Razzor Digital Delay: ozvěny na pitevně

Echo za litr. Že je to nemožné? Firma Razzor to dokázala a zní kupodivu velmi slušně. Ostatně efekty Razzor se dostávají do povědomí muzikantů právě velmi dobrým poměrem cena/výkon, a to nejen v oblasti amatérských hudebníků. Mně se dostal do rukyRazzor Digital Delay. A jelikož je můj, nebyl problém vytáhnout šroubovák a podívat se mu na střívka.

Na první pohled uvidíme masivní odlitek – box trochu větší než standardní efekt typu BOSS/DOD/IBANEZ v modrém kabátku. Vedle nožního spínače disponující funkci True bypass, jak je hrdě napsáno pod ním, se nachází červená led dioda indikující zapnutí/vypnutí efektu (kupodivu). V horní části jsou v řadě 3 potenciometry s popisem: TIME (nastavení délky dozvuku od cca 50 do 600 ms), REPEAT (počet opakování) a LEVEL. Z boku tu máme ještě konektory Jack 6,3 mm pro vstup (IN) a výstup (OUT) efektu. Posledním konektorem je vstup pro adaptér devítivoltový adaptér se standardním konektorem s mínusem uprostřed.

Rozborka

Pokusíme se otevřít tenhle malý zázrak. První, co se mi hned zalíbilo, bylo použití šroubů o průměru 3 milimetry s normálním metrickým závitem. To oceníte ve chvíli, kdy chcete efekt přišroubovat do pedalboardu. Většina efektů z asijské produkce má v tomto směru totiž špatně sehnatelné delší šrouby, zatímco tyhle koupíte v každém železářství.

Pod spodním krytem najdete nožní přepínač 3PDT a podle jeho zapojení se opravdu jedná o TRUE BYPASS zapojení. Nu odděláme hmatníky potenciometrů s nádechem vintage pár matiček a mám v ruce desku plošných spojů: plošňák firmy JOYO, přesněji typ JF-08 ve verzi 2.0. Slušné osazení klasickými součástkami typu THT už dneska není samozřejmostí a pomalu je vytlačují miniaturní SMD provedení. To je samozřejmě na zvuku znát.

Mozkem celého zařízení je známý obvod PT2399, což digitální echo s 44kb paměti. Zbytek součástek je opět příslušné asijské výrobě a spíš vyšší střední třídy, a to včetně potenciometrů. Kdyby se vám zdáli titěrné a chatrné, věřte, že ty samé jsou v efektech ZVEX, což je uznávaná firma jiné cenové kategorie.

Sborka

Složil jsem vše dohromady, vložil baterii, připojil kytaru a aparát. Nu děj se vůle boží. S vypnutým efektem prochází signál bez známky ovlivnění efektem, což je u TRUE BYPASS obrovskou výhodou. Točím potenciometry na 12 hodin a zapínám. A ticho. Použil jsem trochu slabší baterii a efekt se v podstatě nezapnul. LED dioda svítí, ale zvuk nikde. Kde jsem co dop.. rozbil. Připojuji adaptér a hle, vše funguje. Pročetl jsem pár recenzí a diskuzních fór – a výsledek: nejsem v tom sám. Je to normální chování.


Jdem to prubnout

Nastavení možnosti efektu je opravdu široké. Výrobce šel za hranice možnosti samotného PT2399. Z původních max. 300 ms zpoždění udělal 600 ms, což se v krajním nastavení TIME projevuje ztrátou brilantnosti tónu. REPEAT tak není vhodné vytáčet do maxima. Když překročíte 3. Hodinu, začne se efekt zahlcovat sám sebou. Mně se pak nejvíce líbilo nastavit vše na 12 hodin. Efekt se tak chová velmi kultivovaně a má příjemný středně dlouhou ozvěnu s cca čtyřnásobnou ozvěnou. Ideální na zvýraznění táhnoucí se melodie. Já to použil u zkresleného zvuku a získal takový „brianmayovský“ nádech.

Tak brát, nebo nebrat?

Mně efekt nezklamal a přinesl mi to, co od takového delaye očekávám. Použití krajních možností nastavení je nelibozvučné u většiny efektů snad kromě zkreslení, a pakliže k tomu není důvod, je zbytečné se k tomuto nastavení uchylovat. Střívka z továrny JOYO se nachází v hodně populárních efektech (Harley Benton, JOYO...) a myslím si, že je to vcelku kvalitní základ.

Nedoporučuji ale provoz na baterii (což se mi v pedalboardu asi nestane). Nastavit si zvuk, jaký potřebujete, nebude určitě problém. Na tři potenciometry není potřeba vysoká škola. U mě v pedalboardu zakotvil a asi jej hned tak nevyměním. Vyzkoušejte. Za ten litr to rozhodně stojí.

Tagy: