EQ aneb měníme barvu

Virtuální krabičky: EQ aneb měníme barvu

Otevíráme nový interaktivní seriál, který by měl pomoci orientovat se v nepřeberném množství zvukových pluginů, jejich použití a nastavení. V každém díle předložím zvídavému čtenáři i tipy na skvěle fungující pluginy. A to jak kupované, tak i volně dostupné. Pokud i vy máte své favority, podělte se s námi.

Každý slyšitelný zvuk obsahuje komplex kmitočtů, které charakterizují jeho barvu. Tím se od sebe liší jednotlivé zvuky i hudební nástroje. Plugin, jímž se dnes budeme zabývat, se snaží potlačovat nebo zdůrazňovat některé části spektra zvuku. Jedná se o jednoduchý filtr nebo soustavu více filtrů (vícepásmové korekce).

Spektrální analyzér pro zobrazování frekvenčního spektra zvukového signálu v reálném čase.

EQ – frekvenční korekce

EQ je zkratka pojmu Equalizace. Jejím cílem by měla být změna barevného spektra zvuku pomocí potlačování nebo zdůrazňování vybraných kmitočtů. Většina plugin nabízí úpravu více pásem (částí) spektra současně. Podle počtu pásem lze rozlišit jednoduchý filtr od vícepásmových korekcí (multiband EQ).

Jednoduché dvoupásmové frekvenční korekce jsou např. basy a výšky na většině zesilovačů nebo domácích kin. Basy slouží k regulaci nízkých kmitočtů, výšky nastavují kmitočty vysoké.

Typy EQ

Grafický EQ
Jedná se vždy o vícepásmový ekvalizér, u nějž jsou zpravidla frekvence jednotlivých pásem pevně dány. Počet pásem se pohybuje od 6 až do 31. Zesílení nebo zeslabení pásem je řešeno prostřednictvím svislých lineárních ovladačů, takže je už na pohled vidět křivka nastavení. Všechna pásma mají pouze parametr Level nebo Gain určující pokles či zdvih pásma udávaný v dB. Záporné hodnoty označují útlum pásma, kladné jeho zdůraznění.

Parametrický EQ
Může být jednopásmový nebo i vícepásmový. Počet pásem určuje počet nezávisle zpracovávaných částí frekvenčního spektra. Každé pásmo může mít následující parametry:
Freq: Kmitočet, na němž se budou změny dít. Pohybuje se v rozmezí slyšitelných frekvencí v Hz nebo kHz.
Level, Gain: Zdvih nebo pokles pásma v dB. Záporné hodnoty označují útlum pásma, kladné jeho zdůraznění.
Q: Šířka pásma. Čím je hodnota parametru Q vyšší, tím užší pásmo zpracováváme.
Type: K dispozici mohou být pásmová propust (Band Pass), dolní a horní propust (Low – Hi Pass), nebo dolní a horní zdvih (Low – Hi Shelf).

Low Cut (odřezání nízkých kmitočtů) a Hi Pass (horní propust) jsou různé názvy pro tentýž typ filtru. Stejně tak Hi Cut a Low Pass.

Dynamický EQ
Jedná se o ekvalizér, u něhož jde nastavit zdvih nebo útlum pásma v závislosti na vstupním signálu. V klidovém stavu je EQ rovný, až teprve při přítomnosti silnějšího signálu se nastaví do požadované konfigurace. Jedná se tedy o kombinaci ekvalizéru a dynamického procesoru (o těch příště).

Spektrální analyzér
je zařízení umožňující v reálném čase zobrazovat aktuální zastoupení jednotlivých složek celého frekvenčního spektra. Může být dobrým pomocníkem při hledání problematických pásem.

Vyzkoušel jsem za vás

Kupované a implementované EQ
Většina DAW už má na každé stopě implementovány vícepásmové parametrické korekce pro základní zpracování zvukového materiálu. Pokud tyto nestačí, je možné materiál korekčně zpracovat i pomocí jakéhokoli jiného pluginu. Viz obrázek Placené a implementované EQ.

Pro Tools – Digirack EQIII: Pětipásmový parametrický ekvalizér, krajní pásma mají možnost přepínání mezi pásmovou propustí a zdvihem. Navíc je tu horní a dolní propust s nastavitelnou frekvencí i strmostí. Jedny z nejlepších frekvenčních korekcí, s nimiž jsem mohl pracovat. Jsou věrné, neutrální a dobře zpracovávají zvukový materiál i při extrémnějším nastavení.
EQ Ranger Plus: VST varianta příjemně znějících pasivních korekcí SPL. K dispozici je několik modulů určených pro různé zdroje zpracovávaného signálu jako je zpěv, basa, bicí, kytara a jiné.
Sonar - Quad Curve EQ: Čtyřpásmový parametrický ekvalizér. Krajní pásma mají možnost přepínání mezi pásmovou propustí a zdvihem. Navíc je tu horní a dolní propust s nastavitelnou frekvencí i strmostí. Parametr Gloss dodává lampový nádech. Možnost výběru ze čtyř stylů. Velice podařené korekce z poslední série Sonar s průraznými výškami. Chybí nastavení úrovně.
Voxengo - Transmoder: Unikátní plugin dynamických korekcí. Podle některých složek vstupního signálu se mohou aktivovat jednotlivá pásma pětipásmového parametrického EQ. Tak se dá nastavit inteligentní DeEsser nebo třeba zdvih výšek na základě detekce basů apod. Je skvělý pro postprodukci bicích, basy a elektrické kytary.
Brainworx – Cleansweep Pro: Dvojice variabilních filtrů vhodná pro ořezání krajních pásem nebo pro sweep efekty. Každý filtr má kromě základních parametrů výběr z mnoha typů a průběhů.
Elysia - Musseq: Dvojice pětipásmových korekcí s možností nezávislého nastavení každého kanálu a volbou Warm, která dodá zvuku proteplený charakter blízký lampovému průběhu.
Waves - Renaissance EQ: Populární série vícepásmových ekvalizérů ve verzích 2, 4, 6, 8 a 10 pásem. Každý kanál je možno nastavit nezávisle. Při vyšších hodnotách zdvihu jsou trošku agresivní.
Nomad – Blue Tube PEQ322: Pětipásmové lampové korekce s možností Low i Hi Cut se saturací při vyšších úrovních a soft limiterem na výstupu.
Sonnox – Oxford Equaliser: Neutrální pětipásmové korekce s možností Low i Hi Cut a nastavením vstupní úrovně. Chovají se velice přirozeně i při extrémnějším nastavení parametrů.

Volné pluginy EQ
Všeobecně panuje přesvědčení, že pluginy, které jsou k dispozici zdarma, musejí být méně kvalitní nebo nespolehlivé. Na několika příkladech se pokusím tuto nesprávnou tezi vyvrátit. Viz obrázek Volné pluginy EQ.

Equilibre: Vynikající šestipásmový parametrický ekvalizér s možností nastavení L/R a Mid/Side pro každé pásmo. Je vhodný pro bicí sadu, do master busu nebo k detailnímu masteringu.
MEqualiser: Šestipásmový parametrický ekvalizér s analyzérem nabízející precizní a detailní nastavení všech parametrů. Poctivý produkt české vývojové dílny Melda Production.
Voxengo – Overtone GEQ: Výborně znějící sedmipásmový grafický stereofonní ekvalizér pracující i s vyššími harmonickými jednotlivých pásem. Kanály je možno nastavit nezávisle a u každého pásma jde měnit jeho kmitočet.
SL 532: Podařená emulace korekcí mixpultu série 5000 anglické firmy SSL. Jsou jednoduché a mají příjemný analogový vintage zvuk.
Elysia – Niveau Filter: Jednopásmový filtr s příjemným analogovým zvukem a možností volby mezi aktivním a pasivním módem.
FILTEQ: Třípásmový ekvalizér s přepínatelnými frekvencemi a možností ořezání basů i výšek. Vychází z předobrazu Filtek MK3. Má příjemný analogový zvuk, jen ovládání je poněkud matoucí.
Q-Meleon: Příjemně znějící šestipásmový EQ. V rozšířeném módu je možno detailně nastavit všechny parametry jednotlivých pásem. Tak jde jednoduše a rychle ekvalizér upravit k obrazu uživatele. Některé parametry bohužel nejde automatizovat.
TDR Nova: Skvělý multifunkční plugin s vynikajícím uživatelským rozhraním. Jde použít jako čtyřpásmový EQ s analyzérem, kde je možno u každého pásma nastavit jeho dynamické vlastnosti. Tak se dá TDR Nova použít i jako čtyřpásmový kompresor nebo expander. Navíc je možno odřezat nízké nebo vysoké kmitočty. Je vhodný k řešení nevyvážené charakteristiky nástrojů, sekcí, nebo pro sofistikovaný mastering.
CS12 a Masqurade: Z dílny šikovného vývojáře Terryho Westa jsem vybral grafický i parametrický EQ určené nejen k masteringu. Oba pluginy mají kromě klasických nastavení i parametr NY (emulace Neve console) a další zajímavé vychytávky.

Free pluginy mají velice rozdílnou kvalitu a někdy nejsou odzkoušeny ve všech standardních aplikacích. Při troše trpělivosti lze ale najít tu pravou.

Vyzkoušeli jste vy

„Zmínil bych placený italský T-RackS (komplex masterovacích plugin fungující i jako stand alone) nyní už ve verzi 5. Je tam několik simulací EQ v super kvalitě. Zvuk je ,kulatý‘,“ napsal nám Jiří Jandl.

Použití a tipy

Ekvalizéry se dají aplikovat všude tam, kde je třeba provést nějaké úpravy frekvenčního spektra. Pokud potřebujeme udělat jednoduché zásahy (ořezání basů, zdůraznění jednoho pásma), vystačíme s jednoduchými ekvalizéry a filtry. K složitějším a komplexnějším zásahům jsou vhodnější vícepásmové grafické nebo parametrické korekce.

Během nahrávání napřed vyzkoušejte různé mikrofony a jejich pozice vůči snímanému nástroji. Teprve pak se případně pusťte do drobných úprav pomocí EQ. Nevhodně nabraný nástroj už většinou žádná ekvalizace nespasí.

Tip 1: Frekvenčních korekcí lze použít dvojím způsobem. Pro úpravu zvukového materiálu k vytvoření přirozeného souzvuku nástrojů, nebo jako „tvořivý“ instrument pro významné až extrémní změny barvy (práce DJ).
Tip 2: Přirozenějšího výsledku vždy dosáhneme spíše potlačením nežádoucích frekvencí, než přidáváním oblíbených pásem.
Tip 3: Žádné korekce nemohou zdůraznit frekvence, které zvuk neobsahuje. Na zobcové flétně, pikole, nebo trianglu nemá smysl jakkoli pracovat s frekvencemi pod 80Hz (kromě ořezu basů pomocí Low Cut).
Tip 4: U každé stopy zkuste použít Low Cut až do kmitočtu, kdy zásah ještě není znát. Zbavíte se tak parazitních kmitočtů a váš mix bude mnohem čistší a dynamičtější. Tohle ale provádějte pouze při poslechu na sluchátka nebo velké reprobedny a sledujte spektrální analyzér.
Tip 5: Při hledání konkrétních kmitočtů je vhodná rezonanční metoda. S úzkým Q a velkým zesílením postupně měníme frekvenci pásma. Buďte si jisti, že parazitní kmitočet (dunění, houkání, pískání, syčení) o sobě dá vehementně vědět. Doporučuji raději snížit celkovou hlasitost poslechu a po elaborování si dát pauzu.

Příště

Ve druhém díle našeho nového seriálu se podíváme na dynamické zpracování signálu pomocí kompresorů, limiterů a dalších užitečných nástrojů. Tak jako v každém díle uvedu seznam a popis mnou vyzkoušených plugin, které by rozhodně neměly uniknout vaší pozornosti.

Typy ekvalizérů a spektrální analyzéry
Placené pluginy a implementované EQ
Volně dostupné EQ plugIny