Pódiový gear Lynyrd Skynyrd na finálovém turné

Kapela Lynyrd Skynyrd, založená (ještě pod názvem My Backyard) roku 1964 ve floridském Jacksonville, patří společně se ZZ Top, The Allman Brothers Band, Black Oak Arkansas, Creedence Clearwater Revival, Blackfoot nebo Molly Hatchet k významným představitelům tzv. southern rocku, kombinujícího prvky blues, boogie a country.

V současnosti sedmičlenný band s frontmanem Johnnym Van Zantem a třemi kytarovými posty má na svém kontě 14 studiových alb, 10 live záznamů, množství kompilací a některé skladby lze slyšet i ve filmech Forrest Gump, Con Air či v seriálu Jmenuju se Earl. Skupina byla v roce 2006 uvedena do Rock 'n' rollové síně slávy a cenami ověnčené megahity Free Bird nebo Sweet Home Alabama se řadí do zlatého fondu tohoto stylu.

Lynyrd Skynyrd před časem oznámili, že vyrazí na velké rozlučkové turné Last of the Street Survivors Farewell Tour, které mělo původně sestávat z 30 koncertů za podpory spřízněných kapel Kid Rock, Hank Williams Jr., Charlie Daniels Band, Bad Company, Marshall Tucker Band, 38 Special, Blackberry Smoke atd., ale vzhledem k mimořádnému zájmu fanoušků prodloužil management šňůru až do března.

Jednou z podzimních zastávek byla i nashvillská Bridgestone Arena a k tomuto koncertu se také vztahuje následující popis pódiové výbavy kytaristů Garyho Rossingtona, Rickeyho Medlocka a Marka Matejky.


Gary Rossington

Kytary

Pozici nejpoužívanější Rossingtonovi kytary zaujala limitované edice Gibson Gary Rossington Les Paul z produkce Custom Shopu. Model v transparentním medovém burstu je replikou jeho originálu „Bernice“ z roku 1959. Nástroj podladěný do Eb je osazen strunami D’Addario NYXL .009.

Druhým Gibsonem byla speciální verze SG v třešňovém odstínu - jedná se o přesnou kopii Rossingtonova letitého „esgéčka“ z roku 1961 s trapézovým vibratem, jejíž výrobu opět obstaral firemní Custom Shop. Potah vychází ze sady D’Addario NYXL .009, ale stejně naladěné struny H a G o síle .016 jsou opatřeny vinutím.

Zesilovače a boxy

Hlavními aparáty byly tři signované zesilovače Peavey Penta (1x + 2x záloha) s výkonem 140 W zapojené do polootevřených kabinetů Penta osazených čtveřicí 12palcových reproduktorů Peavey Black Widow. Zvuk dotvářela také celolampová hlava Magnatone M80 Super Fifty-Nine s boxem Magnatone 2x12.

Efekty

Rossington si nikdy nepotrpěl na rozsáhlý efektový arzenál a na turné využíval u vybraných skladeb pouze phaser a tremolo z multiefektu Line 6 MM-4.


Rickey Medlocke

Kytary

Medlocke je dlouhodobým zastáncem modelových řad Gibson Explorer a jeden notně ohraný kousek z roku 1983 v přírodní úpravě a se starším typem vibrata si vzal také na finálovou šňůru. Dvojkou byl raritní prototyp Gibsonu Firebird z roku 1964, lišící se od pozdější sériové produkce především klasickými humbuckery, typem vibrata a detaily korpusu.

Gibsony Les Paul zastupoval speciál z roku 2003 se zakázkovým hmatníkem a pákou Bigsby plus další netradiční varianta LP Custom 2016 vybavená jednoduchým struníkem wraparound, kobylkovým single coilem P-90 a modifikovaným ovládáním sestávajícím z potenciometru hlasitosti a tónové clony. Kytary s Eb laděním byly podobně jako v případě Rossingtona potaženy strunami D’Addario NYXL .009.

Zesilovače a boxy

Oblíbené Marshally nahradil Medlocke tentokrát zesilovači kanadské butikové firmy Wizard, jejíž aparáty používali např. AC/DC nebo Joe Satriani. Dvě stowattové hlavy Wizard Vintage Classic, vycházející ze starších Marshallů Super Lead, byly zapojeny do 4x12 boxů Wizard s reproduktory Celestion Greenback a Creamback.

Efekty

Signál mířil z kytary do kvákadla Jim Dunlop Crybaby 535Q a poté do racku, kde byla umístěna dnes už nevyráběná verze nakopávadla Seymour Duncan Pickup Booster (novější model zde) a zakázkový chorus RB3 (Russ Richie).

Mark Matejka

Kytary

Matejka si pro Farewell Tour vybral klasického Fender Stratocastera z roku 1991 s javorovým hmatníkem a korpusem v odstínu Tobacco Sunburst, druhým modelem byla kopie tohoto Stratu vyrobená kytarářem Jeffem Nevillem.

Singlové nástroje doplňoval modernější Paul Reed Smith Swamp Ash Special z roku 2010 vybavený dvojicí firemních humbuckerů a kolejnicovým středovým minihumbuckerem. Na všech kytarách byly nataženy struny Curt Mangan .010–.046.

Zesilovače a boxy

Na rozdíl od svých spoluhráčů dal Matejka přednost jednoduššímu systému sestávajícího ze dvou komb Fender Hot Rod Blues Deville v provedení 4x10 a 2x12.

Efekty

Pedalboard obsahoval volume pedal Ernie Ball VP Jr., do jehož tunerového výstupu byla zapojena ladička Boss TU-12EX a druhý výstup směřoval do staršího kompresoru Boss CS-2, Blues Driveru Boss BD-2 a zkreslovače Fulltone Full-Drive 2. V efektové smyčce měly své místo známé digitální delaye Boss DD-5/DD-3 a RV-3 Reverb/Delay od stejného výrobce. Efekty napájel distributor Voodoo Lab Pedal Power 2.