Pódiový gear americké metalové party Stone Sour

Rockmetalový kvintet Stone Sour z americké Iowy, jehož frontmanem a zakladatelem je Corey Taylor, jenž post zpěváka zastává souběžně také v kapele Slipknot, kde mu sekunduje i bývalý člen Stone Sour (do roku 2014) kytarista James Root, působí na rockové scéně s několika přestávkami už od roku 1992 a v současnosti patří k tomu nejlepšímu, co mainstreamově orientovaná větev tohoto žánru může nabídnout.

Formace, pojmenovaná podle koktejlu složeného z bourbonu a ovocných šťáv, stačila do dnešní doby natočit šest studiových alb doplněných živákem Live In Moscow (2007), byla třikrát nominována na Grammy v kategorii Best Metal Performance, je držitelem ocenění Golden Gods Awards magazínu Metal Hammer, třikrát si odnesla cenu Loudwire Music Awards a v roce 2013 získal Corey Taylor za svůj výkon v řadách Stone Sour ocenění Revolver Golden Gods pro nejlepšího vokalistu.

Zatím posledním albem skupiny, která ve svých skladbách s dominujícími kytarovými riffy a masivní rytmikou dává také dostatečný prostor v určitých pasážích překvapivě klenutému Taylorově vokálu, je fanoušky i kritikou velmi příznivě přijaté CD Hydrograd z loňského roku, které bylo natáčeno v losangeleském komplexu Sphere Studios.

Některé ze skladeb z Hydrogradu si mimochodem mohli poslechnout i návštěvníci letošního ročníku festivalu Aerodrome (28. - 30.6. 2018) v Panenském Týnci, kde Stone Sour plnili 29. června roli jedné z hlavních hvězd večera.

Následující popis pódiového gearu kytaristů Joshe Randa, Christiana Martucciho a basisty Johnyho Chowa se sice vztahuje k jarní části severoamerické šňůry, nicméně až na výjimky (z ekonomických i logistických důvodů vozí americké kapely do Evropy často menší pódiovku) by měl být základ vybavení shodný s technikou použitou jak na festu Aerodrome, tak i na dalších evropských štacích, které po české zastávce následovaly.


Christian Martucci

Kytary

I když byl Christian Martucci dlouholetým vyznavačem značky Charvel, na posledním turné se jeho nástrojový park nese v klasičtějším obsazení, sestávajícím z burstového Gibsonu Les Paul Custom z roku 1980 s krkovým humbuckerem DiMarzio Air Norton, kobylkovým typem DiMarzio Super Distortion a modifikovanými jumbo pražci, druhým LP Customem je žlutý model z Custom Shopu (1997) vybavený kobylkovým DiMarziem Breed a krkovým snímačem Dimarzio Illuminator.

Speciál v podobě fialové kopie kytar Mosrite Ventures z produkce butikové firmy Marvin Guitars využívá humbuckery DiMarzio Air Norton / D Sonic a dalším nástrojem této značky je bílá doublecut verze modelu Fillmore inspirovaná řadou Gibson Jr. se stejnými snímači jako u předchozí kytary.

Lahůdkou jsou dva exempláře z dílen společnosti Zemaitis a to model Custom Shop CS24WL s 24 pražci, originální grafikou na horní korpusové desce z plátů fládrovaného javoru a DiMarzii Air Norton / D Sonic, podobně je koncipován i Zemaitis CS24MF s identickým osazením a zdobeným kovovým plátem přišroubovaným na horní straně těla.

Les Pauly jsou podladěny do Eb a osazeny strunami D'Addario NYXL .010 - .046, zatímco kytary Marvin a Zemaitis s laděním do Cis nebo drop H mají nataženy silnější struny D'Addario NYXL .011 - .056.

Zesilovače a boxy

Už od roku 1982 jsou nedílnou součástí Martucciho arzenálu známé Marshally JCM 800 2203 nebo 2204 (100 / 50 W) s koncovými elektronkami EL34 a v případě této šňůry byly použity jejich modernější reissue verze 2203 o výkonu 100 W se sériovou efektovou smyčkou (bypass/+4dBV/-10dBV). Kabely z aparátů vedou do kabinetů Marshall 1936V 2x12 s repry Celestion Vintage 30.

Efekty

Nevelký pedalboard z hliníkových segmentů obsahuje ladičku TC Electronic PolyTune, overdrive Boss SD-1W Waza Craft, noise gate ISP DesimatorII NR, Electro Harmonix Micro POG, chorus Seymour Duncan Catalina, MXR Phase 90 a desetipásmový grafický ekvalizer MXR M108 se zdůrazněnými středovými pásmy.


Josh Rand

Kytary

Rand se před lety vrátil ke značce Ibanez, která mu postavila řadu speciálů, včetně v současnosti nejvíce používaného Custom Shop Talmana s pro Randa typickou úpravou v podobě červeného laku s černými puntíky. Model s designem Dana Lawrence nese označení Rizzo 2.0 (Rizzo 1.0 byl Ibanez RG v identickém provedení), je osazen humbuckery DiMarzio Evolution a uzamykatelnými strojky Gotoh.

Druhý Talman (podladěno do Eb) je proveden ve světlemodrém laku s perleťovým pickguardem a třetí nástroj inspirovaný edicí Talman představuje signovaný Ibanez PGM900TR z roku 1998, jenž byl postaven podle specifikací Paula Gilberta, který Randovi tuto kytaru věnoval, o čemž svědčí i věnování na zadním krytu elektroniky.

Na šňůře Rand využíval i další modely Paula Gilberta - jako záloha sloužil modrý Ibanez PGM100 JB z roku 1991 (Cis ladění) se zablokovaným dvouzvratným vibratem Edge a zamykatelnými mechanikami Gotoh nebo "houslová" verze PGM700 WH z roku 1996 s výr. č. 25, který Rand koupil náhodně v Holandsku jako jeden z 50 kusů vyrobených v japonském Custom Shopu.

Koncertní kolekci kytar Ibanez uzavírá RG421 s pevnou kobylkou, dvojicí humbuckerů DiMarzio Steve Vai Dark Matter a hliníkovými pláty, které Rand upevnil na korpus více než 130 nýty. Nástroje jsou stejně jako u Martucciho potaženy strunami D'Addario NYXL .011 - .056.

Zesilovače a boxy

Josh Rand je firemním hráčem německého výrobce Hughes&Kettner a byl vůbec prvním oficiálním propagátorem šestikanálového zesilovače Triamp MK II. Nyní se spoléhá na třetí generaci aparátu Triamp MK III (+ záloha), který je vlajkovou lodí H&K a na rozdíl od předchůdce disponuje modifikovaným obvodem preampu plus integrovaným noise gatem. Zesilovač je kombinován většinou s kabinety Hughes&Kettner TM 212 s dvojicí reproduktorů Celestion Vintage 30.

Efekty

Na začátku efektového řetězce je umístěna ladička Boss TU-3, poté následuje Boss NS-2 Noise Suppressor, kompresor Xotic SP, booster Xotic EP, MXR Sub Machine, zkreslení Third Man Records Bumble Fuzz, flanger Strymon Orbit, modulační multiefekt Strymon Mobius, Ravish Sitar od Electro Harmonix, multiefekt Eventide H9 a reverb Strymon BigSky. Pedalboard je napájen distributory Zuma a Ojai opět z produkce Strymonu.

Johny Chow

Baskytary

Na turné si Chow vzal pouze dva čtyřstrunné nástroje a to Warwick Custom Shop Streamer Stage II v přírodní transparentní úpravě s průchozím krkem a dvojicí aktivních snímačů MEC, který střídal s do Eb naladěným jasanovým Warwickem Streamer Stage II v bílém laku s černým pickguardem a dvojicí single coilů Nordstrand Big J-Blade 4.

Zesilovač a efekty

Součástí ozvučovací systému baskytary je malý zesilovač Darkglass Electronics Microtubes 900, který vzhledem k tomu, že Chow nevyužívá klasické boxy, ale zapojuje řetězec přímo do mixážního pultu, slouží spíše k dobarvení tónu a hlavní roli přebírá u čistého zvuku podlahový preamp Eden Terra Nova v kombinaci s drivem Darkglass Electronics Alpha Omega pro zkreslené zvuky.

Signál je z basy do efektů přiváděn pomocí bezdrátu Shure, jehož receiver je připojen k tuneru TC Electronic PolyTune2 Mini a kompresoru Darkglass Super Symmetry, modulaci obstarává chorus EarthAuaker Devices Sea Machine a krabičky napájí distributor MXR M238 Iso-Brick.

Tagy: