Sigma Guitars GJM-SG100: grandiózní jumbo

Kytary typu Grand Jumbo působí vždy určitým majestátním dojmem. A není to dáno jen jejich objemným tělem, ale především bohatým a hlasitým zvukem. Hrát na tyto modely tak bývá zpravidla požitek. Pojďme se podívat, jak obstojí v testu Sigma Guitars GJM-SG100.

Jak to vypadá?

Ačkoliv je na první pohled patrné, kde bral výrobce této kytary inspiraci, nevidím to rozhodně jako nějaké mínus. Koneckonců Gibson J200 je naprostá legenda mezi kytarami typu jumbo a jeho klonů už bylo vyrobeno bezpočet. A v tom co je léty vyzkoušené a ověřené není radno příliš experimentovat. Zřejmě z toho důvodu se i Sigma Guitars drží zavedeného – před sebou tak máme klasické velké jumbo se vším, co k tomu patří. Žádné zmenšení ani ztenčení těla, či výřezy se zde nekonají a to je spolu s polomasivní konstrukcí nástroje slušný základ a záruka silného, plného tónu.

Vrchní deska je vyrobena z masivního smrku, zadní deska a luby je mahagonové lamino. Krk je rovněž mahagonový a hmatník spolu s kobylkou jsou z palisandru. Charakteristická kobylka ve tvaru "kníru" je jasnou reminiscencí na předlohu a stejně tak působí i vykrojená hlava, na kterou nejsme běžně u Sigmy zvyklí. Nultý i sedlový pražec je kostěný. Ladicí mechaniky jsou otevřeného typu od renomované firmy Grover a dle očekávání fungují bezchybně. Barevná úprava kytary je dvoutónový sunburst v lesklé povrchové úpravě, tělo je zdobeno silnou bílou lemovkou, kterou nalezneme i coby rozetu okolo ozvučného otvoru. Nechybí ani velký želvovinový pickguard, chránící tuhle esteticky vyladěnou kombinaci před poškrábáním trsátkem.

Kytara je osazena elektronikou Fishman Sonitone, kterou výrobce šikovně schoval do rezonančního otvoru, takže opravdu nic nenarušuje celistvost nástroje a dopřává mu tak maximální rezonanci. Výrobce dále vybavil kytaru fosforbronzovými strunami D´Addario EXP16, což jsou struny o síle .012, tedy pro jumbo ideální volba. Jdeme hrát.


Jak to hraje?

Přestože se jedná o elektroakustickou kytaru, budu se trochu více věnovat jejímu přirozenému akustickému zvuku, neboť ten opravdu stojí za pozornost. Bohatý, průrazný zvuk laděný do vyšších středů s dlouhým sustainem a velice přirozenou akustickou odezvou. Díky širokým lubům je ve zvuku i dostatek basů, které jsou patřičně hutné, ale stále ještě dostatečně konkrétní a čitelné. Zejména v doprovodných beglajtech má tahle kytara prostě šťávu a při hře je občas potřeba i trochu krotit svůj "ajfr" aby kytara nevylézala nad ostatní nástroje víc než je zdrávo –
hlasitosti má totiž opravdu na rozdávání. Při hře prsty už jsou použité "dvanáctky" přeci jen trochu líné a mají pomalejší odezvu, ale věřím, že po natažení nějakých slabších strun bude vše, jak má být.

Nyní ještě krátce k elektrifikovanému zvuku. Preamp Fishman Sonitone disponuje pouze dvěma ovladači a to sice Volume a Tone, nicméně k základní úpravě zvuku to postačí a alespoň to mají věční kroutiči a hledači toho "správného" nastavení trochu jednodušší. Ani po zapojení do akustického komba se ze zvuku nevytratila průraznost a barevnost. Zvuk je věrný a nechybí v něm "dřevo". I přes jednoduché ovládání lze na kytaře dosáhnout několika zajímavých barev zvuku. Použitý preamp nám sice nenabízí luxus v podobě vestavěné ladičky, nebo omezovače zpětné vazby, ale s tím se dá snadno smířit a vypořádat.

Závěr

Jak jsem psal výše, variací na populární Gibson J200 je bezpočet, ale ne všechny se s touto legendou mohou měřit. Sigma Guitars nejde v tomto ohledu vůbec špatným směrem a nabízí za necelých osmnáct tisíc korun českých velmi zdařilou variaci na toto téma. Vynikající zpracování, elegantní design a prvotřídní zvuk – toť vše, co tento nástroj nabízí. A to je vlastně víc než dost.