Umíte svůj prostor v rádiu využít dostatečně?

Jaká nepsaná pravidla by měl dodržovat host, pokud navštíví rádio? Přestože moderátor je vedoucím dané diskuse, do rozhovoru zásadní měrou vstupuje také host. Právě rozhovor bývá obvykle nejzábavnějším žánrem. Ne vždy se ovšem setkává s úspěchem u posluchače. Třeba proto, že moderátor ani host svůj prostor nevyužili dostatečně.

Jaká by tedy měla být role moderátora a posluchače, když se vymezíme pouze na rozhovory s hudebními interprety? Předně záleží na typu a zařazení média – existují různé typy moderování pořadů a jejich moderátorů. Moderuje se s vážností, ale i tím největším vtipem. Moderátor je ten, kdo schytá největší kritiku a jeho snaha přijde vniveč. A zároveň musí být velmi dobře připraven, ověřovat informace, vědět informace navíc, které kolikrát ani host neví. Pokud podcení přípravu, poznáme to na mluveném projevu, právem se nesetká s pozitivními reakcemi u posluchače.

Vy jako hosté můžete být defenzivní, neutrální nebo ofenzivní. Pokud jste moc defenzivní, odpovídáte pouze na kladené otázky a posluchač se toho moc nedozví. Neutrální jste tehdy, pokud odpovídáte na dané otázky, ale nebojíte se říct i něco navíc, bez vyzvání moderátora, což je ideální stav. Ofenzivně postupujete v těch případech, pokud se nedržíte moderátorových otázek a říká si vlastně jen to, co sami chcete on a moderátorem se nenecháte zastavit.

Co na to posluchač? Ten je v roli třetí, pozorující strany, která se nachází mimo studio, a proto obvykle nemá prostor se do diskuze zapojit. Pokud sám moderátor posluchače do diskuze nějak sám nezapojí, případně s nimi nepřijde do styku i mimo studio.

Výběr hostů do rádia závisí na médiu nebo moderátorovi. Snazší situace je v tomto případě svoboda moderátorova výběru. Obvykle si vybírá kapely, které svým způsobem zná buďto osobně nebo aktuálně ze scény. Dobrým předpokladem pro úspěch je znalost scény, odkud si interprety zve, tím pádem bude znát i cílovou skupinu, které je rozhovor určen. I pro nás je lepší, pokud moderátora v rámci scény nějak registrujeme – náš přístup k němu bude jednodušší a otevřenější. Odrazí se to pak na samotném rozhovoru a jeho výsledku. Často je pro posluchače zajímavá vsuvka, když rozhovor vzniká přímo na koncertu nebo festivalu.

Někde si můžete i zahrát. Zkušení Tata Bojs s sebou pro zlepšení pohody do studia Radia 1 vzali i ohníček...

A teď to slíbené základní doporučení. Pokud jste pozváni na rozhovor do rádia, držte se několika bodů, které pomohou vám i moderátorovi v hladkém průběhu relace:

1. Nebuďte nervózní předem, přistupujte k tomu jak při běžném rozhovoru.
2. Přijďte na domluvený čas, klidně o trochu dříve.
3. Mějte dobrou, pozitivní náladu.
4. Připravte si své skladby na USB v kvalitě min. 320 kbps.
5. Přečtěte si něco o rádiu, do kterého jdete.
6. Rozešlete svým přátelům a fanouškům, od kolika vás budou moci slyšet.
7. Odpovídejte na otázky a řekněte něco zajímavého navíc.
8. Nevyprávějte dlouhé příběhy.

Dobře také nepůsobí, pokud budete působit namyšleně a arogantně, případně na otázky budete odpovídat jednoslovně – formou ano či ne. V těchto případech se nemůžete divit moderátorovi, že má chuť kapelu vyhodit a vysílat dále raději sám. Dalším známým případem je tzv. trapné ticho, kdy obě strany mlčí.

Ano, moderátor je ten, kdo rozhovor vede – a je už na něm, jak tuto pomlku vyplní. Jako kapela ale moderátorovi můžete pomoct třeba tím, že přejdete na jiné téma, řeknete, že se vám otázka nehodí nebo prostor vyplníte nějakým vtípkem. Pokud pak neradi odpovídáte na určité typy dotazů nebo je vám nepříjemné o něčem mluvit, je lepší si to vyjasnit na začátku a moderátora na to upozornit. Obecně je pak určitě lepší věci říkat spíše s nadsázkou nežli s přehnanou vážností, lépe se to poslouchá na přijímačích i ve studiu.

Máte kapelu, produkujete vlastní tvorbu? Znáte už "svého" novináře i v okruhu rozhlasáků? Spojte se s vaším oblíbeným rádiem nebo ideálně redaktorem příslušného pořadu a zkuste se domluvit na rozhovoru a případné prezentaci vaší muziky. Nemáte vysoké nároky? Lepší pro vás bude vyhledat internetová rádia, tam se setkáte s mnohem větší otevřeností a pochopením.

Jaké vy sami máte zkušenosti s vysíláním v rádiu? Podělte se s námi o své zkušenosti na facebooku. V prostoru celoplošných komerčních rádiových stanic je to všechno pochopitelně o poznání složitější – a bez podpory silného labelu nebo promotéra tam ve většině případů nemáte šanci. Ale o tom až někdy jindy.

Vzpomínka na Apačku v rozhovoru ve StreetCulture...