Malcolm Young, zdroj: YouTube

Studiový sound Malcolma Younga ve skladbě Thunderstruck

Kytarovému gearu australských AC/DC sice Frontman věnoval už článek z roku 2016, ale popis se týkal výhradně pódiové výbavy obou kytaristů, zatímco následující řádky se vám budou snažit zprostředkovat informace ohledně studiového vybavení zakladatele a šéfa kapely Malcolma Younga při nahrávání známé pecky Thunderstruck, která otevírá album The Razors Edge z roku 1990.

The Razors Edge s 12 tracky, z nichž k těm masově neoblíbenějším patří kromě songu Thunderstruck také hitovky Moneytalks a Are You Ready, bylo natáčeno v dublinských studiích Windmill Road a také v Little Mountain Studios sídlících v kanadském Vancouveru, a to pod producentským dohledem zkušeného Bruce Fairbairna, jenž spolupracoval na deskách Kiss, INXS, Bon Jovi, Chicago apod. Mix včetně zvukové režie měl na starost Mike Fraser (Metallica, Satriani, Van Halen, Chickenfoot, Aerosmith atd.) a mastering následně probíhal v newyorském komplexu Sterling Sound.

Aranžmá Thunderstrucku, pod kterým jsou autorsky podepsáni bratři Youngové – Angus přinesl úvodní mixolydickou figuru a Malcolm ji podpořil beglajtovým partem (H dur), nevznikalo zcela spontánně a konečnou formu skladba dostala až po několika měsících.

Malcolm Young, jenž je zcela po právu považován za jednoho z nejlepších hardrockových doprovodných kytaristů, sice v daném období používal kombinace různých nástrojů Gretsch s řadou typů aparátů Marshall, včetně 100W jednokanálu JMP 2203 nebo Marshallů ze sérií 1959 Super Lead, JTM 45 a 50 wattových verzí 1987, nicméně v případě nahrávání Thunderstrucku zvolil prověřenou klasiku, která se skládala z následujících komponentů.


Kytara

Na studiovém záznamu uslyšíme ve stopách doprovodné kytary pouze jediný model nástroje a tím je Malcolmův oblíbený Gretsch 6131 Jet Firebird z roku 1963. Původně dvousnímačová standardní verze měla jeden čas i třetí střední snímač, ale poté byl v kytaře ponechán pouze firemní kobylkový humbucker Filter’tron – krkový a střední snímač byly vymontovány, stejně jako veškeré přepínače.

Ovládání sestává z potenciometrů Volume, Master Volume a Tone a z kytary, kterou mu věnoval starší bratr George, sundal Malcolm i originální červený lak a nahradil jej přírodní transparentní úpravou. Mahagonový korpus s rezonančními dutinami a javorovým topem je doplněn lepeným krkem z mahagonu s U-profilem a ebenovým hmatníkem o radiusu 12 palců s 22 pražci medium jumbo.

V době, kdy probíhalo nahrávání alba, byl Gretsch osazen kobylkou Badass wraparound, ale Young se později vrátil ke staršímu konceptu skládajícímu se ze struníku (vibrata) Burns a kobylky s ebenovou základnou a otočnými válečkovými kameny. Společnost Gretsch nyní nabízí i přesnou relic repliku tohoto exempláře pod označením G6131MY-CS Custom Shop Malcolm Young „Salute“ Jet.

Přestože Malcolm Young nepůsobil svou postavou zrovna jako dřevorubec (měřil asi 160 cm), potrpěl si na silné struny, které společně s materiálem použitým na výrobu kytary, dodávaly jeho tónu masivní a průrazný zvuk s plnými středy. Oblíbenou značkou byly sady Gibson Pure Nickel Wound .012–.058 s vinutou strunou G a nejčastěji používaná trsátka představovaly verze Fender Extra Heavy.


Zesilovač a box

Kytara byla zapojena do letitého a dnes už raritního stowattového zesilovače Marshall JMP Super Bass 1992 z roku 1971 s trojicí preampových elektronek 12AX7 a čtyřmi výkonovými lampami EL34, jenž byl u jiných alb AC/DC využit také např. ve skladbách Let There Be Rock, Dirty Deeds nebo For Those About to Rock.

Koncový stupeň aparátu, vycházejícího z modelu Super Lead, si Young nastavil tak, aby výsledný zvuk disponoval stále čitelným tónem s dostatečnou dynamickou rezervou bez přehnané komprese. Mohutně znějícího crunche dosáhl vytavením hlasitosti na cca 75 procent maximálního výkonu a použitím horního vstupu kanálu 1.

Nastavení korekcí a hlasitostí Marshallu JMP Super Bass 1992 ve skladbě Thunderstruck bylo následující:
Presence: 3, Bass: 1, Middle: 5, Treble: 6, Volume 1: 7, Volume 2: 0. Ze zesilovače mířil signál do jednoho 4x12 kabinetu Marshall 1960B osazeného reproduktory Celestion Vintage 30.

Malcolm Young byl téměř vždy puristickým zastáncem jednoduchého zvukového řetězce „kytara – kabel (vysílačka) – aparát“ a Thundersturck není z tohoto pohledu výjimkou, takže zde nebyly použity žádné efekty, samozřejmě pokud pomineme studiové efekty (kompresory, ekvalizery, dozvuky atd.) dodané v pozdější fázi skladbě jako celku.