Taylor Academy A10E: krásný zvuk bez příkras

Firma Taylor už dávno nevyrábí nástroje pouze pro movité hráče, ale v jejím katalogu lze nalézt i takové, které jsou cenově dostupné prakticky každému. Řadou Academy míří právě na tyto zákazníky, ale z pověstné kvality rozhodně neslevila. Taylor Academy A10e o tom jednoznačně přesvědčuje.

Jak to vypadá?

Série Academy sází především na co nejlepší zvuk, dokonalé dílenské zpracování a stranou ponechává veškeré nadbytečné zdobení, které nemá přímý vliv na kvalitu zvuku a hráčský komfort. Máme tedy před sebou klasický dreadnought, jehož vrchní deska je vyrobena z masivního smrku Sitka, zadní deska a luby jsou z vrstveného dřeva Sapele. Krk je rovněž vyroben ze Sapele, hmatník je ebenový a nese 20 bezchybně zasazených a začištěných pražců. Menzura nástroje je 632 mm. Orientační značky na hmatníku jsou ve formě klasických teček a jsou vyrobeny z akrylátové pryskyřice. Kobylka je ebenová, sedlový pražec z mikarty a nultý pražec z materiálu NuBone. Chromované die-cast ladicí mechaniky jsou firemní, fungují bez sebemenších problémů a spolehlivě drží ladění.

Kytara sází primárně na skvělý zvuk a je prosta jakéhokoliv nákladného a pro zvuk nepodstatného zdobení. Vsazená rozeta okolo ozvučného otvoru z baltské břízy je v podstatě jediným ozdobným prvkem na kytaře. Pokud tedy nepočítáme vychytávku v podobě zkosení horní hrany nástroje (tzv. Armrest), který je dobře znám z luxusnějších řad kytar Taylor a který výrazně přispívá k hráčskému komfortu a pohodlí. Trávíte-li hraním na akustickou kytaru dlouhé hodiny, budete tuhle vychytávku milovat.

Nástroj je osazen elektronikou ES-B. Preamp je umístěn na horním lubu kytary a nese pouze elementární ovládání sestávající z potenciometrů Volume a Tone. Nechybí ani jednoduchá vestavěná ladička. Osobně bych sice uvítal preamp vybavený klasickým třípásmovým ekvalizérem, ale ten už by zase o něco navyšoval cenu nástroje, takže smiřme se s tímto základem. Navíc není problém dodatečných úprav a korekcí zvuku ať již přímo na aparátu, nebo kdekoliv jinde v signálové cestě.

Taylor své nástroje standardně osazuje strunami Elixir, kytara je výborně seřízena, stačí jen naladit a hrát.


Jak to hraje?

Na úvod je třeba uznale pokývat hlavou nad tím, jak výborně kytara ladí v oktávách i polohách a jak neuvěřitelně rychle si na ni člověk zvyká. A není to rozhodně jen díky Armrestu, ale i díky profilu krku a nízkému dohmatu. Po chvilce hraní jsem měl pocit, jako bych na tuhle kytaru hrál léta a měl ji dokonale "osahanou".

Nejprve jsem vyzkoušel kytaru z čistě akustické stránky. Kytara hraje hodně ve vyšších středech, jak se na dreadnought sluší a patří, ve zvuku se ale ozývají i patřičně hluboké, čitelné basy a dlouhý, pěkně barevný sustain. Kytara sice nepatří k nejhlasitějším, ale zachovává si přirozenou dynamiku a není zbytečně agresivní. Při hře trsátkem se kytara projeví naplno a ukáže, co se v ní skrývá. Jasný tón se stále příjemnou artikulací, který jsme zvyklí slýchat spíše u celomasivních nástrojů, než u polomasivu.

Po zapojení do zesilovače se zvuk pouze zesílil, ale nijak markantně nezměnil, což považuji za obrovské plus. Zůstal tak zachován charakter nástroje a přirozený zvuk, ve kterém je výrazně slyšet dřevo. Korekce jsem upravoval jen velmi střídmě a to pouze na zesilovači. Ovladač Tone na vestavěném preampu jsem nechával na "dvanácté hodině" a tohle nastavení mi zvukově plně vyhovovalo. Vyvážený, harmonicky barevný a dynamický zvuk, který se slušně prosazoval i ve "společnosti" dalších kytar či jiných akustických nástrojů.

Závěr

Taylor prostě umí i za příznivou cenu vyrobit vynikající nástroj, který sice neoplývá oku lahodícím vyšperkováním, ale po zvukové a pocitové stránce uším a duši muzikanta určitě lahodit bude. Díky vynikající hratelnosti se na nástroj snadno zvyká a jeho cena činící sedmnáct a půl tisíce korun českých je další bod plus. A v ceně je i kvalitní, bohatě polstrovaný gigbag Taylor.