Své síly dlouhodobě nezdvojíte. Vychovejte si svého manažera. Foto: Luba Mrkvica

Úspěch kapely v roce 2018? Vychovej si svého manažera!

Bude to chtít nějaký obsah. Kvalitní, neotřelý a bude ho potřeba celkem dost. Ano, bavíme se o tzv. „kontentu“, kterého je ale na webu už tolik, že ten váš musí být zatraceně dobrý a aktuální, aby se vůbec k někomu dostal. Dále si připravte spoustu času na domlouvání koncertů, sbírání kontaktů, ale hlavně si nejdříve pořádně vyjasněte, co od toho chcete. Hobby, nebo full time job? A cílovku máte jasnou?

Seminář s názvem Digitální distribuce a marketing hudby, který na Festiwallu vedl Jakub Nový se svými hosty Lukášem Rychtaříkem a Annou Mašátovou, přinesl řadu podnětů. Například, že prostředí managementu kapely není vůbec dobré podhoubí pro nějaké vlastní divoké kreativní myšlenky a tvorbu. Minimálně vzhledem k časové náročnosti. Takže bod číslo jedna zní: vychovej si svého manažera. Pokud si dáš tu práci, ušetříš si tím spoustu času. Zvlášť pokud najdeš někoho, kdo má vaši tvorbu rád a bude ho naplňovat, že se může podílet na jejím dalším vývoji.

Pojďte si teď společně říct, co od toho každý z vás čeká. Zábavu, koníček, bokovku? A pro koho je vaše tvorba určena? Kde se vidíte za rok nebo za dva? A na odpověď „chceme hrát“ tentokrát rovnou zapomeňte. To je příliš obecné. Hoďte na papír aspoň okrajový plán, ať se máte podle čeho orientovat. Vypočítavost v tomto ohledu není nic, za co byste se měli stydět. Je to dnes spíš nutnost, pokud se chcete posouvat.

Dřív to byly webovky, teď jsou to vedle nich hlavně sociální sítě. Dokud nedisponujete aspoň zásadní sadou účtů, vaše kapela jednoduše neexistuje. Mít je ale nestačí, musíte je taky „mýt“ a krmit aktuálním kontentem. (A tady se začnete proklínat, že jste vynechali bod číslo jedna.) Vydat song a zasdílet ho na profil už je prostě málo – lidi zpravidla nesedí hodiny u pc a nehledají novou hudbu. Chtějí se bavit. A v tu chvíli na řadu přichází váš obsah, přičemž jednotlivé sítě potřebují odlišný přístup.

Na Spotify můžete mimo skladeb přidávat např. kapelní playlisty.

Facebook se snaží vás na své síti udržet, takže váš příspěvek s odkazem na YouTube se dostane k méně lidem, než ten, který bude obsahovat přímo facebookové video. Zapřemýšlejte tedy o různých teaserech a trailerech, protože dosah je to, o čem to je. Jako ideální facebookový post se aktuálně zdá být obrázek neobsahující text, u kterého si následně zaplatíte propagaci. Organický dosah vás dlouho těšit nebude. (O tom, jak propagaci nastavit, jsme psali zde.)

Instagram teď letí, je to určitě „must-have“ síť, místo pro vaše fotografie, příběhy a zákulisní info, jakým je třeba livestream z dodávky. Na netu najdete spoustu návodů a nástrojů, takže si můžete vymazlit profil do dokonalosti. Nejdůležitější vždy ale stejně bude aktuálnost. A šikovný grafik se taky hodí.

YouTube je kapitola sama o sobě. Klip je super věc, která je ale taky super nákladná, pokud chcete, aby byl fakt super. Dobré je taky vědět, že promotéra zajímá kvalitní profi video vašeho živého vystoupení daleko víc. Chce prostě vědět, jak hrajete naživo. Vaše fanoušky zase zaujmete pravidelným zajímavým obsahem. Může to být rozhovor s vaší oblíbenou kapelou ideálně podobného žánru, seriál o tom, jak si váš kytarista nechal postavit kytaru nebo cover aktuálního hitu. To už je na vás. Zkuste pár formátů a držte se toho, který bude mít největší odezvu.

Máte síť, tedy jste. Takže už byste si konečně rádi zahráli a pak by o vás taky mohl někdo něco napsat. Čas pro vytvoření press kitu. Připravte si stručný popis kapely, který promotérovi představí kapelu a odpoví na otázky kdo, co, jak a proč. Dále může následovat podrobnější odstavec, který se hodí např. do tiskových zpráv a článků, kde můžete zmínit historii kapely a recenze nebo pochvalné komentáře od umělců a známých osobností. Vyprávějte příběh, ať má redaktor o čem psát, vše minimálně v češtině a angličtině, ideálně i v němčině a polštině. (Tyto trhy můžou být pro kapelu velmi zajímavé.) Pokud nedisponujete „básnickým střevem“, nechte si informace od někoho napsat, ať jsou pěkně jasné, stručné a odsejpají.

Vyprávějte příběhy, ať má redaktor o čem psát.

Přidejte kvalitní fotky pro tisk i web na výšku i na šířku. Parádní je taky připravit si šablonu pro plakát. Vy máte jistotu, že bude vypadat reprezentativně, a pořadatel ocení minimum práce. Nesmí chybět odkazy na sociální sítě. Pro případ koncertu samozřejmě potřebujete technický rider, který by měl obsahovat vaše technické požadavky, stage plan, ale taky vaše představy o backstage: jídlo (včetně alergií), pití, omamné látky, atd.

Konečně se dostáváme k samotnému bookingu. A tady platí, že kdo má kontakty, ten hraje. Pokud máte možnost, sdílejte si kontakty napříč se spřátelenou kapelou. Váš agent by měl začít navštěvovat showcase festivaly a networkovat ostošest. Ze začátku se taky hodí vyhledat si různé facebookové skupiny typu Kulturní scéna na Karlovarsku apod. Pak už můžete směle začít rozesílat vřelé a stručné e-maily a těšit se z domluvených vystoupení.

A tohle všechno musí někdo dělat, což nás vrací na samotný začátek. Dřív nebo později budete potřebovat někoho k ruce. Ideálně manažer, grafik a odborník přes sociální sítě v jedné osobě. Takových ale moc jen tak nenajdete. Budete si ho muset vychovat. Hodně štěstí.

Některé věci jsem nemusel interpretovat přesně, záznam z celého semináře na Festiwallu si můžete přehrát zde: