Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Čapek -

Ohromující Ravish Sitar pro drastické změny zvuku kytary

Firma Electro-Harmonix se rozhodla vytvořit něco originálního a nového, proniknout do nových vod a dát nám možnost vyzkoušet něco nebývalého. Výsledkem tohoto rozhodnutí je Ravish Sitar, pedál, který ve svém poměrně malém formátu skrývá velká kouzla v podobě simulace sitáru.

Přední stranu pedálu zdobí pistáciově zelená etiketa se stylizovaným nápisem Ravish Sitar a siluetou Tádž Mahalu. Design pedálu tedy velmi dobře dotváří zvukový dojem, dovolím si říct, že z nových modelů EHX jde o jeden z podle mně vizuálně nejpovedenějších. Rozměry a některé funkce odpovídají ostatním pedálům z moderní řady XO, oproti ostatním zde ovšem najdeme také spoustu překvapení.

Základní ovládací potenciometry jsou jednoduché a intuitivní. Prvními třemi nastavujeme hlasitost čistého signálu (DRY), lead tónu sitáru (LEAD) a přídavných, neboli sympatetických tónů (SYMPATHETIC). Další dva potenciometry nastavují barvu zvuku, zvlášť pro lead a sympatetické tóny. Poslední bílý knoflík není potenciometr, ale rotační přepínač a spínač v jednom – podobný najdeme i na Ring Thing, POG2, Cathedral a Stereo Memory Man with Hazarai. Ten zde ovládá obrovské množství funkcí. Od rychlého listování mezi presety přes nastavování tóniny, ve které pedál harmonizuje (zvláště se dá i nastavit, jestli bude tónina durová, molová a exotická, nebo si můžeme manuálně naprogramovat jakoukoliv tóninu chceme), modulaci, Q signálu (další nastavení barvy zvuku) či délku dozvuku sympatetických strun.

Mezi presety pak můžeme během hry přepínat i druhým footswitchem, který v Key módu umožňuje po sešlápnutí rychlou volbu tóniny pouhým zahráním základního tónu (podobné inteligentní ladění najdeme i na zmiňovaném Ring Thing) a v ostatních módech po dobu kdy jej držíme sešlápnutý zamrazí zvuk sympatetických strun, které pak vytváří konstantní zvukový doprovod v pozadí (podobně jako lze zamrazit reverb na Cathedral). Jak je tedy již evidentní, pedál je velmi komplexní a chvíli potrvá, než se s ním člověk naučí pracovat. Díky možnosti ukládat velké množství presetů a přehlednému displayi, který pomáhá s orientací, se ovšem vyplatí se s pedálem naučit a vytvořit a uložit si své zvuky. Proces může být delší, výsledek se ovšem vyplatí.

Po stranách pedálu najdeme dokonce pět konektorů. Jeden vstup pro nástroj, dva vstupy pro expression pedály a dva výstupy. Expression pedály se dá ovládat freeze (velmi podobně jako na HOG a HOG2), Pitch vstup pak umožňuje ohýbání tónů Lead signálu, podobně jako opět u HOG či Digitech Whammy. Co je unikátní je ovšem možnost nastavit si transpozici o libovolný počet půltónů až po jednu celou oktávu. Expression pedál tedy umožňuje přesný a snadný posun tónu o specifický interval.
Člověku z toho jde skoro až hlava kolem...


A co tedy ten zvuk? Především je zvonivý a ohromující. Zvuk Ravish Sitar je postavený na dvou prvcích – lead a sympatetických tónech. Lead je základní tón a sympatetické tóny jej doprovází harmonií až sedmnácti tónů s volitelnou délkou dozvuku, barvou zvuku a zajímavou modulací na pomezí mělkého tremola a phaseru. Doprovodné tóny mohou hrát v klasických molových a durových tóninách nebo v exotické stupnici (durová stupnice se zmenšenou sekundou a sextou, neboli "taková ta indická". Zajímavá je i reakce na to, jaké tóny hrajeme – při hlubších tónech se simuluje rezonance hlubších sympatetických strun a naopak. Efekt také překvapivě dobře reaguje na dynamiku hraných tónů a podle toho se také mění reakce obou signálů.

Díky širokým možnostem práce s oběma složkami signálu se dá zvuk jemně nastavit do pozadí nebo může být naopak velmi výrazný. Za pomoci separovanému potenciometru pro přimíchávání čistého signálu jej klidně můžeme úplně odstranit a nechat hrát pouze sitár, vybrat si jenom jeden z hlasů, nebo namíchat všechny tři na libovolný poměr. A stejně tak si můžeme nastavit velmi temný zvuk sympatetických strun a výrazný lead, či naopak – díky širokým možnostem nastavování Q a barvy tónu se navíc dá volit, jestli bude zvuk spíše přirozený, či bude mít více syntetický charakter. A nezapomeňme, že máme k dispozici dva výstupy – jeden zvlášť pro Lead a druhý pro sympatetické struny, což nabízí zajímavé možnosti kytaristům, kteří hrají ve stereu.

Podle mého názoru je pro maximálně úspěšné používání tohoto efektu důležité nepřemýšlet nad ním jen jako nad simulací sitáru. Ruku na srdce – stále je to pouze simualce, i když musím uznat, že velmi zdařilá. Spíše je lepší nad Ravishem přemýšlet jako nad zvláštním a velmi specifickým harmonizérem. Při testování efektu jsem jej například prohnal fuzz pedálem, díky čemuž jsem získal naprosto unikátní, velmi výrazný a syntetický zvuk. Díky stereo zapojení si dovedu představit, že za každým výstupem mohou být přesně navolené pedály pro lead a sympathetic výstupy – pedál je podle mně vhodný pro kytaristy, kteří hledají ozvláštnění svého zvuku, naprosto ideální mi ale připadá pro hráče, kteří rádi experimentují s možnostmi jak drasticky měnit zvuk kytary, pro noisové nebo ambientní umělce a všeobecně pro zvukové experimentátory, kteří si rádi hrají s barvou zvuku. Základní předpoklad při koupi tohoto pedálu je chuť experimentovat – pokud ji máte, můžete si s Ravishem užít nekonečné hodiny zábavy, kterou vám jen tak nějaký pedál neposkytne.

Tagy Ravish Sitar

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY