Vašek Müller, foto: Hana Palyzuová

Vašek Müller: Když jste nadšení pro muziku, lidi si toho všimnou

Chcete hrát, ale koncerty sháníte obtížně? Organizátoři hudebních festivalů neodpovídají na vaše nabídky vystoupení? Pak vězte, že existují projekty, kterým nevadí méně známá jména, žánrově se nevymezují a přitom nabízí zajímavý prostor třeba právě pro vaši produkci, například Welcome stage Hradeckého Slunovratu. Zámek v Hradci nad Moravicí je magické místo. Pobývali a tvořili tam mj. Ludvík van Beethoven, Ferenc Liszt, Niccolo Paganini, Cosima Wagnerová, Sidonie Nádherná, Rainer Maria Rilke. Zkrátka je to tam nějak cítit... Pojďme se pobavit s ředitelem tohoto festivalu, Vaškem Müllerem.

Vašku, o tvém festivalu jsme u nás už psali. Debatu proto nastartujeme jiným směrem, a to vysvětlením názvu projektu Welcome stage… Vy vítáte mladé, amatérské kapely? Nebo kapely vítají přicházející posluchače? Jaký prostor vlastně dostávají tyto hudební skupiny k dispozici?

Ano, oba tyto významy to má. Velmi vítáme mladé nadějné kapely, také ony dávají ve velké míře našemu festivalu a konání smysl. No, a scéna se nachází v atraktivní neplacené zóně u Bílého zámku, kudy musí projít všichni návštěvníci festivalu, a je to to první, co uslyší a uvidí z programu. Změnu názvu inicioval Milan Tesař, který scénu každoročně moderuje. Přišlo nám, že výraz Open scéna nevystihuje kvalitu té scény. Výběr je opravdu přísný, není to vůbec tak, že kdo přijde, ten si zahraje, což ten název lehce evokoval.

Je to jakási forma soutěže, kdo tedy vybírá mezi uchazeči a na základě jakých kritérií?

Vybírá porota (dá se to tak nazvat, když jsou jen dva?), letos to bude Milan Tesař, který je znám hlavně z Radia Proglas a Ondra Oborný od nás z týmu. Jediné kritérium je to, že se jim ta muzika musí líbit. Já třeba vždy zohledňoval ještě autorskou tvorbu, ale ani to není podmínkou. Na žánry si opravdu vůbec nehrajeme.


Co tebe a tým kolem Hradeckého Slunovratu přimělo k organizaci Welcome stage? Má pro organizátora takový projekt vůbec nějaký význam?

Máme rádi muziku, žijeme jí, takže chceme poznávat další kapely, a chceme je poslouchat. A že už těch objevů díky konkurzu na tuto scénu máme strašně moc.

Význam to má velký, a nejen pro nás jako pro organizátory, ale pro celou hudební scénu. Je nutné dávat šanci neznámým kapelám představit se novému publiku (a nejlépe na slušném zvuku a podiu) a postupně je zařazovat na ty scény „hlavní“. Podívej se na tu „tradiční“ folkovou scénu, kde existovala strašná spousta festivalů, ale dramaturgové tam obsazovali jen stále stejná hvězdná jména. Nenastala generační obměna, a celý ten svět pokud rovnou nemizí, tak jde do výrazného útlumu.

Jakému publiku se hudební skupiny představují?

Samozřejmě publiku festivalovému, které přímo přijde na Hradecký slunovrat. A to máme opravdu výjimečně dobré a vnímavé, jak mnozí muzikanti již mohou potvrdit. A pak také návštěvníkům zámku. Hradecký zámek, tedy lépe řečeno zámky dva, jsou přímo turistickým středobodem celé oblasti. Takže když je trochu slušné počasí, je v zámeckém areálu opravdu hodně lidí vždy.

Existuje pak nějaká přímá následná odezva, která pomáhá kapelám v jejich dalším vývoji?

Tak přímo tvá kapela Lady Praga je toho přeci důkazem. Díky HS si zahrajete třeba v celostátním radiu Proglas, zrovna tuto sobotu jste se představili na velkém podiu při samostatném koncertu na opavských Vánočních trzích. Dramaturgyně Magdalena Hájková vás slyšela právě na Open scéně, a měla tolik odvahy, že zcela neznámé kapele dala takovou důvěru (den před vámi hrála Jana Kirschner, což je myslím slušný předskokan). A také se snažíme, aby každý, kdo na Hradci účinkuje, dostal slušnou várku propagace.

V neposlední řadě na HS jezdí spoustu klubových i festivalových dramaturgů, novinářů atd. A těch příběhů podobných tomu vašemu máme více. A přidám ještě novinku: od příštího roku se vždy jedna kapela z Welcome scény objeví v programu následujícího ročníku.

V jakém termínu se mají zájemci přihlásit a co vše je potřeba mít k dispozici?

Stačí vyplněnou přihlášku poslat do konce ledna na náš email. Vše potřebné naleznete zde.


Co podle tvého názoru zabírá na porotu nejvíce? Hudba, texty, web kapely a aktivita na sociálních sítích? Jsou některé atributy důležitější než druhé?

V tomto případě určitě jen hudba a texty. Ale pozor, pro mě jako pořadatele je velmi důležité, aby kapela měla nějakou slušnou fotku, z níž můžeme vytvořit banner na web a Facebook a opravdu důležité je video na youtube, nejlépe koncertní. Děláme i kapelám z Welcome scény stejnou propagaci v tomto směru jako těm ze scén hlavních, a když je nemůžete zařadit do playlistu na YT je to škoda.

Vím, že jsi hudební nadšenec, navíc úspěšný praktik v otázce pořadatelství kulturních akcí. Jaká myslíš, že je pro začínající kapelu nejlepší cesta k úspěchu?

Hrát, hrát, hrát a hrát. Když jsou dobří a nadšení pro muziku, lidi si toho všimnou, doporučí je dál. Stále mi chodí emailem nějaké nabídky, některé bezvadně zpracované, ale asi každý dramaturg si oslovuje ty kapely, které někde slyšel, a řekl si: tak ty chci u nás mít. Když jsem loni slyšel na opavském Koupáku Killiekrankie, hned jsem je po koncertě odchytl a rovnou pozval na Hradec, a takových příkladů ti můžu dát hodně. Kdyby mi od nich přišla nabídka emailem, vůbec si nejsem jistý, že by to skončilo stejně.

Na závěr poslední otázka. Jaká je úroveň přihlašujících se kapel, lze mezi nimi rozpoznat budoucí talenty? Co bys vzkázal kapelám, které o Welcome stage přemýšlejí?

Úroveň je opravdu nečekaně vysoká. Když jsme neustále říkali, že například letos byla tato scéna samostatný, velmi kvalitně obsazený festival nejrůznějších žánrů, vůbec jsme nepřeháněli. Vzpomeňme na Tamalu, Prune, Neomiracles, Plyš, Boosta Grande a mnohé další.

Vzkázal bych jim, že minimálně to, že si je poslechne Milan Tesař, člověk který dělá snad nejvíce hudebních pořadů v zemi (kdyby ho tuzemská muzika neměla, musela by si ho vymyslet), a podporuje mladou kvalitní hudbu opravdu cíleně a skvěle, stojí za to poslat přihlášku, i kdybyste si na Hradci nezahráli.