PRS SE Mark Holcomb: kytara pro djentlemany

Jedna z nejprogresivnějších djent metalových kapel současnosti, američtí Periphery, mezi zářezy svých úspěchů mají i nominace na cenu Grammy. A její kytarista Mark Holcomb si vysloužil svůj podpisový model u renomované značky Paul Reed Smith. Přináším druhý pohled na tento unikátní model (první najdete zde).

Jak to vypadá?

Již před více jak třiceti lety, přibyl ke dvěma nejklasičtějším tvarům elektrických kytar (Fender Stratocaster a Gibson Les Paul), tvar třetí – Paul Reed Smith, který v sobě do jisté míry spojoval některé prvky a výhody obou zmiňovaných modelů. A právě díky jeho úspěšnému etablování na trhu asi není třeba tvar těchto kytar nějak obšírněji popisovat.

Paul Reed Smith SE Mark Holcomb HB 2018 je od pohledu exkluzivní kousek k čemuž výrazně přispívá jednak top z obláčkového javoru, nalepený na mahagonovém těle a také specifická barevná úprava kytary, výrobcem označovaná jako Holcom Burst.

Krk je vyroben z javoru a k tělu je samozřejmě lepený. Co se týče hmatníku, tak zde výrobce vsadil na osvědčený eben a nechybí ani charakteristické siluety poletujícího ptactva na místě orientačních značek. Čtyřiadvacet pražců je zasazeno maximálně precizně a čistě. Ladící mechaniky jsou firemní a fungují bez výhrad. Na druhé straně prochází struny přes pevnou kobylku a jsou tažené skrz tělo. Veškerý hardware je v černém chromu.

Kytara je osazena dvojicí snímačů typu humbucker a jedná se rovněž o signature modely Marka Holcomba. Seymour Duncan „Alpha“ i „Omega“ se ovládají pomocí třípolohového přepínače a dvojice potenciometrů Volume a Tone. Potenciometr Tone je navíc vybaven funkcí push/pull, která umožňuje rozepnutí cívek humbuckerů a rozšiřuje tak zvukové možnosti nástroje.

Výrobce kytaru osazuje kvalitními strunami o síle .010 až .046 a z pouzdra, které je v ceně, navíc kytaru vybalíte velmi dobře seřízenou.


Jak to hraje?

Kytara hraje i bez zesilovače poměrně hlasitě se zřetelnými basy a výškami. I sustain je příjemně dlouhý. Ale tahle kytara rozhodně není určena pro nějaké tiché „šmrdlání“, nýbrž pro pořádný nářez. Ještě předtím, než potrápíme ušní bubínky pravým djentovým nářezem, se ale krátce zastavme u čistého zvuku. Ač se to nemusí zdát, ani ten totiž není úplně bez zajímavosti. Ba naopak.

Snímač u kobylky v nerozepnutém stavu produkuje příjemně ostrý, ale přitom hodně barevný a kultivovaný zvuk. Humbucker u krku dává brilantní, tučnější a teplejší tón. Po rozepnutí cívek se sice nedostavil zvuk alá Stratocaster a zvuku trochu chyběl onen kýžený twang, ale i tak se mi barva obou rozepnutých snímačů líbila a ještě větší nadšení u mě vyvolal crunchový zvuk, hraný právě na rozepnuté cívky. Ocenil jsem, že snímače ani v režimu singlu a vyšších hlasitostech nijak výrazně nebrumí.

To pravé maso ovšem přichází až se zkreslením. I
když se jedná o kytaru Paul Reed Smith, kterou proslavil především Carlos Santana, žádné medové tóny podobné těm, které znáte ze Santanových nahrávek nečekejte. Snímačům naopak sluší hi-gainové, brutální zkreslení a nutno dodat, že kytaru i gain na zesilovači můžete klidně „hulit“ co to dá, zvuk se nehltí a kytara pořád skvěle reaguje na vaši hru. Sekané riffy zní pevně, agresivně, bez třepení a „bzučení“ a i ta nejzběsilejší djentová sóla se na pohodlném a rychlém hmatníku hrají snadno. I rozepnuté cívky umí nabídnout pěkné zkreslené zvuky, ale osobně jsem se přímo vyžíval v nadupaném soundu humbuckerů.

Jak jsem již uvedl, kytara byla z továrny perfektně seřízena (dokonce naladěna do Holcombova oblíbeného Drop C), včetně pro mě příjemného dohmatu, lehce inovovaná kobylka s pomocí spolehlivých mechanik dobře drží ladění a celkový dojem ze hry je tak velmi pozitivní.

Závěr

Po vší chvále, co jsem na adresu této kytary napsal, si asi mnozí řeknou: fajn, ale co za to? Paul Reed Smith sice nepatří mezi nejlevnější výrobce kytar, ale už pár let má i svou filiálku v Korei, kde vzniká řada nástrojů pod označením SE. A ta nabízí cenově dostupnější nástroje při zachovaném důrazu na kvalitu materiálů i zpracování. A právě do této řady spadá i signature model Marka Holcomba, a tak se jeho cena pohybuje těsně pod hranicí sedmadvaceti tisíc, což je při zmíněných zvukových i materiálových kvalitách cena rozhodně přijatelná.