10 nejlepších písní pro Jamese Bonda
V dubnu půjde do kin poslední film s Danielem Craigem v roli agenta 007. Fanoušci od finále svého druhu minisérie uvnitř série čekají hodně. Producentka Barbara Broccoli jejich očekávání ještě přiživuje. Potvrdila, že filmovou hudbu opravdu složí Hans Zimmer a dala k dobru, že titulní píseň No Time To Die zazpívá Billie Eilish. Čerstvě osmnáctiletou zpěvačku, která teprve loni ovládla hitparády singly Bury a Friend a Bad Guy, přitom vystaví zkoušce ohněm. Stačí se podívat níže na to nejlepší, co kdo kdy pro bondovky vyplodil.
1. Paul McCartney – Live And Let Die
V sérii se objevili lepší Bondové než páprda Roger Moore i lepší filmy než skrytě rasistická Žít a nechat zemřít, ne však titulní píseň. Producent Albert „Cubby“ Broccoli se z bonmotu Seana Conneryho, že Beatles se neposlouchají bez klapek na uši, vylhal elegantně. Paul McCartney Live And Let Die složil až tři roky po rozpadu kapely, a to s The Wings.
2. Shirley Bassey – Goldfinger
Rodačka z britského Walesu pro sérii nazpívala hned tři nezapomenutelné kusy, Goldfinger (1964), Diamonds Are Forever (1971) a Moonraker (1979). Jako nejlepší z nich logicky vychází „zlatý standard“, poněvadž v Goldfingerovi se potkalo to nejlepší z bondovek, ale jen velmi těsně přes věčnými diamanty.
3. Louis Armstrong – We Have All The Time In The World
V tajné službě Jejího Veličenstva je bondovský termín pro promarněnou šanci. Promyšlený scénář počítal s osudovou láskou, záludným a nebezpečným protivníkem i šancí, aby Bond projevil své city. Toto všechno zatloukl prkenný George Lazenby. Ač se živil jako model, Australan se v kiltu a fiží zákonitě necítil ve své kůži. Věčná škoda je i toho, že střípek Armstrongova génia, ladící s tragickým osudem Bondovy jediné manželky, doprovází až závěrečné titulky.
4. Nancy Sinatra – You Only Live Twice
Albert R. Broccoli chtěl, aby píseň odzpíval Frank Sinatra, ten místo sebe doporučil dceru, která se toho roku proslavila hitem These Boots Are Made For Walking. Skladatel John Barry nesouhlasil. Navrhoval Arethu Franklin, produkce si však stála za svým. Nakonec se vlk nažral a Nancy nezůstala celá. Z vysokých očekávání nervózní Nancy píseň zazpívala správně až na třicátý pokus a Barry konečnou verzi sestříhal z pětadvaceti pokusů.
5. Garbage – The World Is Not Enought
Patetické melodrama Jeden svět nestačí stačilo vidět jednou. M (Judy Dench) zhloupla. Pro Bonda, který ženy využívá a ničí, ve střetu s hysterickou Elektrou King (Sophie Marceaus) zrovna neplatilo, že kdo čím zachází, tím také schází. Titulní písně už je jiná káva. Hlasu Shirley Manson se jednoduše nelze nabažit.
6. Tom Jones – Thunderball
Utíká, když jiní jdou, jedná, když ostatní mluví a vždycky udeří jako kulový blesk. Ví, co je to úspěch, jeho potřeby jsou vždycky důležitější, proto dává méně a nakonec bere všechno. Z textu písně Toma Jonese arogance doslova stříká, přesto ji jemu a také Connerymu i po více než padesáti letech baštíme i s navijákem.
7. Gladys Knight – A Licence to Kill
Timothy Dalton chtěl předvést, že Bond může chybovat a zažít strach či bolest. V Povolení zabíjet proto vedl boj na dvou frontách s lidmi, kteří Bondovi zmrzačili kamaráda ze CIA Felixe Leitera, i štábem, který nechápal, že upachtěný konec Moorovy éry volá po restartu. Nic z toho z titulní písně nepoznáte. Gladys Knight dostála svému titulu „císařovna R‘n‘B.“
8. Tina Turner – GoldenEye
Po rozháraných filmech Dech života (1987) a Povolení zabíjet (1989), se producenti tvářili, že o ničem nevědí. Děj Zlatého oka symbolicky začal v roce 1986, tj. rok po poslední moorovce Vyhlídka na vraždu. Ranaře z Walesu nahradil uhlazený Ir Pierce Brosnan. Žehlila také Tina Turner. Pro 90. léta aktualizovala odkaz Shirley Bassey.
9. Jack White & Alicia Keys – Another Way to Die
Bondův přerod z uhlazeného seladona v proletářského ranaře i soudobou oblibu retro indie kytarovek akcentoval už Chris Cornell a Casino Royale. Obojí však dotáhl až Quantum of Solace a na něm rozháraný, nicméně fascinující hybrid neotesané kytary s klavírem.
10. Adele – Skyfall
Billie Eilish nejvíc hrozí srovnání právě s Adele. Rok před Skyfallem vydala veleúspěšné druhé album 21, očíslované podle jejího tehdejšího věku. Zpěvačky mají i podobná témata jako zlost nebo pomstychtivost. Laťka je však posazená hodně vysoko. Skyfall jako první bondovský song vyhrál Brit Award a Zlatý Glóbus pro Nejlepší původní píseň a také cenu Grammy pro nejlepší píseň pro vizuální média.
Souhlasíte s pořadím? Zapomněli jsme na nějaký povedený kousek? Nestyďte se a projevte se pod článkem.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.