YouTube ti už nezaplatí

YouTube aktuálně změnil podmínky pro svůj YouTube Partner Program (YPP). Změnil je takovým způsobem, že je zpřísnil. K penězům z YouTube se nyní dostane mnohem méně lidí. Jak to bylo a jak to teď bude?

Ještě donedávna platilo, že pokud jste měli normálně fungující YouTube kanál (například osobní, kapely nebo nějakého produktu) a nahrávali na něj svůj obsah, který jste tvořili, mohli jste si u videí zapnout monetizaci. To znamená, že se u těchto videí začala objevovat reklama. Ano, ta otravná reklama, kterou všichni odklikáváme nebo používáme AdBloky a podobně.

Nicméně tahle reklama mohla způsobit, že po nějaké době – rozuměj ne po dvou videích – YouTube vlastníkovi kanálu vyplatil nějaké peníze. Kolik přesně, to už záleželo na sledovanosti. A zdálo se mi to tak nějak fér. Kdo měl víc subscriberů a zhlédnutí, mohl víc vydělat.

Jenže to se teď změnilo. Pokud váš kanál nemá minimálně 1000 subscriberů a alespoň 4000 hodin zhlédnutí za poslední rok, už nemáte nárok být v YPP, už nemůžete zapnout monetizaci u videí a už vám nebudou chodit žádné peníze (pokud vůbec chodily).

Ne že bych někdy viděl jediný dolar od YouTube, ale chce se mi říct: „To není fér.“

YouTube to zdůvodňuje argumenty, že tak bojuje například proti spamerům, opakovaným uploadům a že chce ozdravit celý ekosystém. Budiž, to je chválihodné. Ale nejde to udělat i jinak? Takhle v tom totiž lze vidět, že si chtějí ušetřit náklady za „tail sale“. Tedy ty malé výdaje, kterých je ale mnoho, a tudíž ve výsledku je to velká částka.

A proč by i malý kanál neměl dostat zaplaceno za to, co vydělal? (Byť je to trochu složitější, než to zde popisuji.)


Ale nevěšme hlavy, nepropadejme depresím a beznaději. Ihned se vyrojilo plno videí, jak tyto nové podmínky naplnit, opět moci svoje videa monetizovat a doufat v první výplatu z YouTube.

Když jsem tak procházel diskuse a komentáře od různých youtuberů a vlastníků kanálů, dozvěděl jsem se, že naplnit nové podmínky lze. Jen se neshodli na tom, jak je to náročné a jak dlouho to trvá.

Základem je určitě dobrý a kvalitní obsah. SEO a další externí propagace mimo YouTube pomůže. Ale i tak... recept zaručen není. Hlavně to chce vytrvalou a kontinuální práci. Jen tak běžný či náhodný obsah vám už asi peníze nevygeneruje.

Co vy na to? Také vám došel email od YouTube s tímto sdělením? Jak se k tomu stavíte a co na to říkáte?