TC BodyRez: spása pro piezo snímače?

Marketingová oddělení se ráda předhánějí ve vyjádřeních o různých revolucích. Oslavné ódy byly pěny i na osobního zvukaře krabičky BodyRez, který zařídí, aby kytara ozvučená piezo snímačem na podiu zněla přirozeně a krásně. O této dánské akustické alchymii už jsme informovali. Když dorazila na sklad i do ČR, mohli jsme se jí podívat na zoubek detailněji.

Piezo snímač, tak často haněný, mezitím díky svým nesporným výhodám jednoznačně ovládl světová akustická pódia. Je to totiž technologie relativně levná a do kytary jednoduše instalovatelná. Navíc poskytuje dostatečně hlasitý signál a ve srovnání s ostatními výrobky je mnohem odolnější proti noční můře koncertujícího akustického kytaristy alias zpětné vazbě, tedy typickému nekontrolovatelnému houkání.

Jak už to ale v životě chodí, většinou je něco za něco. V tomto případě je to tzv. piezo quack: všeobecně zažitý terminus technicus vyjadřující plechovost, tenkost, drátěnost, lupající ostrý atak, prostě nepřirozenost tohoto zvuku ve srovnání s reálným zvukem kytary. A tím samozřejmě vznikl prostor pro všemožná udělátka, která mají s tímto handicapem bojovat.

Přestože se i mezi akustickými kytaristy postupně objevují odvážlivci využívající ve větším měřítku kytarové krabičky, které kromě dalších zvukových barev mohou právě také efektivně bojovat s fenoménem piezo quacku, tak akustický kytarista je obecně tvor velice konzervativní. A právě na ty, kteří se nechtějí trápit se sestavováním složitých pedalboardů a nastavování různých efektů, cílí novinka firmy TC Electronic.

Balení standardních rozměrů po otevření skrývá lehké překvapení, protože polovinu prostoru zabírá US/EU napájecí adaptér a v hnízdečku z pěnové hmoty se krčí mini krabička s nápisem BodyRez a jediným potenciometrem. Ovšem i takto jednoduché zařízení potřebuje trochu vysvětlování, protože kromě očekávaného akustického enhanceru umí ještě vítanou funkci Mute (přidržením footswitche) a tzv. Phase mod k omezení zpětné vazby (procedura je popsaná v manuálu).

Použitý algoritmus se osvědčil již v multiefektech TC Helicon. Jednoúčelový efekt tak byl krokem k optimalizaci nákladů pro méně movité kytaristy. Jak už ze zvoleného pojmenování vyplývá, BodyRez dodává tělovou rezonanci, což ve skutečnosti znamená soubor vyladěných filtrů, vícepásmovou ekvalizaci a jemnou kompresi.


Ukázky na internetu postupně přibývají, stejně jako většinou kladné až nadšené ohlasy s občasnými negativními komentáři. Dokonalá univerzálnost jednoho algoritmu na všechny hudební nástroje opatřené piezo snímačem zní samozřejmě až podezřele. Rozhodl jsem se to ověřit pomocí vzorků různých kytar s různým snímači a s různým nastavením potenciometru Body (cca 15% - 50% - 85%).

Celomasivní dreadnought Macho FBM acoustic se snímačem B-Band UST:

První pozitivní zjištění bylo, že s piezo quackem BodyRez bojuje docela úspěšně (jasně slyšitelné je to na konci ukázky). Zvuk je přirozenější a basovější. Přestože B-Band patří k nejkvalitnějším snímačům na trhu, BodyRez zvuk dokázal znatelně vylepšit.

Polomasivní dreadnought Cort MR-E se snímačem Fishman Presys (mimochodem kytara s až neuvěřitelným poměrem cena/výkon):

Situace podobná jako u předchozí ukázky. Ukazuje se, že je třeba hledat tzv. sweet spot, který bude pro každou kytaru jiný. Ale opět hlavně příjemnější zvuk.


Polomasivní dvanáctistrunný dreadnought Cort MR710F-12 se snímačem Fishman Classic 4T:

Tentokrát efekt není tak výrazný, ale při On/Off je slyšet opět jasně přirozenější a hlubší zvuk.


Polomasivní nylonka Cort CEC7 se snímačem Fishman Classic 4T:

Navzdory ujišťování supportu TC Electronic o vhodnosti i pro klasické kytary, mi to tady příliš přínosné nepřišlo, přibývají v podstatě jenom basy na ne úplně vhodné frekvenci. U výše zmiňovaným multiefektů je možnost volby několika profilů a je možné, že nějaký jiný by byl vhodnější než univerzální.


Skládací Macho FBM travel kytara, „placka“ osazená snímačem Shadow SH 091:

Hmm, tak tady se bohužel zázrak nekoná, přidávají se v reálu neexistující frekvence, dunivé nečitelné basy a hodně výrazné výšky. Není to ale zas takové překvapení, simulace u této kytary jsou obvykle o třídu méně věrohodné než u normálního nástroje.


Vzhledem k tomu, že Bodyrez funguje nejlépe tam, kam je určen – tzv. westernové kytary, které jsou zároveň výrazně nejrozšířenější, tak i tahle mise vývojářů z TC byla splněna. Existuje i jasná cílová skupina – kytaristé, kteří nechtějí nic moc řešit a obvykle hrávají přímo linkou do PA, teď mají možnost (jednoduše a levně) výrazně zlepšit svůj základní sound.

Patří se zmínit, že hodně podobného výsledku lze docílit pomocí správného nastavení jednotlivých efektů nebo nějakého multiefektu (kompresor, ekvalizér, enhancer...), které ovšem většina akustických kytaristů nepoužívá, takže BodyRez je pro ně vítané zjednodušení.

Je pouze třeba si dát pozor na nárůst basů za polovinou dráhy ovladače Body (např. zeslabit basy na zabudovaném preampu v kytaře, jestli to umožňuje), i komprese v této oblasti přestává být jemná. Vzhledem k cílové skupině mi přijde poněkud kontraproduktivní použitá miniaturizace. Krabička je totiž tak malá a lehká, že se zapojenou kabeláží na podiu může být dost neposedná. Mělo by to opodstatnění pro šetření místa na pedalboardu, kde se ovšem funkce budou zřejmě překrývat s dalšími běžně používanými efekty.

K tomu se váže další detail, že jestli to má být „one trick pony“ pro kytaristy, kteří efekty nemívají, tak by bylo určitě lepší napájení i z baterie, bez nutnosti připojovat další, byť ke krabičce dodávaný adaptér. Ale chápu, že při odběru okolo 100mA to není dost dobře možné.

Na závěr rozhodně každému doporučuji zkusit najít sweet spot své akustiky, protože tato jednoduchá věcička může kytaristům na nekonečné cestě za co nejlepším zvukem velice dobře posloužit.

Tagy: