10 tipů, jak dostat hudbu do médií dle píáristů předních českých labelů
Jak médiím vaši hudbu naservírovat až pod nos a docílit toho, aby se o vás psalo a hráli vás v rádiích? Naše druhá panelová diskuze na Festiwallu byla praktickým průvodcem, co všechno pro to musíte udělat. O zkušenosti se podělili PR odborníci z předních českých labelů, kteří stojí za úspěchem mnoha zásadních jmen na české hudební scéně, Marta Říhová z BrainZone, Štěpánka Batíková z Universal Music a Lukáš Kadeřábek ze Supraphonu. Vybrala jsem deset tipů, které jsem si z tohoto panelu odnesla.
1. Neuspěchejte to
Než mít polovičatý produkt a polovičaté informace o něm, raději počkejte a připravte si vše lépe. Pro všechny je ztráta času, když nemáte kvalitní podklady.
2. Do médií se dá dostat i bez velké agentury za zády, ale...
Můžete mít štěstí, přesto je optimální, když součástí celého procesu je i dobrý píárista. Pomůže vám s prezentací, zasadit vaši hudbu do kontextu, vytvořit příběh a úspěšně ho prodat médiím. Šikovný píárista za zády je garancí, pomůže vám otevírat dveře.
3. Nespoléhejte se pouze na internet
Rádia, televize i ostatní tradiční média mají pořád sílu. Vás potenciál se díky nim dokáže rychleji zvednout, koncertní činnost začne daleko více fungovat. Když dobře funguje rádio, dobře funguje i Youtube, novináři vás pak začnou kontaktovat sami.
4. Anglicky zpívaná hudba u nás není obvykle mainstreamová
Rozmyslete si, jestli zpíváte anglicky nebo česky a kam jako kapela směřujete. Za úspěchem například Mirai, kteří se nijak netajili s tím, že chtějí jít do mainstreamu, stálo také to, že začali zpívat česky.
5. Ani singly velkých kapel se do rádií nedostávají automaticky
Jak by váš singl měl vypadat, aby uspěl? Je to vždy velká alchymie, navíc česká mainstreamová rádia jsou dost konzervativní. Vaše hudba musí být ve všech ohledech kvalitní, neměla by znít jako v roce 1990. Někdy pomůže i štěstí, když se vám singl do rádia podaří poslat ve správný čas, kdy mezi novými singly není tak velká konkurence.
6. Sázejte na kvalitní text
Dobrý text je půlka úspěchu, ale musí vám být rozumět. Měli byste správně frázovat, artikulovat, vyvarovat se šlapání si na jazyk.
7. Nenechávejte všechno až na poslední chvíli
Doba je rychlá, přemýšlejte o promu s dlouhodobou perspektivou. Vše odstartujte vydáním prvního singlu, který vydejte s dostatečným předstihem. Následně vydejte druhý klip, zpromujte desku a turné. Celá základní kampaň by měla trvat cca sedm až osm měsíců.
8. Dobré promo je možné udělat zadarmo
Je samozřejmě možné si zaplatit inzerci, za články a výstupy v médiích se v Česku ovšem ve většině případů stále ještě neplatí. Když máte dobrý obsah a novináře přesvědčíte a nadchnete něčím výjimečným, díra do světa se s jejich pomocí dá pořád udělat víceméně zdarma. Nějaké peníze vás bude stát jen šikovný píárista, který tuhle práci díky dobrým vazbám na novináře může efektivněji udělat za vás.
9. Nadchněte optimálně i svého píáristu
Píárista je sice svým způsobem obchodník, ale i na něm je poznat, jak moc pro vaši hudbu žije. Pokud je to možné, spolupracujte optimálně s takovým píáristou, který vaši hudbu miluje.
10. Slušnost a flexibilita je základ
Ne vždy to mezi vámi a píáristou musí být láska na první pohled, vaše spolupráce by vás ale navzájem měla naplňovat. Profesionální píárista dokáže odvést skvělou práci i tehdy, když není vaším stoprocentním fanouškem, jeho (nebo její) motivace se ale něčím sytit musí – autentickým nadšením fanoušků na vašich koncertech, ale také vaším přístupem. Chovejte se slušně, buďte spolehliví, flexibilní a aktivní. Pro svou hudbu musíte hořet hlavně vy sami.
Témat se v panelovce probíralo ještě daleko víc, podívejte se na celý záznam z diskuze. Držíme vám palce a budeme rádi, když nám do diskuze pod článkem napíšete své vlastní zkušenosti.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.