10 pádných důvodů, proč si vážit kritiky
Bonmot „kritik je jen zkrachovalý muzikant“ dal někdy k dobru snad každý hudebník. S realitou má společného přitom jen málo. Zvlášť v rámci silně atomizované české scény, kde všichni děláme všechno. Proto taky má kritika s muzikanty hodně společného. A ještě víc jim může nabídnout.
1. Taky víkend co víkend kočují za muzikou. Proto je tak těžký je zaujmout. Na druhou stranu, když se to povede, otevírají se adresáře přetékající kontakty.
2. Anebo s vámi udělají rozhovor.
3. A jestli ne, můžete z něj/ní (pro zjednodušení budu používat pouze mužský rod) aspoň tahat rozumy, jak se na něj připravit. Nemusíte ho uplácet cédéčkem. Rozpovídá se rád. Ocení, že ho muzikanti berou vážně.
4. Zná kluby, kde jste ještě nehráli, navíc v některých dost možná už někdy žádal akreditaci za report. Takže může dát k dobru případně také tipy, které nevyrazíte ani z googlu – kde je férový promotér, jestli se hraje v patře, přízemí nebo ve sklepě, co se tam točí, jestli tam chodívají hákoši a podobně.
5. Povedený report zachytí atmosféru akce líp než sebelépe rozmístěné Go Pro kamery.
6. Celý feedback se samozřejmě neskládá jen z recenzí a reportů. Kritici často obráží showcasy, zasedají v porotách talentových soutěží, hlasují v hudebních anketách nebo pořádají vlastní koncerty. Někteří dokonce sami hrají, leckdy i na docela vysoké úrovni, např. Marilyn Manson. To platí i pro víkendové žurnalisty.
7. Navíc se často znají mezi sebou. Ti na vyšším levelu mívají kámoše třeba v rádiu, a to už stojí za to velkoryse přehlédnout pár sarkasmů.
8. Když vám člověk, který chválou šetří, protože už viděl tuny kapel, řekne, že ta vaše má potenciál, tak to má váhu. Kvůli tomu jim ale nepochlebujte a opatrní buďte, i když podkuřují oni vám, zvlášť když z vás jsou odvaření zatím jen strejcové, kterým ke štěstí stačí úplný (Komunální) odpad. Tak se nechová kritik, ale vykuk.
9. Taky, světě div se, leckdy drží basu i s docela známými kapelami, které by vás mohly přibrat na turné, a mívají také slušný přehled o studiích i vydavatelích. Jen dávejte bacha na samozvané legendy, obzvlášť pokud se ohánějí známými jmény, a přitom se na ně žádná oborová celebrita nepamatuje.
10. Seriózní kritici jsou štvanci uzávěrek. Proto (většinou) neslibují nic, co nemůžou splnit. Na druhou stranu, když už si na vás udělají čas nebo vás sami aktivně uhánějí, dost to znamená.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.