Přejít k hlavnímu obsahu
Veronika Wildová -

Voxel: Umělá role je dlouhodobě neudržitelná, buďte sami sebou

Voxel, vlastním jménem Vašek Lebeda, kromě své pilné práce vděčí za svou popularitu i YouTube a sociálním sítím. Jak s YouTube pracuje? Plánuje, kdy a jak zveřejní nová videa? Co dělá, aby se jeho nové songy dostaly do trendů? Jak pracuje se sociálními sítěmi? Tady je stručný přepis veřejného rozhovoru, který jsem společně s Voxelem vedla na Festiwallu.

Vašku, jak často teď přispíváš na YouTube?

Poslední dva měsíce vůbec. Snažili jsme se vytvořit prostor pro můj nový singl Těhotná. V té jsem se vcítil do těžkých pocitů své manželky, se kterou mám dvě děti.

Máš nějaké tipy, jak dostat své video na YouTube do trendů, nebo mu aspoň zvýšit rating?

Určitě znáte ty klasické tipy. Miniatura klipu by měla být jasná, barevná a zřetelně ukazovat téma, kterým se dané video zabývá. Do náhledu na konci videa („Závěrečné obrazovky“) se kupodivu doporučuje odkazovat na kohokoli jiného, než jste vy. Myšleno hudebníka. Člověk by si myslel, že by měl co nejvíc propagovat vlastní videa a vlastní kanál, ale je to naopak – měli byste odkazovat na videa svých vzorů nebo hudebních přátel. Na YouTube tak vzniká vlákno, které funguje obousměrně. YouTube propojí váš kanál s kanálem, na který odkazujete, ale to vlákno pak vede i zpět k vám, takže vaše video má šanci oslovit i další fanoušky.


Stejně tak prý není dobré, když do Popisku videa dáváš jiné odkazy, než na YouTube?

Původně jsem si myslel, že lidem, kteří se podíleli na vzniku videa, nejvíc pomůže, když uvedu do popisku odkaz třeba na jejich Facebook. Ale YouTube nemá rád, když z něj odcházíte, takže videu s odkazy na jiné platformy snižuje rating. Místo toho zkuste odkazovat třeba na YouTube kanál člověka, se kterým spolupracujete.

A jak jinak budeš teď pomáhat propagaci svého nového singlu?

Určitě je dobré zaměřit se na všechny sítě, kde máte fanoušky. Jak víte, Facebook často ukáže jen zlomek toho, co se na vaší zdi během dne odehrálo, takže se nebojte sdílet informaci o vašem novém videu i několik dní po sobě. Já používám i Instagram včetně Příběhů („Instastories“). Každý den, v průběhu příprav na vydání klipu, sdílím nějakou informaci ze zákulisí – třeba že klip se už stříhá, že už tu bude za 5 dní. Pokud bych to sdílel jen jednou, většina lidí by si toho ani nevšimla. Pomáhá tomu i propagace. Bohužel musím platit i za to, aby se moje příspěvky dostaly ke všem lidem, kteří mě sledují.
Na YouTube teď také funguje nová věc – Komunita. Je to něco jako zeď na Facebooku. Můžete tam sdílet informaci o chystaném videu, a dát tak vědět svým fanouškům, kteří vás na YouTube odebírají.

Děláš něco konkrétního při uploadu videa, co mu pomáhá nahoru? Pracuješ třeba nějak s Tagy?

YouTube bere Tagy podle důležitosti. Takže když tam nahráváte svůj nový klip, jako první tag by mělo být vaše jméno, pak název videa. Potom se vyplatí dát slovo, pod kterým lidi pravděpodobně váš klip budou hledat. Například já jsem zjistil, že můj song V naší ulici lidi hledají normálně jako Voxel – Ulice. Tak mám jako třetí tag Ulice, aby se jim to hledalo lépe.


Vyděláš si něco i z reklam, z monetizace svých videí?

Bohužel ty částky jsou zanedbatelné. Ono to vypadá, že když YouTube dá reklamu před každé vaše video, že si pak přijdete na obrovské peníze. Ale bohužel. I ti nejpopulárnější youtubeři mají příjmy převážně z reklam, které vytvoří přímo ve videu – z používání produktů firem, které jim za to zaplatí.

Jaké máš další tipy, co se týče YouTube?

Nejdůležitější je vždycky mít hlavně dobrý materiál. Sebelepší PR vám nepomůže, pokud písnička samotná není dobrá. Všímejte si na koncertech, co funguje, na co lidi nejvíc paří. Vyplatí se investovat i do producenta, který vaší písničce vytvoří dobrý zvuk. Můžete si případně platit i externí PR. (Posílat tiskovou zprávu s informací o vašem novém videu můžete i sami, koukněte na naše tipy např. zde – pozn. redakce.)

Všimla jsem si, že se nebojíš sdílet obrázky ze svého soukromí – s rodinou, dětmi.

Já si myslím, že žádná umělá role dlouhodobě není udržitelná. Na nic si nehraju, jsem sám sebou. Když mám výlet s rodinou, rád to sdílím. Stejně tak ty věci, co mám dneska na sobě – většinou v něčem podobném chodím i s košem. Akorát teda bez klobouku, ten nechávám doma. Nemusím si pak na veřejnosti na nic hrát, nebojím se, že by se něco „provalilo“ .

Sdílel jsi někdy něco, co by vyvolalo silné negativní reakce?

Míval jsem vegetariánské období. Dlouhou dobu jsem nejedl maso, chvilku jsem jedl jen raw (syrovou zeleninu a ovoce), ale po čase mi to začalo chybět. Tak jsem zase maso jíst začal, a sdílel fotku řízku na Instagramu – a ty reakce byly fakt dost negativní.

A co se týká videí?

Nejvíc negativní ohlasy jsme schytali za písničku Kebaby (parodie na písničku Mešita od kapely Ortel, kterou Voxel natočil společně s Pokáčem – pozn. red.). Přišla nám spousta negativních komentářů, výhružných zpráv... dokonce i sám Tomáš Ortel sdílel Kebaby na svém profilu s komentářem, že „každá sračka z vašich úst podporuje jen náš růst“ – což nám ve výsledku hodně pomohlo.

Což jsou ta pozitivní vlákna, o kterých jsme se bavili na začátku (smích)?

Jo, to jsou přesně ony.

Jak se zlepšuješ v psaní textů?

Mám od podzimu do jara pořad na Rádiu Impuls. Fanoušci vždycky zavolají, řeknou, jaká tři slova by měla v písničce zaznít a v jakém by měla být žánru. A zjistil jsem, že lidi mají tendenci házet mi ty nejbizarnější styly a slova. Příkladem nechť je píseň v žánru techno, která má obsahovat slova karburátor, Lisabon a menstruační kalíšek. Dostat takové věci do písničky, aby u toho dávala nějaký smysl, to je hard core! Ale mám díky tomu už desítky textů a nápadů na nové desky.

A takhle si Voxel ve stejném prostoru jako na Festiwallu pohrál s ukulele...

Tagy Voxel YouTube Music Festiwall

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Veronika Wildová
Písničkářka, pianistka a frontwoman kapely Divoko. Přes den tradiční projektová řídící v IT.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY