Přejít k hlavnímu obsahu
Billy a Les Pauly
Billy a Les Pauly
Leon -

Výkonný arzenál vousáče Billyho Gibbonse ze ZZ TOP

Dlouhé vousy, černé brýle a čepice naražená hluboko do čela – to je už dlouhou řadu let nezaměnitelná image kytaristy Billyho Gibbonse, kterého, stejně jako rock/bluesovou trojku ZZ TOP, asi není třeba nijak zdlouhavě představovat. Mnoha cenami ověnčená parta z amerického Houstonu, která se pod názvem ZZ TOP (značka cigaretových papírků) dala dohromady v roce 1969, už několikrát navštívila v rámci svých evropských šňůr také Českou republiku. Dnes si představíme jeho aparát na stále probíhajícím La Futura Tour 2013.

Zatím poslední zastávkou texaských matadorů v naší kotlině byl koncert v pardubické ČEZ Aréně, kde se kapela představila na začátku letošních prázdnin. Kromě notoricky známých hitů jako Gimme All Your Lovin, Tush, Legs, Pincushion, Sharp Dressed Man nebo Got Me Under Pressure mohli návštěvníci koncertu slyšet také skladby z posledního alba La Futura (2012). Předkapelu jim tehdy dělal skvělý Ben Miller Band.

Současné turné ZZ TOP, zahrnující kromě Evropy také Austrálii a Spojené státy, by podle posledních zpráv by mělo pokračovat i v příštím roce, kdy kapela pojede sérii koncertů po východním pobřeží USA. Popis níže uvedeného pódiového vybavení kytaristy Billyho Gibbonse se vztahuje na americkou část šňůry na podporu aktuální řadovky z listopadu letošního roku.

Vzhledem k tomu, že Gibbons je známý neustálými obměnami svých osvědčených koncertních nástrojů během turné, se popis kytar soustřeďuje především na novinky, které v tomto období zařadil do svého pódiového arzenálu. Naopak oba rozměrné racky zůstávají už po mnoho let bez zásadních změn.

Kytary:

Kromě pro něj typických nástrojů Gibson Les Paul, Flying V a Explorer, vintage Fenderů Telecaster, Broadcaster Esquier, chlupaté kytary Fur (používána u skladby Legs), Fenderu Stratocaster Hardtail nebo řady různých speciálů, používá na nynější šňůře také:

John Bolin Custom Telecaster – vyrobena v r. 2012, korpus z mahagonu (s dutinami) s horním javorovým plátem, mahagonový krk s javorovým hmatníkem a kratší menzurou 24.75 palce, kobylka Glendale, jeden humbucker Cream T BFG Banger u kobylky, potenciometr hlasitosti, průhledný fialový lak;

Gibson Les Paul Standard Special – elektronika byla v r. 1998 upravena Johnem Bolinem, koncertní náhrada za model "Pearly Gates";

Gretsch G6199 Billy-Bo Jupiter Thunderbird – replika podle originálu, který Gibbonsovi před lety daroval Bo Diddley, korpus je z odlehčeného mahagonu, javorový top, mahagonový krk, ebenový hmatník, dvojice snímačů TV Jones PowerTron, menzura 24.75 palce;

Gibson Goldtop – prototyp z roku 2009, mahagonové tělo (opět odlehčené díky dutinám) s jednoduchou grafikou, krk z mahagonu s palisandrovým hmatníkem, kytara nemá klasický třípolohový přepínač v horním zakulaceném rohu korpusu, stejně tak chybí jeden z potenciometrů. Custom úprava elektroniky používá pouze tři knoby – společnou tónovou clonu a hlasitost pro kobylkový HB a pro krkový HB, posledně jmenovaným potenciometrem (push/pull) se přepínají snímače – možnosti jsou pouze dvě a to kobylkový HB nebo oba HB s obrácenou fází, kytara je osazena snímači Seymour Duncan Pearly Gates.

Zesilovače:

Marshall JMP1 MIDI preamp (2x) – modifikováno u VooDoo Amplifications (Gibbons vlastní těchto předzesilovačů asi dvacítku)

Marshall Valvestate Pro 120/120 (2x) – stereo koncové tranzistorové zesilovače, jeden je zapojen do pódiových boxů, druhý ozvučuje iso cab od VooDoo Amplifications.

Iso cab – kabinet, ve kterém je zvukotěsně uzavřen reproduktor s mikrofonem. Gibbons tímto způsobem dosahuje stabilního zvuku, jdoucího do mixu – bez ohledu na akustické vlastnosti daného sálu. Dalším důvodem použití těchto kabinetů je v případě ZZ TOP velmi nízká hlasitost nástrojů na pódiu (koncové zesilovače určené pro iso cab pracují na vyšší výkon a aparáty pro pódiové boxy jsou naopak nastaveny na decentní hlasitost, což umožňuje rovnoměrné ozvučení stage bez nadměrného hluku).

Magnatone (2x) – prototyp komba v zapojení Class AB a výkonem 45W, repro 2x12, vibrato/tremolo, lampy 12AX7, 12AU7, 12DW7, výkonové 2x EL34, rectifier 1x GZ34. Nyní se aparát začal vyrábět pod označením Super59. Zesilovače Marshall i Magnatone jsou používány paralelně.

kombo Fender Reverb – pouze do DI boxu

komba Magnatone Lyric, Marshall Class 5, Carr Raleigh – používáno jako odposlech pro pracoviště technika Elwooda Francise



Rackové komponenty:

Boss SE-70 – multiefekt o šířce 1/2 racku (delay, chorus, reverb atd.), už se nevyrábí

RJM RJ16 – signálový rozbočovač, kde je využito celkem pěti výstupů: první jde do preampu JMP1 s nastaveným zkresleným zvukem (dále efekty, 2x Pro 120/120, bedny a iso cab), druhý je zapojen do dalšího preampu JMP1 s čistým zvukem, ten jde do DI boxu a odtud je signál veden do záznamového zařízení, nahrává se každý koncert.

Třetí výstup míří do komba Magnatone a odtud do dalšího iso cabu, čtvrtý je zapojen do Fender Reverb (do DI boxu) a poslední signálová cesta ze splitteru jde do některého z malých komb na pracovišti technika.

Digitech EMQ 28 – grafický, MIDI programovatelný osmadvacetimipásmový ekvalizer upravený Davidem Ferringerem (nové kondenzátory, lepší mechanické uchycení traf a těžších součástek – větší odolnost při častých převozech).

Equalizer je umístěn v efektové smyčce prvního preampu JMP1. Za pomoci spektrálního analyzeru jsou v Digitechu nastavena pásma podle zvuku Gibbonsova nejoblíbenějšího Gibsonu 59 Les Paul "Pearly Gates". Každá pódiová kytara má v equalizeru svou vlastní patch (presety v EMQ mění technik). Presety a kanály u hlavního Marshallu JMP1 se na koncertech nepřepínají, je použit pouze jeden zkreslený zvuk.

Efektové pedály (v racku):

ladička Peterson
MXR Octavio
MXR Carbon Copy – pro krátký delay
Rainger FX Dr. Freakenstein – fuzz
MXR Super Badass Distortion
Tech 21 MIDI Mouse – slouží k přepínání presetů u Digitech EMQ 28

Veškeré komponenty v racku, včetně zesilovačů, preampů a efektů, mají na pódiu své identické zálohy.

Mikrofony pro ozvučení kytary:

Heil PD40s

Reproduktory (komba i boxy):

Eminence Governor – firma v současnosti spolupracuje s Gibbonsem na vývoji jeho signovaného modelu repra, jež by mělo vycházet právě z populárního dvanáctipalcového Governoru

Struny:

Jim Dunlop 0.07/0.038

Trsátka:

Jim Dunlop (Gel) se signaturou

Efekty Magnatone Racky
Tagy gear backline ZZ TOP Billy Gibbons

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY