Přejít k hlavnímu obsahu
Anna Mašátová -

Kunze a Černý: V Abendlandu hrajeme na temnější strunu

Kytarista Petr Kunze a básník Miroslav Černý stojí za hudebně-poetickým projektem Abendland. Deset příběhů, deset výrazných hudebních osobností, dva roky práce. Přemýšleli jste někdy o tom, že byste vydání své desky pojmuli výpravněji? Abendland připravili krásnou knihu. Jednu z mála – a ne-li poslední – příležitost vidět Abendland naživo máte 1. dubna v Praze.

Jak vůbec myšlenka Abendlandu vznikla, odkud vzešla prvotní inspirace?

Petr: S Mirkem se známe léta, už z dob, kdy jsme chodili do skautských a turistických oddílů. Tehdy jsme na táborech pro děti složili pár dobrodružně laděných písniček, které jsme pak, společně s nimi, hráli a zpívali u táboráků. Už tenkrát nad námi visela výzva, že bychom v budoucnu, až trochu skladatelsky a textařsky uzrajeme, mohli společně vytvořit něco většího. Ta správná doba nastala zhruba před dvěma lety, kdy Mirek postupně napsal texty Abendlandu a já k nim potom udělal hudbu.

Miroslav: Jak říká Petr, první společné písničky jsme složili před více než 20 lety. Za tu dobu jsme oba ušli rozmanitou tvůrčí cestou, která se promítá do aktuálních písní na desce Abendland. To dobré z těch jinošských pokusů, např. romantika a dobrodružství, v nich ale, věřím, zůstalo. Pouze teď hrajeme na trochu temnější strunu.

Desku nazpívalo deset hudebních osobností značného žánrového rozptylu. Jaromír Švejdík, Milan Cais Michal Němec, Jan Kunze, Viktor Dyk, Olga Königová, Tomáš Fröde, Petr Harazin, Jan Žamboch a Terezie Kovalová. Jak jste je vybírali? Psali jste písně „na tělo“?

Petr: Písně nebyly psány ,,na tělo“. Až když byly hotové, tak jsme zpěváky vybírali podle toho, jak svým charakteristickým zpěvem zapadali k jednotlivým věcem.



Miroslav: Je to tak. Řekli jsme si, že nebudeme dělat kompromisy a rovnou zkusíme oslovit ty, kteří nám přijdou pro danou píseň nejvhodnější. Jsme pyšní, že se nám podařilo pro Abendland získat tolik výjimečných interpretů.

Proč jen dvě ženy? Mužská převaha je značná…

Petr: Pouze u dvou písní z finálních deseti byla možná ženská interpretace.

Miroslav: Nebyl důvod být genderově vyvážený. Vše se odvíjelo od textu.

Neotřelé a působivé je i provedení věci, Abendland je v podstatě knihou a to navíc luxusně provedenou. Proč jste zvolili tento formát?

Petr: To souvisí s charakterem projektu, který je literárně-hudební. Navíc naši přátelé, známe se opět už léta z různých oddílů a společných vandrů a cest, před deseti lety založili Nakladatelství Perplex a nabídli nám svou spolupráci na projektu. Takže se vše pěkně spojilo, ta krásná knižní podoba Abendlandu je hlavně jejich zásluha.

Miroslav: Proč mít jen desku, když lze mít desku i knihu? Chtěli jsme jednoduše přijít s neotřelým artefaktem, který bude působivý a udělá radost nejen nám, ale všem zúčastněným. A samozřejmě hlavně posluchačům a čtenářům.

Jak dlouho se samotný Abendland rodil?

Petr: Dva roky, původní předpoklad byl jeden rok, ale to jsme podcenili časovou náročnost takového projektu.

Miroslav: Písně vznikly vcelku rychle. Dva roky zabralo to ostatní: organizace, nahrávání, výroba CD, výroba knihy atd.


Křest projektu v Praze proběhne až 1. dubna. To je poměrně pozdě od vydání. Je to kvůli časovému vytížení zúčastněných? A dorazí všichni?

Petr: Je to jak kvůli časovému vytížení muzikantů, tak z toho důvodu, že jsme chtěli mít klid na přípravu koncertu a nechtěli jsme se dostat pod tlak. Koncerty projektu jsou pouze dva (pokud tedy v budoucnu nevydáme vinyl a neuděláme ještě jeden koncert u této příležitosti) a je tedy třeba, aby byly dobře připraveny, abychom si je mohli my i posluchači užít. Dorazí většina zpěváků Abendlandu, Milan Cais, Olga Königová, Terezie Kovalová, Honza Žamboch, Petr Harazin, Jan Kunze, Tomáš Fröde a s ostatními pěveckými party nám pomůže Jura Bosák. Je ale dost možné, že se v podpalubí Avoid Floating Gallery objeví i ostatní.

Miroslav: Jeden křest proběhl už na podzim a bylo více než logické, že se tak stalo v Opavě. Praha holt musela počkat.

Petře, ty působíš také v Kofe-in spolu s bratrem Janem. Jaké byly vaše hudební začátky, pocházíte z hudební rodiny? A co Kofe-in chystá?

Petr: S bráchou jsme začínali s hraním už na gymplu. Působili jsme v různých kapelách a naše cesty se protnuly poprvé v kapele Luza a poté až do současnosti v kapele Kofe-in a Hičhaikum projektu.
Naši rodiče nám od malička buď hráli písničky na kytaru, nebo nám na kotoučáku pouštěli rockovou muziku, za hudební základy vděčíme právě jim. S Kofe-in brzy vypustíme dva nové singly s názvy Víme kudy a Čarodějka. Deska vznikne, až těch singlů bude deset, ale to chvíli potrvá.

Bojovali jste někdy s Honzou, nebo panuje v tvorbě a hudebním cítění shoda?
Petr: K názorovým neshodám mezi námi docházelo poměrně často, ale myslím, že to bylo většinou ku prospěchu věci. V tvorbě a hudebním cítění se víceméně shodneme, konflikty vznikaly spíš kvůli organizačním věcem.

Na jakých dalších projektech děláte?

Petr: Po tom zápřahu s Abendlandem se v současné době věnuji pouze novým věcem KFN. Jednou bych rád pomohl bráchovi se sólovou deskou, pokud se k ní někdy rozhoupe

Miroslav: Dokončuji svou pátou básnickou sbírku. Měla by se jmenovat Silou psů a objeví se v ní hned několik motivů, které jsem zapracoval i do textů Abendlandu.



Petře, poodhalíš své nástrojové vybavení?
Petr: V současné době mám čtyři elektrické kytary Fender Jazzmaster, Fender Aerodyne Stratocaster, Hofner 176 Solid Deluxe a Hofner 164. Dále mám elektrickou mandolínu, elektrickou mandolu a akustické bouzouki. Hraju přes kombo Fender Hot Rod Deluxe. Používám krabičky Line6 Echo park, Electro-Harmonix Nano LPB-1 Power Booster, Boss Super Over Drive SD-1, Dunlop Cry Baby Wah a ladičku Ibanez LU20.

Zdá se, že scéna vašeho kraje je dosti silná – Opava, Ostrava, Kopřivnice, odsud vzešla mimořádná hudební uskupení. Jaká vás ovlivňovala a inspirovala v dospívání?

Petr: Mně se líbili například ostravští Milion sedm, krnovští 2kpb, Prouza z Frýdku-Místku, Buty, Mňága z Valmezu, opavský Psychonaut.

Miroslav: Pokud lze za součást našeho kraje brát i Jesenicko, tak osobně nemůžu necítit vliv Priessnitz.

www.facebook.com/Abendland
www.cernymiroslav.cz

Tagy abendland kofe-in

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

anna
Hudební publicistka, manažerka a historička umění. Je editorkou pořadu ArtCafé Českého rozhlasu Vltava a zástupkyní šéfredaktora kulturního magazínu Uni, její články kromě Frontmana naleznete také v Harmonii, Full Moonu, Sparku, Lidových novinách aj. Působila na pozici Head of…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY