Veronika Buriánková z Kalle, kterým se promo podařilo; foto: Luba Mrkvica

Placená online propagace: nekorektní rady pro začátečníky

Dokončili jste nový videoklip a rádi byste, aby ho viděl co největší počet lidí. Nebo chcete, aby se o vašem koncertě ve vzdáleném městě dozvěděli místní fanoušci, a zvažujete propagaci události na Facebooku? Internet je plný rad, jak si vytvořit fungující online propagaci – vy ale nemáte ani tušení, co to znamená „specifikovat cílové publikum“ nebo zda se rozhodnout pro „útratu na den“ nebo „celkový rozpočet“.

Připravila jsem pro vás pár základních rad, na co si dát pozor – pokud jste se rozhodli vydat se po vlastní ose a s propagací teprve začínáte. Rady, které tu zazní, nejsou objevné ani tajné, ale samotní tvůrci platforem je nikde nevykřikují. Je totiž daleko výnosnější, pokud průměrný zadavatel reklamy neví o online propagaci vůbec nic, a se vzrušujícím pocitem sázkaře vysolí za reklamu půlku výplaty, nadšený, že se „něco stane“.

1. Zúžit cílové publikum

Celé to zní jako nudná fráze z příručky pro marketéry. Ale představte si, že jste v kapele vybrali jen pár tisíc na propagaci nového klipu na netu, a Facebook vám nyní slibuje lákavý nárůst zájmu o vaše příspěvky, pokud přihodíte ještě několik stovek. Všechny platformy jako Google, YouTube, Facebook nebo Instagram vám nabídnou zúžení cílového publika. Třeba podle věku, lokality nebo zájmů. To znamená, že příspěvek, za jehož propagaci platíte, neukážou úplně všem – ale jenom těm, na které propagaci zacílíte.

Samozřejmě, chtěli byste, aby váš klip viděl naprosto každý na celém světě, od fanouška na fesťácích po provozovatele rádia – a aby jim nadobro utkvěl v paměti. Nicméně, pokud aktuálně nemáte nekonečno peněz, vyplatí se zjistit, koho chcete s klipem oslovit.

Chcete hrát na firemních párty, nebo radši na fesťáku? Položte si otázku, kam se chcete s kapelou dostat. Uvědomte si, kde hrají kapely, které jsou vaším vzorem. Pokud chcete hrát hard-rock na příštím mezinárodním setkání motorkářů, měli byste zúžit potenciální publikum na fandy hard-rocku a motorek, ideálně osekat věkový průměr, a vybrat si jenom takovou lokalitu, která je pro vás relevantní. Nemá smysl dát 1 000 Kč na týden Facebooku a publikum nechat otevřené na „Celý svět“ a „Úplně všichni“. Za takové peníze si radši jdetě koupit nové struny.

Na YouTube platíte za views, na Facebooku můžete i za reakce. Pokud chcete co nejvíc views na svém videu na YouTube, dejte převážnou část peněz za propagaci přímo tam. Pokud chcete i názory fanoušků, aby se o vás diskutovalo na Facebooku, rozložte rozpočet podle toho. Jestli máte vizuálně atraktivní video nebo fotky, zvažte Instagram. Je to nejkratší cesta k mladému publiku. Pokud propagujete nové CD, přichází v úvahu i Google AdWords, který zákazníkům umožní snadno přejít rovnou na váš e-shop.

2. Fanoušci na prvním místě

Vy si možná myslíte, že že chcete reklamou přesvědčit promotéry, aby vás vytáhli na nejnovější akci. Ale organizátoři akcí si kladou jednoduché otázky – kolik mi tenhle band dotáhne na akci lidí? Zaplatím z útraty elektřinu a barmana? Můžu oslovovat se svým fesťákem sponzory a zaručit jim, že jejich stánek na místě uvidí minimálně dva tisíce lidí?

Přesně tak. Nikdo se ve skutečnosti neptá, jestli kytarové sólo v songu číslo 9 vašeho setlistu má 35 vteřin. Vydavatelství, manažeři a další lidi, kteří se v hudbě pohybují, chtějí vědět, zda se jim vyplatíte. A pokud nemáte fanoušky, odpověď je ne. Takže, jak získat fanoušky? Musíte dobře vědět, co hrajete a komu se to líbí. Jestli jste jeden ze skupiny „hraju pro radost, sláva mě nezajímá, Óčko je trapný a na fesťácích už dávno nejde o hudbu“, honem klikejte na jiný článek. Ale pokud přecejen usilujete o úspěch v hudbě a jste schopni se za to i postavit, nezbývá, než usilovat o fanoušky.

A to jak? A to tak, že jim dáte to nejlepší, co umíte a co vás těší – a ještě na tom postavíte propagaci. Jestli jste zdaleka nejlepší v metalu a temných kostýmech, tak vám ze srdce gratuluji, protože cílové publikum najdete snadno, stejně tak i akce na které byste se hodili. Jestli jste aspirant na mladší a popovější verzi Tomáše Kluse, tak byste měli rychle zjistit, v čem vynikáte, a co lidem opravdu přináší radost. Mladých talentovaných kluků s kytarou není málo. Pokud tušíte, že jste něčím výjimeční, i kdyby to měla být drobnost, nebojte se to dát najevo. Většina fanoušků ocení spíš, pokud je váš song rozesměje nebo se v něm najdou. Mířit na textovou dokonalost podle pravidel textařské školy můžete také. Jenom mějte na paměti, že fanynky jdou po emocích, sebedůvěře a humoru. Perfektní jambický verš možná uchvátí vaše spolužáky ze studentské hospůdky, ale úspěšnou online propagaci na něm postavíte těžko. Jestli i tak trváte na tom, že chcete dělat svět lepší pomocí dokonalého textu, doufám, že jste aspoň neuvěřitelně krásní. V takovém případě vás zachrání Stories na Instagramu.

Pokud vaše hudba a texty nepřináší radost nikomu, a navíc se ani nepokládáte za fešáka, nezoufejte, pořád můžete ještě založit svoji kariéru na kritice ostatních. Fanoušků pravého a upřímného hejtování je rozhodně dost.


3. Kam směřují vaše peníze?

Máte peníze (řekněme...), dokonce už i víte na jakou platformu je dát. Rozhodně se vyhněte kupování propagace skrze 3. strany. Společnosti, které vám nabídnou nebývalý nárůst views a followerů, často používají legální, ale neefektivní praktiky. Například budou pouštět vaše YouTube video pořád dokola na přehrávacích softwarech. Což vám sice zajistí „nebývalý“ nárůst zhlédnutí, ale budou to shlédnutí mrtvá, neorganická. Neorganická zhlédnutí, které se na vaše video dostala díky počítačům a ne od reálných lidí, jdou ve statistikách snadno rozpoznat.

Stejně tak umělé navyšování followerů na Instagramu a FB, které je velmi populární u mladých „influencerů“. Pokud si rozkliknete jejich fandovskou základnu, objevíte mnoho, mnoho mrtvých profilů. To znamená neaktivní a umělé uživatelské profily, které sice jejich účet sledují, ale reálně nereagují. Samozřejmě že na první pohled to vypadá náramně, když vám z týdne na týden naskočí počet sledujících o dva tisíce, ale pokud je většina z nich z Indie a má na profilu jednu starou fotku, oblíbenost mezi fanoušky hudby vám to nezvýší, a člověk, který se v tom aspoň trochu vyzná, což pořadatelé festivalů bývají, na to snadno přijde.

Takže co? Takže vřele doporučuji platit si reklamu přímo „u zdroje“. Jestli chcete víc fanoušků na Facebooku, zvolte si přímo na své oficiální stránce reklamu zaměřenou na jejich získání. A zacilte na ty, kteří jsou pro vás opravdu důležití. Jestli i tak toužíte využít službu třetí strany, obraťte se na marketingovou nebo PR agenturu v Čechách. Část z rozpočtu sice dáte někomu jinému, ale máte jistotu, že zbytek bude vynaložen efektivně. Zahraniční PR agentury, které se soutředí na získávání nových fanoušků vašeho profilu na sociálních sítích, obvykle neumí zacílit na čistě české publikum. Budete pak sice mít "živé" odběratele, ale z celého světa. Je čistě na vás, zvážit, zda to vašim hudebním cílům prospěje.

4. Google AdWords

Google samotný poskytuje velmi dobré nástroje na zacílení vaší reklamy. Nicméně vyžaduje to trochu analytických dovedností. Google navede vaše publikum na váš web, a protože si vede dlouhé záznamy o tom, jací lidé na Google chodí a co na něm dělají, vybere pro vás přesně ty lidi, o kterých tuší, že by je vaše tvorba mohla zajímat. Vy mu můžete pomoci tím, že se aktivně budete zajímat o vaše fanoušky – abyste jim nabídli opravdu jen to, co ocení a nevyhazovali peníze zbytečně.

Použít Google se vyplatí jen tehdy, pokud pořádáte opravdu veliký koncert nebo máte vysoký rozpočet na distribuci vašeho CD. Jestli vám jde čistě o zhlédnutí na YouTube, Google Ads pro vás bude zbytečný výdaj.

Doufám, že vám článek pomohl aspoň do začátku. Pokud byste chtěli obsáhlejší informace o jednotlivých platformách, dejte mi vědět. A mějte pěkné léto!