Čistíme zvuk

Virtuální krabičky: čistíme zvuk

V dnešním díle dokončíme dynamické pluginy. Zaměříme na Gate, Expander a Envelope. Ani dnes vás neochudím o tipy na pluginy, které stojí za pozornost. Pokud i vy přispějete svými favority, budu potěšen.

Na rozdíl od kompresoru a limiteru všechny dnes popisované pluginy pracují se signálem pohybujícím se pod úrovní parametru Threshold. Gate a Expander nechávají signál nad touto úrovní netknutý a různými způsoby mění úroveň slabšího signálu. Na obrázku Gate a Expander je znázorněn princip obou těchto procesů.

Typické parametry

Threshold [dB] úroveň, pod níž se začíná dynamický proces aktivovat
Ratio [1:x] poměr určující míru expanderu. 1:1 znamená lineární průběh.
Attack [ms] rychlost reakce pluginy. Jak rychle se změna začne uplatňovat.
Release [ms] rychlost návratu k lineárnímu průběhu
Gain [dB] výstupní zesílení
EQ, LowCut, HiCut frekvenční zpracování řídícího signálu
Range [dB] míra uplatnění Gate, neboli jak moc Gate utlumí procházející signál
Side Chain je mód, kdy plugin zpracovává procházející signál na základě jiného externího signálu
VU metr slouží k zobrazení úrovní signálu na vstupu, výstupu, nebo přímo zobrazuje okamžitý útlum.

U některých pluginů je okamžitá úroveň signálu znázorněna jako bod pohybující se po křivce grafu. Tento způsob velice usnadňuje přesné nastavení úrovně Threshold, poměru Ratio i míry Range.

Typy dynamických pluginů

Gate
Je znám i jako šumová brána Noise Gate. Vše, co se nachází pod úrovní Threshold, Gate buď zeslabuje úplně, nebo jen potlačuje o hodnotu danou parametrem Range. Rychlost otevření a opětovného zavření určují parametry Attack a Release. Někdy je možno řídicí signál korekčně zpracovat, aby se Gate nechtěně neotevíral některými ruchy nebo přeslechy. Protože tento plugin neubírá celkovou hlasitost, nemusí mít výstupní Gain.
Gate se používá k eliminaci šumů, brumů a ruchů, nebo k omezení přeslechů. Nejčastěji se aplikuje na kytaru, basu, bicí, perkuse nebo hlas.

Princip fungování šumové brány - Gate

Expander
je kompresorem obráceným naruby. Nad úrovní Threshold nechává zvuk netknutý a pod touto úrovní jej zpracovává podle expanzního poměru Ratio. Rychlost dynamické změny opět určují parametry Attack a Release. Používá se k potlačení tiššího signálu (podobně jako Gate), nebo naopak k jeho zesílení (zvýraznění tišších slabik nebo koncovek zpěvu).

Kombinace Gate, Expander a Kompresor je vhodná pro sólový zpěv do řízných bigbítových podkladů. Gate omezuje přeslechy a nechtěné artefakty, Expander zesiluje tišší slabiky a koncovky, aby nezanikly v podkladech.

Krásný názorný tutorial popisující princip kompresoru, limiteru, gate i expanderu. Kdo objeví jednu chybu v závěrečném grafu, je pozorný čtenář a jistě se podělí s ostatními.

Vícepásmový Gate a Expander
Stejně jako má svou vícepásmovou verzi kompresor a limiter, tak i Gate a Expander může nezávisle zpracovávat různé části frekvenčního spektra. Signál se napřed rozdělí na více frekvenčních pásem, přičemž každé má svůj nezávislý Gate nebo Expander.

Většinou se vícepásmové pluginy vyskytují v komplexní podobě. Po rozdělení frekvenčního spektra na více pásem je u každého k dispozici Kompresor, Limiter, Gate i Expander. Příkladem může být C4 od Waves.

Pluginy typu Envelope
slouží většinou ke zpracování perkusních nástrojů nebo jednotlivých bicích nástrojů. Parametry pluginu mají poněkud odlišný význam než u ostatních dynamických plugin. Pomocí Attack, Percuss, či Transient se zdůrazňuje nebo potlačuje perkusní nástup nástroje (obecně přechodový jev) a Release, Sustain, či Decay pracuje s dozníváním. Tak jde zvýšit průraznost a konkrétnost nástroje, nebo naopak mírnit jeho agresivní průběh. Některé pluginy umějí dynamicky pracovat i s barvou a přechodovými jevy (transienty).

V pojmenování plugin typu Envelope zatím není jednotnost. Envelope, Shaper, Percuss, Attacker, Boomer, Transient jsou jen některé příklady názvů používaných pro pluginy tohoto charakteru. Stejný chaos vládne i v označení parametrů.

Ukázka práce s přechodovými jevy na začátku zvuku (transienty) pomocí Envelope pluginy.

Vyzkoušel jsem za vás

Kupované a implementované pluginy
Některé DAW mají na každé stopě implementován dynamický procesor pro základní zpracování zvukového materiálu. Většinou je ale k dynamickému zpracování nutno použít externích pluginů. Pojďme se na některé podívat.

Waves – C1: Populární Kompresor, Gate a Expander z dílny izraelských tvůrců. Nastavit lze téměř vše včetně ekvalizace řídicího signálu nebo dvou nezávislých otevíracích a zavíracích Threshold u Gate.
Pro Tools – Expander / Gate: Výborně fungující Gate a Expander s možností ekvalizace řídicího signálu, nastavení délky otevření a funkcí Look Ahead (detekce signálu s předstihem) pro včasnou reakci.
Nomad – Blue Tubes 622: Klasický Gate / Expander s možností ekvalizace řídicího signálu a jeho poslechu pomocí Listen.
Sonnox – Oxford Dynamics: Precizní dynamický plugin nabízející kombinaci všech dynamických procesů s jednoduchými korekcemi pro kompenzaci změny barvy.
Elysia nvelope: Výborně znějící zajímavý plugin ke zvýraznění perkusního charakteru. Má možnost fungovat jako transient shaping, dvojpásmový Envelope, nebo jednoduchý ekvalizér.
Voxengo – TransGainer: Unikátní algoritmus reaguje zejména na barvu přechodových jevů a méně na hlasitost. Ovládacími prvky se dají přechodové jevy zdůraznit nebo potlačit.
Cakewalk PX-64: Špičkový multiplugin, který kromě eq, echa a saturace obsahuje Kompresor, Gate a vynikající Envelope algoritmus umožňující řídit až tři fáze dynamického průběhu včetně jejich barvy.
SPL – TDplus: Vynikající německý transient Envelope plugin s možností ekvalizace řídicího signálu a limiterem na výstupu.

Volné pluginy
I dnes vám nabídnu několik tipů na volně použitelné pluginy. Viz obrázek Volné pluginy.

Bob Perry Gate: Jednoduchý intuitivní Gate s možností nastavení tvaru průběhu, míry útlumu Range a volbou Side Chain. Je k dispozici pro PC i Mac jako 32bitová i 64bitová verze.
SEGX2: Dobře vymyšlený dvojpásmový gate s možností nastavení dělicího kmitočtu a nezávisle nastavitelnými parametry pro každé pásmo zvlášť. Pozoruhodná je možnost plynulého nastavení spřažení obou pásem.
Slim Slow Slider – Sidechain Gate: Zajímavý Gate / Expander se dvěma vstupy, možností směrování signálů, Side Chain a ekvalizací řídicího signálu. Užitečná je i funkce Ducking pro potlačování signálu.
Red Phat Pro: Multifunkční plugin obsahující Kompresor, Limiter, Gate i Expander s možností precizního nastavení všech parametrů, volitelnou hysterezí a Side Chain. Minimálně zatěžuje procesor počítače a může fungovat i s téměř nulovou latencí.
ATK Transient Shaper: Vynikající Transient Envelope plugin pro bicí, perkuse a basové nástroje. Umožňuje precizní kontrolu přechodového jevu i doznívání včetně nastavení jejich barvy a dynamického průběhu. Je k dispozici pro obě platformy jako VST a pro Mac dokonce i jako AU.
Modern Expander: Standardní dobře fungující expander s možností nastavení všech základních parametrů. Při maximální hodnotě Range jde použít i jako Gate. Ovládací prvky vzhůru nohama jsou trošku bláznivé a málo intuitivní.

Free pluginy mívají velice rozdílnou kvalitu a někdy nejsou odzkoušeny ve všech standardních aplikacích. Při troše trpělivosti lze ale najít tu pravou.

Kouzla vytvářená pomocí dynamického Gate

Použití a tipy

Dynamické pluginy Gate, Expander a Envelope pomáhají elegantně vyřešit některé problémy, zpřehlednit a vyčistit výsledný tvar. Při jejich nevhodném nebo nadměrném použití však mohou nahrávku rozdýchat, potrhat, nebo dokonce vyrobit rušivé artefakty.

Tip 1: Dynamické pluginy používejte zásadně v RealTime módu, abyste se mohli k jejich nastavení vrátit. Signál přepočtený špatně nastaveným dynamickým pluginem je už nenávratně deformován. Zápasíte-li s výkonem procesoru a stopy přepočítat potřebujete, vždy si předem vytvořte jejich zálohu.
Tip 2: U akustických nástrojů je třeba používat Gate uvážlivě. Například u tomů bicí sady je vhodnější, aby Gate nezavíral cestu úplně, protože by se kvůli měnící se úrovni přeslechů mohla nepříjemně měnit celková barva bicích. Po aplikaci Gate vždy poslechněte celou sadu bicích na sluchátka.
Tip 3: U Gate je někdy možno frekvenčně měnit řídicí signál (signál, který Gate otevírá). Tak lze např. ořezáním výšek zabránit tomu, aby se Gate na tomech otevíraly přeslechy z činelů. Pokud má plugin k dispozici parametr Listen (poslech řídicího signálu), bude nastavení hračkou.
Tip 4: Některé Gate mají dva parametry Threshold. Jeden pro otevírání a druhý pro zavírání.
Tip 5: Plugin Envelope jde simulovat pomocí Kompresoru a Gate nebo Expanderu. Kompresor by měl mít možnost nastavení obráceného poměru Ratio, aby signál nekomprimoval, ale naopak zesiloval špičky.
Tip 6: V módu Side Chain jde pomocí Gate otevírat vnější mikrofon u velkého bubnu signálem mikrofonu vnitřního, a tím omezit přeslechy. Stejný princip jde použít mezi horním i spodním mikrofonem malého bubínku, předním a zadním mikrofonem kytarového aparátu apod.
Tip 7: Pomocí Expanderu na hallu ovládaného přes Side Chain externím periodickým signálem (LFO) nebo některým z bicích nástrojů (hihatka, bubínek) jdou vytvářet zajímavé efekty.

Příště

V dalším díle se koukneme na zoubek modulačním pluginům jako jsou phaser, chorus, flanger a další. Tyto slouží většinou k okrášlení či vylepšení zvuku, nebo k vytváření zajímavých efektů.

Gate a Expander
Placené a implementované pluginy
Volné pluginy