Tři profesoři jedou k nám

A jsou šílení. Dostupnost efektů Mad Professor v ČR vítám. Pedalboardem mi jich pár prošlo, a tak se rád podívám na nové zkreslení Twimble, overdrive/delay Bluebird a kompresor Forest Green. Je to pestrá směsice. A rovnou je třeba říci, že asi ne pro každého.

Finská firma Mad Professor je nejznámější pro své efekty, ale vyrábí také stále více se prosazující zesilovače. Má za sebou patnáct let a je na ni vidět, že efekty vyrábějí kytaristi pro kytaristy. Jedná se o ruční práci, tomu odpovídá cena. V současnosti pokrývá všechny běžné skupiny efektů, ale – jak uvidíme – umí i pár méně běžných kombinací. V následujícím textu začneme klasikou a pokročíme k inovaci.

Co je všem efektům, které jsem od MP kdy měl společné, to je vysoká spolehlivost, žádné praskání či lupání a hlavně tón. Ten nijak nemrší (jinak než tedy záměrně mají) a docela dobře respektují jiné části řetězce. V mém případě prostě slyším, jestli hraju na Fender nebo Godin, efekt posílá dál charakteristiky těchto nástrojů a nemaže je. Většinu svých pedálů nabízí ve verzi handwired, ale také v cenově dostupnější verzi factory.

Dumble je mrtev, ať žije Twimble!

Santana, Robben Ford, John Mayer – to je tón legendárního zesilovače Dumble. I pokud by se vám podařilo na něj sehnat hypotéku, museli byste si za tyhle lidi do fronty. Takže cenově a vůbec po všech stránkách dostupnější řešení jsou efekty. Legendární je v tomto ohledu cenově srovnatelný efekt Zendrive od Hermidy (měl jsem ho dva roky a pokud hledáte bluesový tón, je tím pravým, i když tón není v krabičkách). Odpovědí Mad Prefessora je stejně lehký overdrive Simble. A právě jeho zdvojením vzniká Twimble.

Twimble je kombinace overdrive a predrive Simble v jedné krabičce. Je to tedy pro každého, kdo hledá jemné a velmi dynamické zkreslení. Sekce predrive dodává kompresi, a ta jde krásně za tím, jak vy pracujete s dynamikou. Za sebe dodávám, že mi právě vyhovoval dopad predrive na sustain. To v případě, že máte zaplé obě sekce pedálu. Parametry Coontour a Sensitivity jsou velmi jemné, pokud jste ale zvyklí na svou dynamiku, pomohou nastavit reakci efektu třeba pro různě silné snímače.

Nicméně, možné je i oddělené nezávislé užití. Tam hodně závisí na vaší koncepci zvuku. Ideálně mi to hrálo na patnáctiwattový lampový zesilovač. Sekci overdrive jsem měl prostě jako zkreslení z krabičky, sekci predrive jsem samostatně užil jako boost, který vyhnal zesilovač do mírného zkreslení. Kdybych hrál jenom žánry, kde je třeba jemné zkreslení, nahradil bych Twimblem svou kombinaci clean boostu a zkreslení. Ve videu ukazuji, jak to hraje, protože psát o tom je jako tančit o architektuře.


Run, Forest (green compressor), run!

Tak jako je klasická hláška Run, Forrest, run, je klasický i efekt komprese. Pokud patříte mezi kytaristy, kterým nestačí komprese zkreslení a aparátu, je tento efekt pro vás. A je to rovnou z top řady, čemuž odpovídá i cena.

Kompresory obecně dělíme na transparentní a ty, co zvuku dodávají nějaký svůj charakter. Tento kompresor bych řadil k těm transparentním. I při větší zátěži a dynamice vydrží a nekreslí. Navíc je zcela bez šumu. Prostě tichý společník a dobrý pomocník. Skvělý při hře prsty. Pomocí parametrů compression a tone jde i efekt přizpůsobit rozdílným kytarám, zejména tedy snímačům.

Overdrive, drive, rive, ve…

Asi nejvíc jsem se těšil na tento pedál. To proto, že jsem sám neměl jasno, k čemu by mi vlastně byl (a to se moc často nestává). Ale jo! Pokud chcete buď něco zajímavého, anebo praktického, v jedné malé krabičče, tak ok.

Princip je jednoduchý – u Bluebirdu jde o spojení ovedrive (řekl bych spíše silného zkreslení) a delaye. Kompaktní řešení vede k jednoduchosti. Zkreslení nastavíte pomocí parametru (trochu překvapivě) zvaného distortion, doladíte pomocí tone. Přiznám se, že od overdrive jsem čekal dynamičtější zvuk, tenhle mi hodně připomínal jiný MP efekt – Mighty Red Distortion. Nicméně, to je otázka vkusu.

Docela mě překvapil delay, řešený hodně spartánsky, de facto jen hlídáte délku. Tam jsem trochu váhal, protože přeci jenom mám rád tap tempo na delayi (používám Strymon El Capistan). Nicméně, jde to (a jde to tak celé řadě skvělých kytaristů). Delay na mne působí spíše analogově, což mi přijde, že dobře sedí ke zkreslení.

Kompaktnost vede k tomu, že efekty nelze užívat odděleně. Nakonec si ale říkám, že to nevadí – jde o to, co od pedálu chcete. Já bych si ho dokázal představit jako one-trick pony – pedál na zkreslená sóla. Asi do nějakého malého kompaktního boadu. Nicméně pro mne jenom z hodně čistým zesilovačem, zvuk byť i lehce nakresleného delaye, mi do lampového zkreslení nesedí. Výrobce zároveň správně píše, že pro dynamiku efektu by mu neměl v řetězci předcházet jakákoliv buffer. Takže vlastně místo je jasné – nemůže do smyčky. Závěrem tedy, pokud do tohoto pedálu půjdete, zvažte, k čemu ho chcete. Zvuk vás jistě, tak jako mne, okouzlí.

A hlavně – i ostatní profesoři jsou moc zajímaví, určitě si je někdy vyzkoušejte.