Rozbíjení nástrojů: show a frajeřina, nebo zločin?
Jak vnímáte extravagantní pódiové kousky spočívající v likvidaci hudebních nástrojů, které dosáhly vrcholu zejména v 60-tých a 70-tých letech? Tehdy na rockových pódiích doslova zdomácněly, aby postupně zažily ústup ze slávy, staly se parodií nebo pouze trapnou pózou. Později ale díky několika pravověrným přece jen znovu ožily.
Těžko říct, kdo byl tím úplně prvním umělcem, který v rámci show zničil svůj nástroj. Co se ale týče kytar, kterým se budeme věnovat v samostatném článku, má se za to, že úplně prvním byl Pete Townshend z kapely The Who.
Ničení nástrojů ovšem nebylo jen výsadou kytaristů a má své kořeny v dobách ještě dřívějších. Vzpomeňme kupříkladu pionýry rock 'n' rollu 50-tých let Jerryho Lee Lewise nebo Little Richarda, kteří se se svými klavíry rozhodně nemazlili, hráli lokty, hlavou, zadky a kdoví čím vším ještě. Jerry Lee Lewis neváhal svůj klavír i zapálit nebo jej zcela bezostyšně shodit z pódia do davu ječících fanynek.
Když pak v sedmdesátých letech nedávno zesnulý klávesový mág Keith Emerson bodal do svých hammondek nožem a občas je na pódiu rozkýval tak mohutně, že už nedokázal (nebo dost možná ani nechtěl) zabránit jejich pádu, bylo to vlastně už jen objevování objeveného. I když, co se týče toho nože v klávesách, to prý vzniklo čistě náhodou. Emerson údajně potřeboval na svých hammondkách podržet určitý tón, a tudíž musel něčím zablokovat klávesu ve stlačené poloze... a po ruce neměl nic jiného, než právě nůž, a tak ho prostě mezi ty dvě klávesy zabodl. Diváci řvali nadšením, a proto to začal dělat pravidelně a stále přidával na intenzitě, až ve finále do svých kláves bodal jako šílenec. A že to většinou klávesy nepřežily bez úhony, je nasnadě. Ostatně na pódiu za hammondkami se občas nechával unést i takový Jon Lord z Deep Purple, který byl jinak považován za pravého anglického gentlemana.
Bubeníci v tomto směru rozhodně nijak nezaostávají. Snad nejproslulejším v tomto směru byl právě Townshendův souputník z The Who: Keith Moon. Po jeho "finálním sóle" na závěr koncertu toho z bicí soupravy obvykle moc nezbylo. A nemůžeme zde vynechat ani dobráckého medvěda Johna "Bonzo" Bonhama z Led Zeppelin, který se dokázal tak ponořit do hry, že třísky létaly nejen z paliček. Při razanci, s jakou hrál, se ostatně nebylo čemu divit. Posléze to řešil i tak, že si nechal postavit bicí z plastu a když ani ty nevydržely, nechal si je vyrobit z plechu. Ty sice vydržely, ale zase prý moc nehrály.
Nesmíme zapomenout ani na mladší generaci a z ní za všechny uvést alespoň Dave Grohla z Nirvany. Tam ostatně často končívaly koncerty absolutní demolicí všeho, co se na pódiu v tu chvíli nacházelo. A i dlouhán Krist Novoselic často udělal ze své baskytary dříví na podpal – a to o něm Dave Grohl i Kurt Cobain vždy tvrdili, že to je největší kliďas pod sluncem. A že nebyl mezi baskytaristy výjimkou, dokazuje i obal alba skupiny The Clash – London Calling – na kterém je fotografie jejich baskytaristy Paula Simonona, kterak v širokém rozkročení mlátí svou baskytarou o zem.
A uveďme si pro pořádek ještě i dva zpěváky proslulé ničením mikrofonů. Tím prvním nemůže být nikdo jiný než Roger Daltrey – zpěvák opět z kapely The Who. Někdy prostě může být sklon k destrukci nástrojů přímo nakažlivý. Daltrey s oblibou svůj mikrofon roztáčel na kabelu nejen nad vlastní hlavou, ale i nad hlavami diváků. Až se mu jednou tenhle fórek vymstil. Spojení kabelu s mikrofonem prostě nevydrželo a letící mikrofon zranil mladou dívku. Roger se ovšem své libůstky ani po této nehodě nevzdal. Dále už ale spoj kabelu s mikrofonem pro jistotu omotával silnou vrstvou lepenky, což ostatně činí dodnes.
Jako druhý zpěvák pak samozřejmě nemůže chybět ani známý vztekloun Axl Rose z Guns N'Roses. Ten se pro změnu nikdy nerozpakoval házet stojanem od mikrofonu po celém pódiu. A pokud se někomu podařilo ho vytočit, což bylo snadné, praštil prostě s mikrofonem o zem, čímž ho většinou vyřadil z provozu, a jednoduše odkráčel "domů"…
Co si o takových výstřelcích myslíte? Podělte se s námi na facebooku. A příště se těšte na dnes výjimečně upozaděné kytaristy. Věnujeme jim celý článek.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.