Přejít k hlavnímu obsahu
Jan Sládek -

Strymon El Capistan: vícerozměrný prostor v malém balení

Mým hlavním zesilovačem je teď Hot The Thirty, nedám na něj dopustit, jen absence reverbu mne vrhla na cestu hledání prostoru. Prošel jsem cestou od Bosse DD-3, T.C. Electronics Flashback až k T.C. Electronic Nova Delay. V bazaru ale někdo prodával Strymon El Capistan – a ten mi už zůstane.

Boss je klasika, který prostě dělá spolehlivě svou práci, ničím dalším mě ale nepřekvapí. Flashback je výborný na poměr cena/výkon/velikost, ale neoslovil mne zvukově a chybělo mi tap tempo (i když se tempo dá zadat údery do strun – jenomže naživo to není zrovna praktické). Nova delay má zase úplně všechno a navíc čitelný display, na kterém v BPM nebo ms vidíte natapovanou rychlost delaye. Jen to ovládání a přepínání mi přišlo na živé hraní složité. Na vlajkovou loď od Eventide nebo Strymonu (Timeline, používá třeba Robben Ford) nejsem profi hráč. Vyšel na mě prostě El Capistan.

Pokud máte rádi "butikové" a analogové efekty, můžete přestat číst a firmu Strymon zcela pominout. Pokud ovšem máte rádi vintage zvuk, čtěte dál. Strymon je v ČR zatím málo známá a prodávaná firma, která proslula zejména inovacemi a zajímavými kombinacemi efektů. I když jsou převážně digitální, zachovávají si analogový charakter a hlavně vycházejí z klasických koncepcí. Tak třeba Flint, zdařilá kombinace tremola a reverbu, kde oba efekty můžete použít i nezávisle na sobě, ale také určit jejich pořadí. Kdyby se mi dostal do ruky Flint, nejspíše bych měl jej (nahradil by mi asi i mé tremolo od Zvexu).

El Capistan je promyšlenou simulací analogového páskového echa, které je na stránkách výrobce podrobně popsáno. A to do té míry, že můžete volit i mezi počtem hlav, jejich rychlostí, ale také si můžete navolit stáří pásky, defekty na ní, ovšem taky pružinový reverb. Jako u ostatních Strymonů je ovládání – a teď je na vás, jak se k tomu postavíte – intuituvní, ale s možností pojmout jej složitě. Rychle se na něm pomocí základních parametrů (čas, mix, repeat) dá nastavit klasický delay (efekt má dobré a jasně signalizované tap tempo, můžete nastavit true bypass, anebo alternativu spill overu – první možnost po vypnutí vypne dozvuk, druhá nechá efekt doznít).

Parametry tape age a wow and flutter na nule znamenají čistý digitální delay, na maximu máte hodně modulovaný zvuk až vibrátového charakteru. Když jsem to na jedné zkoušce trochu přehnal, spoluhráčům se ten nový chorus celkem líbil, tak jsem jim to musel vysvětlit. To svědčí také o tom, že efekt se velmi čitelně v kapele prosadí.


Pokud podržíte zapínaní efektu a tap tempo několik vteřin, dostanete se do druhé řady nastavení (tady jste bez manuálu nahraní). Tam vás čekají parametry jako defekt pásky (docela vtipné detune), decibelový zdvih/útlim (+/- 3db), ekvalizace pásky, ale hlavně perfektní pružinový reverb. Ten si můžete v libovolné míře k echu přimíchat. Efekt má i možnost de facto looperu (sound on sound), byť není možno nekonečně nemodulované opakování, ale jako zajímavý looper použít jde.

Nejde o množství kombinací, ale o jejich muzikálnost a praktické využití. Ale je jasné, že máte pohromadě delay/echo, mírnou modulaci a reverb. Osobně používám nejraději echo s mírnou modulací a téměř polovinou reverbu. Když si tap tempem nastavím hodně rychlé echo, je z efektu vlastně reverb. K efektu lze dokoupit šikovný externí pedál, který vám umožní nastavit si jednu předvolbu. Máte pak vlastně dva efekty (v mém případě by to byl právě ten reverb a pak modulované echo). Pokud chcete udělat trochu binec, držte sešlápnutý tap tempo spínač a máte nekonečné opakování, občas to používám na koncí písní.

Asi vidíte, že jsem s efektem maximálně spokojený (taky pro normální rozměry a napájení), dokonce se mi líbí i umístění a velikost knobů time a mix, které občas k pobavení kapely ovládám nohou. Problematická je cena okolo osmi tisíc (spínač favorite dva tisíce; to už je deset a špičkový Strymon Timeline, který umí téměř vše co El Capistan se dá sehnat za 12 tisíc) a potom, pokud se nespokojíte se základním a celkem intuitivním nastavením, bez manuálu to nejspíš nepůjde. Ten je sice přehledný, ale anglický. Mohou ovšem pomoci jasná videa na stránkách výrobce. Strymon si toho je vědom a tak v balení najdete i mini "tahák" s vysvětlením parametrů. Opravdu jsem jej v pedalboardu chvíli měl.

Základní info:

Pro: zvuk, de facto multiefekt, vysoká praktičnost při živém hraní, spring reverb
Proti: cena, nutnost práce s manuálem (znalost AJ podmínkou)

Tagy pedalboards

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

JdG
Kytarista Tomáš Průša Bandu, Pohřební kapely a Potrubí, záskokář, učitel na kytaru, nahrávač, producent. Pracuji ve svém Létajícím studiu (…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY