Přejít k hlavnímu obsahu
Focal Shape 50 versus Genelec 8130A
Focal Shape 50 versus Genelec 8130A
Roman Jež -

Souboj Titánků: Focal Shape 50 a Genelec 8130A

V dnešní dvojrecenzi se na startovní čáru postavily dva produkty zavedených firem, které už téměř čtyřicet let obohacují profesionální akustický svět. Od každé jsem si vybral jeden studiový monitor přibližně stejné cenové relace. Jak duel dopadne?

Focal Shape 50

Francouzská firma Focal se už od začátku 80. let věnuje vývoji a výrobě špičkových hifi reproduktorů a audio systémů. Nabízí i profesionální monitory pro zvuková studia a postprodukční pracoviště. Za Francii nastupuje do ringu Shape 50.

Focal Shape 50

Dílenské zpracování
Po vybalení na vás jukne krásná bedýnka z MDF s vinylovým povrchem s imitací ořechu. Čtyři stavitelné nožky slouží k srovnání nerovností povrchu nebo elevaci. Na spodním i zadním panelu najdeme závity pro uchycení na mikrofonní stojan.

Ovládací prvky
Do monitoru je možno přivést symetrický i nesymetrický signál pomocí konektorů XLR a RCA. K nastavení frekvenční odezvy reprosoustavy slouží regulátory basů, nízkých středů (160 Hz) a výšek. Pomocí vícepolohového přepínače lze ořezat nejnižší basy. Citelně chybí regulace vstupní citlivosti.

Instalace
Monitor stačí postavit na pracovní desku, nebo je možno jej uchytit na mikrofonní stojan, či připevnit na zeď. Díky absenci zadního basreflexu nemusejí být monitory umístěny příliš daleko od zdi.

Při postavení monitoru na pracovní desku stolu je dobré omezit odrazy od jejího hladkého povrchu nějakým pohltivým materiálem.

Koncepce
Monitor je konstruován jako nearfield regálový dvojpásmový monitor s uzavřenou ozvučnicí bez basreflexu. Skutečně uzavřenou bez basreflexu? Uzavřený basový reproduktor má uprostřed magnetu otvor, kterým se přenášejí změny tlaku do vnitřního prostoru bedny. Dva postranní pasivní vyzařovače tak distribuují basové frekvence i do obou stran. Tím je dosaženo mnohem rovnoměrnějšího pokrytí prostoru nízkými kmitočty.
Dvojpásmový aktivní monitor vládne dvěma zesilovači o výkonu 60 W a 25 W (basy / výšky); dělicí frekvenci zdroje tají. Velice pevný basový reproduktor je sendvičové konstrukce, o výšky se stará konkávní driver ze slitiny hliníku a magnézia. Jeho tvar snižuje vznik deformací, a tím i zkreslení přenášeného pásma.

Série Focal Shape

Genelec 8130A

Finská firma Genelec se od svého založení v roce 1978 věnuje vývoji a výrobě špičkových referenčních monitorů ke studiovému a postprodukčnímu použití. Stejně jako ostatní firmy s podobným portfoliem zařadila do svého výrobního programu i levnější řady pro menší studia nebo malá postprodukční pracoviště. Druhým borcem v ringu je 8130A.

Genelec 8130A

Dílenské zpracování
Překvapila mě značně vysoká váha tohoto budulínka. Šasi bedny tvoří kompaktní poctivý hliníkový odlitek, na jehož elegantním vzezření se podílel designér Harri Koskinen.

Ovládací prvky
Do monitoru lze přivést analogový i digitální signál jediným konektorem XLR. Analogový i digitální výstup slouží k připojení dalších monitorů. K regulaci frekvenční odezvy, nastavení parametrů digitálního signálu a citlivosti monitoru slouží pole osmi přepínačů. Na přední straně monitoru je kromě síťového vypínače a ledky indikující mód monitoru i regulace hlasitosti.

Instalace
Nedílnou součástí beden je i gumový stavitelný podstavec, stačí tedy monitory postavit na pracovní plochu a nastavit jejich elevaci. K případné montáži na zeď slouží dva úchyty se závitem na zadní straně monitoru. Vzhledem k zadnímu basreflexu je pak ale třeba omezit zdůraznění nízkých frekvencí nastavením odezvy basů.

Při postavení monitoru na pracovní desku stolu je dobré omezit odrazy od jejího hladkého povrchu nějakým pohltivým materiálem.

Koncepce
Jakékoli parazitní rezonance jsou vyloučeny díky kompaktnímu tělu z poctivého hliníkového odlitku. Zaoblenými vnějšími tvary se značně snižuje zkreslení vznikající na ostrých hranách a exponenciální zvukovod výškového reproduktoru pomáhá směrování vyšších frekvencí. I zadní basreflex je opatřen exponenciálním zakončením. Dvojpásmový aktivní monitor je vybaven dvěma zesilovači o výkonu 40W; dělicí frekvenci zvolili finští vývojáři na 3 kHz. Genelec 8130A akceptuje AES/EBU digitální signál 24 bitové hloubky až do samplovací frekvence 192 kHz.

Koncepce série Genelec s litým šasi

Testy

Poslechový test
Focal Shape 50: První dojem je velice příznivý. Zvuk se za nic neschovává, jde přímo a bez uzardění k uchu posluchače. Další poznatek na první signální byly konkrétní a pevné basy. Díky systému dvou bočních pasívních vyzařovačů jsou nízké frekvence vyvážené prakticky po celé poslechové místnosti. Skvěle! Focal Shape 50 mají krásně vykreslené široké středové pásmo bez zjevných nerovností. Lehce zřetelnější vyšší středy (odhadem kolem 3 kHz) lze bez problémů vnímat jako charakter tohoto poslechu. Na pop a metal se chovají dynamicky, tvrdě a pravdivě podávají celé frekvenční pásmo. Při swingu a jazzu se oproti jiným monitorům pěkně a přirozeně vyloupne velký buben a kontrabas. Díky průraznějším středům jsou dechové sekce pěkně čitelné a ve forte řádně řízné. Drobné překvapení mě čekalo v oblasti vážné hudby. U symfonických žánrů v plné sazbě bylo vše krásně srovnané. V tichých pasážích se ale překvapivě nedostávalo basů. Zřejmě je systém bočních basových vyzařovačů citlivý na dynamiku více, než je zdrávo. V komornějších sestavách byl poslech dokonce zbaven své frekvenční šíře a smyčcový kvartet vyšel příliš úzký a sevřený. Pomohlo o 3 dB přidat nízké středy (LMF EQ). Tohle nastavení ale rockovým nahrávkám moc nesvědčilo. Že by různá nastavení pro různé žánry?
Genelec 8130A: Po zaznění prvních tónů mě napadla otázka, která mě napadá vždy při poslechu produktů této finské firmy. Jak oni to dělají? Odpověď je stručná. Skvěle. Dynamický konkrétní frekvenčně vyvážený zvuk, kde jsou slyšet i takové nuance, které na mnohých jiných posleších neobjevíte. Bez ohledu na žánr se monitory chovají naprosto neutrálně a prozrazují detaily i případné chyby v jednotlivých nahrávkách. Nepřikrášlují, netvoří, nevyrábějí, ale precizně a pregnantně podávají veškerý frekvenční i dynamický obsah. U sólového piána se mi zdál drobný zdvih zhruba kolem 400 Hz (jak říká jeden kolega „kastrůlek“). Zřejmě se už snažím slyšet trávu růst, nebo na mém standardním poslechu je toto pásmo lehce potlačeno a já si zvykl.

Orientační měření
Měření růžovým šumem částečně potvrdilo i vyvrátilo výsledky obou poslechových testů. Některé nerovnosti v nižších pásmech je nutno přičíst na vrub ne příliš laboratorních podmínek měření. Příjemně znějící Focal Shape 50 mají drobné nerovnosti v nižších středech a basech, které ale při poslechu nevadily. Protežování vyšších středů se naměřit nepodařilo. Genelec 8130A mají krásně vyrovnanou frekvenční charakteristiku. Vzhledem ke své velikosti zázračně reprodukují kmitočty až do 45 Hz. „Kastrůlek“ z grafu není znát. Výsledky obou měření jsou na obrázku Frekvenční charakteristiky.

Závěrečné srovnání

Focal Shape 50 je výborný frekvenčně srovnaný monitor se zajímavým systémem rovnoměrného pokrytí prostoru basovými frekvencemi. Díky bohatým a dobře vymyšleným ovládacím prvkům jde přizpůsobit různým umístěním, požadavkům na frekvenční charakteristiku i žánrům. Zajímavý systém pasivních basových vyzařovačů je zřejmě více dynamicky závislý, než by bylo záhodno. Vzhledem ke konstrukci a velikosti je monitor určen pro blízký poslech (nearfield) k postprodukčním pracím do menších režií.
Genelec 8130A nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o další vynikající produkt renomované finské firmy a směle se může zhostit referenční reprodukce jakéhokoli žánru. Jeho podání je přesné, dynamické a nekompromisní. Může zpracovávat analogový i digitální signál a nejen díky bohatým možnostem nastavení se ve své cenové relaci staví na špičku pomyslného pelotonu studiových nearfield monitorů v malých prostorách.

Pro malé prostory je vítězem klání severský univerzálnější a přesnější Genelec. Ve středních a větších prostorách je už ale výkonově nedostatečný. Tam by bylo lepší doplnit ho subwooferem, zvolit většího bratříčka, nebo se přiklonit k Focalu Shape 50.

Focal Shape 50

Vychytávka 1: Boční pasivní vyzařovače zabezpečují rovnoměrné pokrytí prostoru nejnižšími basovými frekvencemi. Fungují skvěle a na rozdíl od monitorů klasické konstrukce lze hutné basy vnímat i v blízkosti monitorů.
Vychytávka 2: Spodní omezení přenášeného pásma jde nastavit pomocí přepínače Hi-Pass Filter v několika hodnotách.
Vychytávka 3: Zhruba po 30 minutách absence signálu se monitory nastaví do Standby módu, zelená ledka změní barvu na červenou. Odpojí se výkonový zesilovač a výrazně se sníží odběr monitoru.
Vychytávka 4: Přední nebo zadní nožky se dají montováním vysouvat, takže není problém monitory naklonit tak, aby mířily přímo na posluchače.

klady
– výborný zvuk a rovnoměrně rozprostřené basy
– široké možnosti nastavení
– relátka pro zpožděné zapnutí
– standby mód
– stavitelné nožky
– dílenské zpracování

nedostatky
– chybí regulátor vstupní úrovně
– dynamika basů
– při zapínání a vypínání drobně zapraská

Genelec 8130A

Vychytávka 1: Naprosto tiché zapínání a vypínání.
Vychytávka 2: Univerzální analogový / digitální vstup s automatickým přepínáním. Analogový signál (zelená led), digitální signál (žlutá led).
Vychytávka 3: V digitálním módu se na konektor Digital Thru přenáší kopie vstupního digitálního signálu pro distribuci do dalších monitorů. Analogový výstup obsahuje vždy kopii vstupního signálu. Tak lze použít Genelec 8130A i jako D/A převodník.
Vychytávka 4: Spodní gumová konzole slouží k nastavení elevace, horizontální / vertikální orientace i eliminování přenosu nízkých frekvencí na podložku.

klady
– špičkový referenční zvuk
– zpracování analogového i digitálního signálu
– široké možnosti nastavení
– relátka pro zpožděné zapnutí
– variabilní multifunkční gumová konzole

nedostatky
– pouze XLR vstupní konektor

Focal Shape 50 versus Genelec 8130A Frekvenční charakteristiky Další studiové produkty obou firem
Tagy monitory Genelec Focal Shape Focal Shape 50 Genelec 8130A

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Roman Jež
Zvukový a hudební režisér, hudebník a aranžér, programování syntetizérů romanjez64@gmail.com
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY