Strymon blueSky, foto: YouTube

Strymon blueSky: dál už to asi nejde

V životě každého kytaristy přijde čas, kdy pomyslí na to, co po něm zůstane. Řeč je o delayích, echu a reverbech. Zatímco u echa jsem to své našel hned, reverbů jsem měl už pět a testoval jich nejmíň deset. Tohle je konečná, ke které to všechno směřovalo.

Na co potřebuji reverb?

Tak tahle otázka by v ideálním světě měla předcházet jakékoliv změně vybavení. Jenže muzika je láska a k muzice je třeba nějaké to vybavení mít. Takže se člověk zamiluje. Finále takové lásky je jasné – nakonec tu krabičku za osm tisíc pošlete dál, protože za to jedno šlápnutí na koncertě to nestojí. Konkrétně – dokud jsem potřeboval reverb jenom jako náhradu za svoji pružinu z Peavey Classic, stačil v mnoha ohledech geniální TCE Hall of Fame Mini. Jenže, pak jsem dostal na testování reverb, který měl shimmer funkci. Tu jsem ihned použil ve studiu pro Man Drops Hat a doma jsem si leccos natočil do zásoby. Jenže pak jsem krabičku musel vrátit. Přesně proto, že jsem si říkal, že osm tisíc za jedno šlápnutí je dost. Dál už to znáte. Nejdřív jsem to zkusil za levno, jako opravdu levno, to šlo z domu po dvou dnech. Pak dráž, to vydrželo deset koncertů. A nakonec se stalo, co se stát muselo. Proč?

Byly k tomu dva hlavní důvody: kompaktnost a univerzalita. Jak je zřetelné hned na první pohled, v relativně malém balení máte po ruce hned dva zvuky. Na živo to mám jasné – pružina a shimmer. Tolik kompaktnost. Univerzalita je v tom, že ihned nakroutíte, co potřebujete. To se mi moc hodí v domácím točení. Jsem spíš muzikant než zvukař, takže nejraději točím tak, že výsledný zvuk dám rovnou při nahrávání. Tam je podle mě muzika, insiprace, momentum (ale jo, jistím se suchou DI stopou, většinou).

Během vteřin máte po ruce inspirativní zvuky založené na modech pružina, plate a room. Dále krabička nabízí modulovaný mód a shimmer. Shimmer byl můj buying point, to je jasný. Do některých věcí bych se ale nebál ani mírné modulace, pořád ještě mi zní spíš muzikálně než úplně chemicky (ale záleží samozřejmě na kontextu – do nějaké EDM bych se nebál použít ani těžší modulaci).

Vedle celkem jasných paramterů mix, decay a pre-delay (ten je u jiných srovnatelných krabiček nesamozřejmý) jsou velmi inspirativní filtry – low a high. To dodá vaší ozvěně docela zajímavý charakter. Ze své zkušenosti bych řekl, že to ale musíte doladit s celkovým mixem a kontextem písně/kapely. To ale platí o všech dozvukových efektech. Vlastně o všech efektech...

Co tedy s tím?

Pokud se rozhodnete reverb využívat opravdu vážně a zároveň s sebou nechcete tahat větší krabici, je tohle patrně ultimátní volba. Mimo konkurenci se nabízí ještě Strymon BigSky, větší brácha, který nabízí komfortnější ovládání. Jistě jsou projekty, kam taková ambience patří. Pokud zakládáte stopadesátý U2 revival, zvažte to, pro studiové muzikanty je to také dobrá volba. Pro muzikanty střední třídy, kteří si sami zajišťují dopravu a tahání věcí, je to každopádně fajn volba kompaktního a lehkého řešení. A pokud drhnete s cenou, níže uvedené video pro vás bude dostatečným lubrikantem. Tak ladnou plavbu hmatníkem!