Rozhovor se šéfem vývoje zesilovačů Fender o budoucnosti modelingu

Jak se díváte na digitální modeling kytarových zvuků? Lidé od Fenderu v budoucnost zvukové simulace rozhodně věří a nedávno přišli na trh s novou generací modelingových komb Fender Mustang GT. Krom aktuálních novinek, jako například integrace Wi-Fi, mají s vývojem digitálního kytarového modelingu další plány. Také o těchto fenoménech se dočtete v našem rozhovoru se šéfem vývoje Fender zesilovačů Nicolasem Shanem. Stejně jako o tom, jaká je příbuznost mezi kytarovými zesilovači a klasickými americkými auty.

Jaké jsou hlavní benefity nového digitálního modelingu od Fenderu?

Vytvořili jsme zesilovač, který znovu vytváří zvuk mnoha slavných zesiků a efektů a přináší pohodlí, všestrannost a zábavu, kterou kytaristé milují. Takové věci, jakou je flexibilita elektrického obvodu, staví Mustang GT daleko před ostatní modelingové zesiky. Tato nová platforma nám také umožňuje neustále náš zesilovač vylepšovat zároveň s tím, jak se posouváme kupředu. Tento zesik tak bude pořád lepší a každý si ho může sám aktualizovat přes Wifi.

Mohl bys v rychlosti popsat, jak série Mustang vznikala? Co se děje poté, co si řeknete „uděláme nové zesiky“?

Se zesilovači série Mustang jsme slavili mnoho úspěchů už od roku 2010, kdy byly uveřejněny. Ale všechny produkty je třeba čas od času zmodernizovat, obzvláště ty technologicky zaměřené. Když jsme tedy zahájili projekt Mustang GT, podívali jsme se na hardwarové a firmwarové možnosti, které se objevily, shromáždili jsme seznam připomínek našich zákazníků a dali se do toho. Jakmile si podobný projekt stanovíme, je zapotřebí velký tým lidí a nejméně dva roky tvrdé práce.

Jak vás napadlo jméno Mustang?

Když jsme tak v roce 2010 pojmenovali první zesiky, měli jsme na mysli tohle: chtěli jsme zesilovač, který je po technologické stránce zbrusu nový, ale zároveň má klasickou vizáž, stejně jako automobil Mustang z 21. století. Ten vypadá nově, ale zároveň silně připomíná klasický model ze šedesátých let. To samé lze říct i o modelech pro 21. století u vozů jako Dodge Challenger, Chevy Camaro atd. Tento koncept designu nás inspiroval. Aparáty Mustang z let 2010-16 si tak potenciometry, mřížky a další designové prvky vypůjčily od našich ikonických zesiků blackface z půlky šedesátých let. Jméno Mustang navíc Fender od šedesátých let používá pro své kytary, takže většina hudebníků už je na něj zvyklá.

Jaké novinky přinesla série Mustang světu digitálních zesilovačů?

Mustang GT je první zesik s integrací Wifi na světě, což je velká novinka.

Narazili jste při výrobě těchto zesilovačů na nějaké technické problémy nebo překážky?

Samozřejmě, inženýři a programátoři řešili problémy po celou dobu projektu. S každou věcí, kterou v uživatelském rozhraní vidíte, se pojila nějaká otázka. Chlapi už si z toho dělali legraci: „Je to jako zesik přidělanej na iPad!“. Příkladem takového těžkého úkolu bylo třeba zařídit to, aby Wifi, Bluetooth streamování zvuku a Bluetooth ovladač pracovaly spolu.

Kteří zajímaví kytaristé se podíleli na designování zvukových presetů?

Při vytváření presetů jsme spolupracovali s umělci mnoha žánrů. Když se podíváte do Tone aplikace (nebo na Tone webové stránky fender.com/tone), najdete tam presety od takových umělců, jakým je Gary Clark Jr., Joe Bonamassa, Young The Giant, Anthrax, Ratt, Grimes, Death Cab For Cutie a mnoha dalších. Jedním z nejzajímavějších je chlápek jménem Nick Reinhart – mrkněte na něj.

Pro koho podle tebe zesilovače Mustang jsou?

Popravdě, pro každého kytaristu. Menší Mustangy prodáváme začátečníkům pro jejich cenovou dostupnost a zábavnost. Spousta zkušených hráčů si Mustanga koupí na zkoušky a jammování, kde ocení pohodlí toho, že mohou nechat své těžké lampové aparáty a pedalboardy doma. Umělci na tour je zas používají v autobusech a zákulisí, když vymýšlí party nebo nahrávají nové nápady.


Jak se díváte na vývoj takových technologií, jakými jsou smartphony apod.? Podobné věci se vyvíjí hodně rychle. Je tedy vůbec možné zajistit, že bude vaše aplikace i v dlouhodobém časovém horizontu stále dostupná?

Na to máme celé nové firemní oddělení s názvem Fender Digital. Všichni jsou velmi odhodlaní k tomu, aby drželi krok s vývojem nových technologií, ať už jde o aplikace, lekce nebo jiný obsah.

Myslíš si, že jsou digitální modelingové zesilovače budoucností kytarové amplifikace?

Modelingové zesilovače, naše i jiných společností, již představují největší prodejní jednotku ze všech kategorií zesilovačů. Ale hudebníci stále většinou upřednostňují lampové zesilovače. Lidi totiž pořád hrají na křídla a žesťové nástroje. Naštěstí nabízíme obojí, ale „budoucí“ složka té rovnice zahrnuje i otázky toho, zda bude někdy nemožné elektronky vyrobit nebo koupit.

Co je podle tebe budoucností modelingových technologií Fender?

Jakožto leader na trhu hodláme hráčům dál poskytovat co nejvíc hodnotných věcí v tolika kategoriích, v kolika to jen bude možné. Mustang GT už teď sklízí velký úspěch, na vší té tvrdé práci budeme v následujících letech stavět a přijdeme se slibnou škálou nových produktů.