Victory Amps V30 The Countess: (skoro) švýcarský nůž pro kytaristy

Beru ji na větší koncerty, do studia a užívám ji také během domácího nahrávání. Za následujícími řádky je téměř dva roky hraní na Victory Amps V30 The Countess. Co jsem během té doby zažil, naplnila se moje očekávání?

Proč V30 Countess?

Předně se mi vždycky líbily aparáty Cornford, na které hrál třeba Guthrie Govan. Celkem logicky jsem tedy sledoval další krok konstruktéra Martina Kidda. Victory Amps. Pokud sledujete YouTube, víte, že je hodně podporuje Rob Chapman, jehož kytary jsou i v ČR. Hlavní tři důvody byly ale více praktické:
- chtěl jsem něco malého a lehkého;
- chtěl jsem dvoukanál, kde je hodně čistý kanál, a zkreslení hi-gain (na dynamičtější hru a prostě jiný zvuk mám Hot Amps);
- a potřeboval jsem něco, na co můžu točit i doma.


Zkušenosti

Nejlíp to shrnul jeden zvukař. Před koncertem se zeptal, co je to za toaster. Po koncertě se opět zeptal, co je to za toaster. Rozdíl v intonaci otázky se ovšem posunul od pobavení po obdiv. Hlavně se divil, že tak masivní zvuk jde dostat z něčeho, co má osm kilo. Použil jsem snížení výkonu – ze 42 wattů (takže V30 trochu klame) jsem to srazil na půl. Takže harmonie, feedback a vše, co jsem potřeboval od lampového zkreslení, se dostavilo při únosné hlasitosti. Výkon ale můžete srazit na pouhých 7 anebo dokonce 1 watt. Trochu nerdy, ale užitečný je také přepínač, kterým vybíráte jednu ze dvou koncových lamp. Můžete tavit preamp do koncáku a tam si vybrat, že na konečné zesílení použijete jen jednu lampu. A střídat to tak, abyste jednu z nich nezatěžovali více než druhou.

Protože jsem nedávno pořídil loadbox/výkonovou brzdu Captor, mohl jsem porovnat oba principy výkonové brzdy. A je to docela rozdíl. Captor dělá přesně to, co říká – nechá vás vybudit zesilovač bez ohledu na plný výkon a zároveň tlumí hlasitost. V30 sice není z rodu zesilovačů, kde se na zvuku podepisuje kreslení koncových lamp, ale i tak je hezké si v pokoji zahrát na 42 wattů a nechat děcka spát vedle v ložnici. Podobnou věc vám umožní i systém brzdění v zesilovači (takže nepotřebujete samostatnou brzdu), ale dává to ještě hodně navíc.

Pokud máte ve vztahu k situaci rozdílné potřeby a současně uši pro dynamiku, různé výkonové stupně tohoto zesilovače vám umožňují typově odlišnou dynamiku hry. Například nakreslit aspoň trochu čistý kanál při plném výkonu je téměř nemožné, koncové lampy (6L6 mám já, ale po seřízení je možno i EL34), ale když srazíte aparát na 1W, pak už se dá zajímavě kreslit i přes čistý kanál.

Závěr

Záleží na tom, co chcete a co vaše situace potřebuje. Když jdu s někým odehrát bluesový koncert, beru 15 wattů od Hot Amps. Když jdu ale do studia, kde nevím, co přesně bude, určitě beru V30 – je univerzálnější. Na větší koncerty, kde potřebuji hi-gain, je to taky jasná volba. Podobně na domácí nahrávání, pokud nechci použít výkonovou brzdu. A ideální je nakonec i na přepravu, což pro nás, dělníky hudby bez bedňáků, taky není málo. Potřebujete ještě další argumenty?

Video s LadyPraga ukazuje užití aparátu v praxi, zkreslený kanál. V současnosti je dostupná novější verze MKII, která nabízí ješte další mody. Já ji pro jistotu raději ani nechci vidět... :)

Šetří místo i na těchto stage