Soulfly, zdroj: Wikipedia

Pódiový gear kytaristů ze Soulfly

Kapela Soulfly, založená v roce 1997 bývalým členem brazilské Sepultury Maxem Cavalerou, vydala na podzim loňského roku jedenácté studiové album Ritual. Čtveřice muzikantů, jejichž hudba kombinuje metalové odnože s prvky world music, letos vyrazila na severoamerické turné a podle koncertního itineráře by měla část nového repertoáru představit také českému publiku, které 11. července dorazí na vizovický festival Masters of Rock.

Kromě zpěváka a kytaristy Maxe Cavalery tvoří současné Soulfly druhý kytarista Marc Rizzo, basista Mike Leon a bicí soupravu obsluhuje Cavalerův syn Zyon. Následující řádky popisují pódiový gear, který na výše zmíněné šňůře použila první jmenovaná dvojice protagonistů.

Max Cavalera

Kytary

Nejčastěji používaným nástrojem byl podpisový LTD MAX-200 RPR v černobílém provedení, lipovým tělem designově inspirovaným modely B.C.Rich Warlock a Gibson Explorer, šroubovaným javorovým krkem s plochým profilem Thin U, hmatníkem z jatoby a 22 XJ jumbo pražci.

Na LTD je instalován krkový humbucker ESP Designed LH-150N, kobylkový snímač Seymour Duncan SH-6 Distortion a ovládání tvoří třípolohový přepínač, volume + tone. Hardware sestává z klasického struníku stopbar, kobylky tune-o-matic TOM a firemních ladicích mechanik.

Tato kytara má nataženy pouze čtyři struny (EADG) a některé obchody ji v tomto osazení také prodávají, což občas vede k různým nedorozuměním. Jako v případě jednoho mladého kytarového eléva, který si Cavalerův model pořídil a jeho otec následně kontaktoval zákaznickou linku ESP se slovy: „Vy jste prodali mému synovi poškozenou kytaru!“

Kromě LTD si Cavalera na turné vzal i finančně náročnější kalibr v podobě speciálu ESP RPR, který mu před časem navrhli v ESP Custom Shopu. Kytara v barevné úpravě Black Desert Camo je předlohou verze LTD MAX-200 RPR s níž samozřejmě sdílí tvar i základní specifikace, ale liší se mahagonovým tělem, průchozím krkem, hmatníkem z palisandru, ořechem z pravé kosti, japonskými strojky Gotoh, kobylkou TonePros, jednodušeji řešenou elektronikou a absencí krkového snímače.

Zesilovače a boxy

Cavalera je dlouholetým příznivcem aparátů značky Peavey a pro tuto šňůru zvolil oblíbený model 6505+ doplněný zálohou v podobě jednodušší verze 6505 (společné korekce obou kanálů) vycházející z Van Halenovy bývalé signatury Peavey 5150. Zesilovače byly zapojeny do boxů Peavey 4x12.

Efekty

Efektový řetězec začíná u Noise Suppressoru Boss NS-2, následuje ladička TC Electronic PolyTune, pro skladby v ladění A, H, D je připraven polyfonní přelaďovač Digitech Drop, nakopnutí preampu zesilovače obstarává overdrive/distortion Boss OS-2, za kterým je zařazen další gate Boss NS-2 a na pracovišti kytarového technika je umístěn automatický wah Boss AW-2 plus modulace Boss PH-2 Super Phaser aktivovaná pouze u partů s čistým zvukem.


Marc Rizzo

Kytary

Hlavním Rizzovým nástrojem byl signovaný sedmistrunný Washburn Parallaxe PXL-MR27B-D s mahagonovým korpusem ve stylu Les Paulu, lepeným krkem z identického materiálu, ebenovým hmatníkem s 24 jumbo pražci, krátkou menzurou 24.75 palce a kalibračním ladicím systémem Buzz Feiten.

Kytara je osazena dvojicí aktivních humbuckerů EMG 707 ovládaných třípolohovým switchem, samostatnými hlasitostmi a společnou tónovou clonou, pevnou kobylkou typu tune-o-matic a uzamykatelnými strojky Grover s převodem 18:1.

Pro akustické jamy sloužila elektroakustická nylonka Yamaha AEX500NS s polodutým tělem z olšového masivu, horní smrkovou deskou, javorovým krkem, hmatníkem z palisandru a piezo snímačem zasazeným do základny kobylky. Aktivní obvod ovládají potenciometry hlasitosti a tónové clony. Dnes už nevyráběná Yamaha byla zapojena do čistého kanálu zesilovače.

Zesilovače a boxy

Rizzo využívá stejně jako Cavalera celolampové hlavy Peavey 6505+ o výkonu 120 W osazené koncovými elektronkami 6L6. Zesilovače kombinuje s rovnými kabinety Peavey 4x12. Gain kanálu Lead je pro doprovodnou hru většinou nastaven na hodnotu 6 až 7 a při sólech technik vytáčí potenciometr „Pre“ na maximum.

Efekty

Signál z nástroje míří do Digitechu Drop, poté do staršího tuneru Boss TU-2 a standardního kvákadla Jim Dunlop Cry Baby, za nímž je zařazen noise gate Rocktron Hush The Pedal, kompresor Boss CS-3 a digitální delay Boss DD-3.