Přejít k hlavnímu obsahu
Podívejme se, o kolik jiný zážitek bychom z úvodní titulkové sekvence měli, kdyby se tvůrci tehdy rozhodli jinak. | Foto: Ross Care
Podívejme se, o kolik jiný zážitek bychom z úvodní titulkové sekvence měli, kdyby se tvůrci tehdy rozhodli jinak. | Foto: Ross Care
Jan Hamerský -

10 nejlepších odmítnutých písní pro Jamese Bonda

Na konci září se konečně dočkal premiéry film Není čas zemřít, poslední bondovka s Danielem Craigem v hlavní roli. Co k tomu můžu dodat, když článek Top ten nejlepších písní pro agenta 007 už vyšel v lednu 2020, kdy jsem si bláhově myslel, že se Bond bude promítat už v dubnu toho roku? Napadlo mě napsat druhý text a věnovat se v něm těm bondovským písním, které produkce z nějakého důvodu nepoužila. Podívejme se, o kolik jiný zážitek bychom z úvodní titulkové sekvence měli, kdyby se tvůrci tehdy rozhodli jinak. Řadím je chronologicky od nejstarší písně po nejmladší.

1. Dionne Warwick – Kiss Kiss Bang Bang (Thunderball, 1965)

Nic proti Tomu Jonesovi. Tygr z Walesu a macho Sean Connery si kápli do noty. Thunderball se ale pořád z větší části odehrává v Karibiku, a tam by se přece jenom víc vyjímal závan černé muziky, soulu a r'n'b. Tedy příspěvek několikanásobné držitelky Grammy a taky zpěvačky, která se mezi lety 19621998 v první stovce magazínu Billboard umístila nejvíckrát  úhrnem osmdesátkrát včetně hostovaček.

2. Beach Boys – You Only Live Twice (1967)

Nancy Sinatra se s písní You Only Live Twice dost trápila, ale finální sestřih ze zhruba třiceti pokusů stál za to. Kromě ní, Arethy Franklin nebo Julie Rogers byl ale ve hře ještě někdo. Beach Boys – aneb kapela, která na opačné straně Pacifiku spíš než japonskou kulturu vytěžila tu surfařskou.

3. Alice Cooper – Man With The Golden Gun (1974)

Vyhlášený rockový strašák a bondovky? I taková věc se mohla stát. Dokonce k ní mohlo dojít dlouho předtím, než stále unavenějšího klauna Rogera Moora v roli agenta Jejího Veličenstva vystřídal energický, tvrdý a zároveň křehký charakter v podání Timothyho Daltona. Naneštěstí se John Barry na poslední chvíli rozmyslel a použil tuhle standardizovanou nudu.

4. Blondie – For Your Eyes Only (1981)

Po doslova ulítlém Moonrakerovi (1979), tedy kříženci bondovek s Hvězdnými válkami, se štáb začátkem 80. let vrátil na zem, aby vyprávěl šestákovou krimi. Někdo z produkce navrhl oslovit Blondie, že prý jsou taky tak vtipní a sarkastičtí jako Roger Moore (když měl zrovna svůj den). Režisér John Glen byl bohužel až moc velká konzerva na to, aby docenil newyorskou kapelu, která toho času byla na vrcholu.

5. Pet Shop Boys – A Living Daylight (1987)

Tvůrci oslovili Neila Tennanta a Chrise Lowa jako první. Pet Shop Boys ale dali od filmu ruce pryč, jakmile se dozvěděli, že se po nich chce jenom titulní skladba, ne celý soundtrack. Příležitost tedy dostali norští A-ha. Výsledek je fajn, ale s posmutnělejším a rozervanějším Bondem Timothyho Daltona až tak dobře neladí.

6. Pulp – Tomorrow Never Dies (1997)

Filmaři tehdy ve středu oslovili devět různých umělkyň a umělců, aby do pátku složili něco na téma Zítřek nikdy neumírá. Byli mezi nimi i Pulp, britská rocková kapela, která hraje od roku 1978. Skoro patnáct let se snažili dostat do širšího povědomí, a když už to konečně vypadalo, že prorazí, atraktivní zakázku jim přebrala nějaká Sheryl Crowe. No, nenaštvalo by vás to taky?

7. Straw – The World Is Not Enough (1999)

Tato ostrovní kapela hrála jen tři roky. Vydala jediné album Shoplifting, které nenaplnilo pro britpop typicky přemrštěné ambice, a rozpadla se, jakmile s ní vydavatel rozvázal smlouvu. Něco se ale Straw přeci jen podařilo  složit ještě zajímavější otvírák, než s jakým na vrcholu tvůrčích sil přišli Garbage. Ti však nakonec dostali v této druhé bondovce se slaďoušem Piercem Brosnanem přednost.

8. Red Flag – Die Another Day (2003)

Na mučivou podívanou s přemírou ohavné digitální postprodukce a diamantových beďarů asi těžko mohl diváky připravit někdo líp než Madonna zpívající přes autotuner. Track, který pro film složilo synthpopové duo Red Flag, byl pro tento film až moc dobrý.

9. Shirley Bassey – No Good About Goodbye (Quantum of Solace, 2008)

Quantum of Solace byla pro zaryté bondofily léčba šokem. Nejdřív dostali duet Jacka Whitea a Alicie Keys, v němž se zahlcené snímače snaží najít společnou řeč s nasládlým klavírem. Pak se dozvěděli, jak se Bond naučil zneužívat ženy. A na náladě jim nepřidalo ani to, že chybělo jen málo, aby titulkáři použili stylovou písničku od legendární Shirley Bassey.

10. Radiohead – Spectre (2015)

Sam Smith za Writing's On The Wall dostal Zlatý Glóbus a Oscara pro nejlepší původní píseň. Pořád ale verše Jak žiju? / Jak dýchám? / Dusím se, když tu nejsi v jeho podání vyznívají, jako by ho ta chobotnice z úvodních titulků doopravdy škrtila. Že příspěvek od Radiohead letěl do koše, mrzelo fanoušky i režiséra Sama Mendese, jenže se nedalo nic dělat. Text byl prý moc melancholický a diváky příliš rozptyloval.

Který singl se vám líbil nejvíc? A jaký neschválený klenot naopak v topce chybí? Těším se na vaše připomínky.

Tagy top 10 James Bond

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Jan Hamerský
/*1988/ Když se v patnácti rozhodoval, co dál dělat, psaní byla jasná volba. V devatenácti si to rozmyslel. Přišlo mu, že to dějiny píšou příběhy. Pak zjistil, že to jsou vítězové a dal se k poraženým. Historii i tak vystudoval a tři roky ho živila, než od ní zběhl. Stalo se t…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY