John Petrucci, zdroj: YouTube

Pódiový gear Johna Petrucciho

Kytarový čarostřelec John Petrucci, jehož jméno už přes dvacet let okupuje přední příčky anket prestižních muzikantských magazínů, je zakládajícím členem progmetalových Dream Theater, kteří začátkem devadesátých let v podstatě definovali hranice tohoto stylu. Jeho vytříbenou techniku se skvělou pravačkou můžete slyšet i na dalších paralelních projektech.

Letos padesátiletý kytarista, skladatel, producent a absolvent bostonské hudební školy Berklee College of Music vydal s domovskými DT celkem 13 alb, dvojici CD natočil se superbandem Liquid Tension Experiment (Petrucci, Rudess, Portnoy, Levin), spolupráce s klávesistou DT Jordanem Rudessem se otiskla i na albech An Evening with John Petrucci and Jordan Rudess (2000) a Feeding the Wheel (2001) a v roce 2005 vyšel jeho sólový počin Suspended Animation.

Kromě toho hostoval na deskách bývalého klávesisty DT Dereka Sheriniana, kytaristy Martyho Friedmana, kapely Periphery atd. Je autorem instruktážních videoškol Rock Discipline, na exkluzivní turné G3 jej v minulosti přizvali i Joe Satriani se Stevem Vaiem a v příštím roce si Petrucci společně se Satrianim a Philem Collenem z Def Leppard populární G3 Tour zopakuje.

V současné době jsou Dream Theater na celosvětovém turné, které připomíná 25 let od vydání jejich přelomového alba Images And Words (1992), které kapelu katapultovalo mezi světovou elitu, a k evropské části této šňůry, jejíž součástí byl 6. 2. 2017 také koncert v pražském Foru Karlín, se váže i následující popis Petrucciho pódiového gearu.


Kytary

Petrucci je po odchodu od značky Ibanez téměř neodmyslitelně spjat s kytarami firmy Ernie Ball Music Man, která mu v průběhu let vyrobila řadu signovaných modelů. Na posledním turné používal celkem šest typů kytar jak v klasickém E tak i Eb ladění a každá z nich měla navíc svou zálohu.

Ernie Ball Music Man Majesty ve fialové metalíze střídal se speciálním Music Manem Nomac Majesty s korpusem vykládaným černými diamanty, zlatem, rubíny, nerez ocelí a abalonem. Tento model byl vyroben v limitované edici čítající 20 kusů s cenovkou 20 000 dolarů.

Další verze Majesty s průchozím krkem a tělem v odstínu slonové kosti má centrální karbonovou intarzii v měděném provedení a celý barevný design vychází z luxusního kupé BMW M6. Nejnovějším nástrojem je Ernie Ball Music Man Monarchy Majesty z letošního roku s korpusem v transparentním modrém laku a středovou horní částí z plamínkového javoru. Sedmistrunné modely zastupoval Music Man JP-15 s transparentní zelenou úpravou a topem z obláčkového javoru a "sedmička" EB MM Majesty 7 PN s lipovým tělem v laku Polar Noir.

Na všech mahagonových nástrojích s javorovou horní deskou, ebenovým nebo javorovým hmatníkem a uzamykatelným strojky Schaller M6 najdeme Petrucciho signované humbuckery DiMarzio doplněné piezo systémem v kobylce MM Floating JP a aktivní elektronikou s boosterem o zdvihu +20 dB. Nejčastěji používanými strunami jsou sady Ernie Ball RPS Regular Slinky 10-46 a oblíbenými trsátky modely Jim Dunlop Signature JP Shield Black Jazz III.


Zesilovače a boxy

Petrucci je v podstatě celou svou kariéru věrný aparátům Mesa Boogie a výsledkem vzájemné dlouholeté spolupráce je signovaný model zesilovače Mesa Boogie JP-2C, který Petrucci také na výroční šňůře používal. JP-2C vychází z muzikanty velmi ceněné a dnes už nevyráběné verze Mesa Mark IIC+, ale oproti předloze nabízí tříkanálový preamp, dvojici grafických ekvalizerů, MIDI a další vylepšení.

Lehce bizarní je fakt, že zesilovače doplněné 4x12 kabinety Mesa Rectifier umístěné na pódiu nebyly zapojeny, ale díky MIDI se u nich pouze měnily aktivované kanály. Hlavní aparáty JP-2C byly schovány za pódiem u pracovny kytarového technika Matta Schiefersteina a odtud mířil signál do dvou malých lomených 1x12 boxů Mesa Mini Recto postavených vedle pedalboardu, které vzhledem k tomu, že Petrucci používá in-ear monitoring, sloužily hlavně k určité fyzické odezvě dané jejich rezonancí s podlahou pódia.

Efektový rack a pedalboard

V racku najdeme kromě dvojice aparátů Mesa JP-2C a koncových zesilovačů Mesa 20/20 Dyna-Watt také dva multiefekty Fractal Audio Axe-Fx II XL určené především pro delaye, reverby a chorusy, rackovou variantu wahu Jim Dunlop JP95 Cry Baby a síťový distributor Furman.

Výsuvný šuplík obsahuje krabičkový modulační multiefekt TC Electronic Dreamscape, phaser TCE Helix, kompresor TCE Hyper Gravity, overdrive Strymon Sunset, limitovanou edici TCE Corona Chorus+ vycházející z ikonického efektu TC SCF a z produkce dánské společnosti je i pedál Viscous Vibe se zvuky původního Uni-Vibu.

Srdcem pedalboardu je ovládací stanice RJM Music Technology Mastermind GT/22 MIDI Foot Controller doplněná pedálem rackového wahu, volume pedálem Ernie Ball a ladičkou TC Electronic PolyTune 3.