, spinetů... Jediné omezení je velikost paměti.

Nástroje lze stahovat ze stránek výrobce; u většiny existuje několik variant lišících se velikostí, potažmo „vybaveností“.

Acoustics

Tlačítko ovládá funkce Long Release (delší doznívání po puštění klávesy), String Res (vzájemné rozeznívání všech strun při stisknutém Sustain pedálu) a Mono.

TIP: Pro sázení rock'n'rollových kadencí je lépe Long Release nepoužívat. Naopak v romantických nebo impresionistických skladbách působí hra přirozeněji při aktivní funkci.

Kbd Touch nastavuje citlivost na dynamiku ve čtyřech úrovních.

Sample Synth

Jedná se o nástroj sloužící k přehrávání samplovaných nástrojů z paměti Sample Memory o velikosti 256MB. Ta je dynamicky alokována a záleží pouze na uživateli, kolika vzorky jakých velikostí ji zaplní.

Na stránkách výrobce je k dispozici nepřeberné množství nástrojů. Jedná se o smyčcové a dechové nástroje, vokály, varhany, laděné perkuse, basy, kytary, varhany, legendární syntetizéry a vzorky Mellotronu a Chamberlinu – páskových „samplerů“. Lze dokonce použít vlastní vzorky, k jejichž zpracování Clavia nabízí zdarma ke stažení Nord Sample Editor.

Ovládání

Protože Sample Synth je doplňkem varhan i piána a nedělá si ambice na plnohodnotný syntetizér/sampler, je pár jednoduchých ovládacích prvků vcelku dostačující. Encoder s dvojmístným sedmi segmentovým displejem slouží k výběru vzorku z paměti. K nastavení dynamiky zvuku a vlivu dynamiky na filtr (dolní propust) je určeno tlačítko Dynamics. Další dva potenciometry lze použít k jednoduchému nastavení obálky (Attack, Decay a Release).

Effects

Skvěle znějící efektová jednotka je plně vybavena šesti nezávislými sekcemi. Effect 1 a Effect 2 obsahují tremollo, pan, filtr, kruhový modulátor, chorus, flanger, phaser a vibráto. Potenciometry se nastavuje rychlost modulace. Spkr/Comp simuluje tři druhy aparátů, Leslie a kompresor. Potenciometr ovládá zkreslení, u kompresoru míru komprese. Delay obohacuje zvuk o echo. Tlačítko Feedback určuje opakování ve čtyřech úrovních, čas se trigruje tlačítkem Tap a poměr čistého signálu vůči echu řídí potenciometr.

Effect 1/2, Spkr/Comp a Delay lze použít pouze na jeden part.

Reverb umožňuje doplnit zvuk simulací prostoru. K dispozici je pět typů s různými délkami, potenciometrem řešíme poměr mezi čistým zvukem a Reverbem. Efekt lze použít pouze na celek. Equalizer nabízí basy, parametrické středy a výšky. Lze jej použít na jeden libovolný part nebo na oba. Gain slouží k nastavení celkové hlasitosti Programu.

Takto hraje model Nord Electro 4 HP...

Program

Na první pohled upoutá dobře čitelný přehledný OLED displej, který zobrazuje všechny potřebné údaje. Nešikovná je volba Programů pomocí encoderu, kdy uživatel musí postupně „projet“ všemi Programy, které leží mezi aktuálním a nově voleným. Tento nedostatek částečně řeší SetListy, které sdružují čtyři libovolné Programy; ty už se pak dají zvolit stisknutím jediného tlačítka.

Part Lower, Part Upper

Každý Part má svou sekci, která nabízí výběr modulu (Organ, Piano, Synth), aktivaci Sustain pedálu a řízení hlasitosti pomocí Controll pedálu. Další dvě tlačítka umožňují transpozici Partu v oktávových skocích.

Tlačítko Split aktivuje rozdělení klaviatury mezi oba party. Body rozdělení jsou pevně dány mezi tóny h-c nebo e-f a jsou indikovány led diodami nad klaviaturou. Potenciometr Part Mix umožňuje určit hlasitostní poměr mezi oběma Party.

Zajímavá jsou tři tlačítka Live. Reprezentují tři paměti, které si i po vypnutí nástroje pamatují svůj poslední stav. Vše, co hráč (i během hry) na nástroji nastaví, se automaticky ukládá do aktuální Live pozice a při příští její volbě je zvuk opět k dispozici ve stavu, v jakém uživatel Live mód opustil. Shift slouží k volbě alternativních funkcí. Ty jsou vždy vyznačeny pod příslušným ovládacím prvkem.

TIP: Při stisknutí Shift a pohnutí jakýmkoli ovladačem se na displeji zobrazí aktuální hodnota parametru.

Globální parametry mají vliv na všechny Programy a ovlivňují chování celého nástroje. System obsahuje ladění, transpozici, nastavení pedálů, klaviatury, ochrany paměti a další. Midi slouží k nastavení všech midi parametrů. Sound nabízí parametry jako rezonance strun piána, opotřebení varhan, keyclick, leakage (ruchy a přeslechy mechaniky), nastavení Leslie simulace a další.

TIP: Zajímavá je funkce Organ B3 Trig Mode. Ta umožňuje stanovit, zda se zvuk Hammondek ozve těsně po stisku klávesy (jak je tomu u originálních B3), nebo až ve spodní části stisku klávesy. V prvním případě vycházejí různé glissy a „špíny“ více autenticky.

Sound Manager

K organizaci Programů, SetListů, správu paměti Piano Memory a Sample Memory slouží volně stáhnutelný software Sound Manager. Pomocí něj lze i celý obsah nástroje archivovat a zpětně aktualizovat.

Závěr

Nord Electro 5 je poctivým kvalitním nástrojem, jehož zvuk se s ostatními výborně pojí. Díky přehlednému, intuitivnímu a operativnímu ovládání se hodí jak do studia, tak i na pódia. Vyšší pořizovací cena je vyvážena precizností manufakturní výroby a pečlivými výstupními testy.

Klady
- skvělý přirozený sound
- intuitivní a operativní ovládání
- přehledný panel s OLED displejem
- precizní továrenské provedení

Nedostatky
- výběr programu pomocí encoderu
- míň hutné basy B3 v nižší poloze
- chybějící Modulation a Pitch Bend

Nord Electro 5D Ovládací panel Zadní panel
Tagy nord Nord Electro 5

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY