Přejít k hlavnímu obsahu
Nástrahy bookingu a jak je zdolávat, foto: Jakub Nožička
Nástrahy bookingu a jak je zdolávat, foto: Jakub Nožička
Veronika Wildová - Čt, 03.10.2019 - 15:00

10 tipů, jak podle zkušených promotérů zdolat nástrahy bookingu

Naše závěrečná panelová diskuze na Festiwallu se týkala bookingu. Pozvali jsme zkušené promotéry Tomáše Paletu (APPLAUSE booking) a Tomáše Staňka (ReadHead Music) a tvůrce nové bookingové aplikace Poopeek Jakuba Trčku a Rosťu Steinera. Jak rychle se změnilo prostředí bookingu kapel v posledních dvou letech? Má vůbec smysl jezdit hrát do klubů a pokoušet se o booking po své vlastní ose? Tohle je desítka mých tipů ze současné praxe.

1. Než vyrazíte do klubů, musíte mít vybudované jméno
Doba klubových tour je nenávratně pryč. V dnešní době, kdy se lze na většinu velkých kapel dostat zadarmo na městských slavnostech, se fanouškům do klubů už příliš nechce. Málokde se lidé jdou podívat do klubu „jen tak“ na neznámou kapelu. Pokud tedy chcete vyjet s kapelou mimo svoji domovskou scénu, je vhodné se spojit s většími, místními kapelami, jinak pořádat klubové tour ani nemá smysl. 

2. Vytvářejte síť, v rámci které se můžete pohybovat 
V hudbě, stejně jako v jiných průmyslech platí – jste tak silní, nakolik je silná vaše síť. Nebojte se spojovat s kapelami podobného zaměření, a zejména podobných ambic. Vytvářejte společné akce, pracujte na zvětšování fanouškovské základy společně – výrazně vám to pomůže. 

3. Pokuste se oslovit větší, již zavedené kapely 
Nejsnadnější cestou k novým fanouškům je spojit síly s větším, již zavedeným projektem. Když budete mít štěstí (a dobře zpracovaný materiál), je možné, že si vás větší kapela vytáhne na tour z dobré vůle. Není ale výjimkou, že si za účast na tour budete muset zaplatit. Pak je otázkou, jaké ambice s vaší kapelou máte. Některé kapely z takto odjetých tour, nasbíraných kontaktů a referencí od pořadatelů těží ještě mnoho let. 

4. Jestli se cítíte připravení, nebojte se bookingu do zahraničí
Hudební scéna u nás je značně přesycená. Kluboví manažeři už na sebe nechtějí brát riziko pozvat si neznámou kapelu, nabídnout jí ubytování a podobně, když nemají jistotu, že na kapelu přijde dostatek platících lidí. Pokud vaše kapela zpívá anglicky, můžete zkusit své bookingové štěstí v Evropě. Musíte ale vsadit na místa spjatá s typem muziky, kterou hrajete. 

5. Výjimečnost vítězí
I při bookingu je alfou i omegou budování toho odlišného a jiného, co s kapelou můžete nabídnout. Co vaše kapela hraje jinak, na co se nejvíc soustředí? Co si na vašich koncertech lidi nejvíce užívají? Podívejte se, kde hrají slavné kapely s podobným zvukem, a nebojte se oslovit pořadatele, které si je tam zvou. 

 

6. Vaši cenu nastavuje trh
Jsou dva případy. Slavné a zavedené kapely jezdí za desítky či stovky tisíc, ty ostatní jsou schopné hrát za cesťák. Jak určit vaši cenu? Pokud víte, že jedete mimo domovskou scénu a že v dané lokalitě přímo na vás přijde málokdo, s cenou se vyplatí být opatrný. Začínající kapela by měla především hrát kdekoli to půjde a sbírat zkušenosti. Teprve se stoupající popularitou a vaším jménem mezi pořadateli si můžete říkat o větší peníze. 

7. Regulujte cenu podle místa, kam jedete hrát 
Je rozdíl, když si vás pozve místní restaurace na večerní živé hraní nebo velký festival. Nabízí vám velký festival méně peněz, než byste si představovali? Zvažte nabídku i tak. Pokud dostanete tu příležitost hrát na respektovaném festivalu a vaše hudební kariéra je spíš v začátcích, neřešte čas ani cenu. Přijeďte, zahrajte nejlépe, jak to jde – a do příštího roku máte pozitivní referenci. Pokud vaše kapela má větší renomé a může si dovolit s cenou hýbat, zkuste pořadatele motivovat slevou, když vám nabídnou lepší čas hraní. Takové jednání se ale vyplatí jen v případě, kdy vaše kapela má vliv na návštěvnost akce. 

8. Buďte struční 
V materiálech pro pořadatele buďte struční. Stačí krátce představit, co hrajete, poslat dva odkazy na poslední tvorbu a stránky a uvézt kontakt. Narozdíl od novinářů pořadatele v první vlně nezajímá celý váš příběh. Během prvních vteřin videa poznají, zda má smysl vaši kapelu na akci zvát. O honoráři můžete vyjednávat později.

9. Hudební soutěže vám skutečně mohou pomoci 
Hudební soutěže jsou sice ne příliš oblíbená, ale nápomocná součást kapelní cesty. Zkuste si připravit materiál a podle svého žánru hledat soutěže, které vás posunou. Mezi cenami je ve většině případů možnost si někde zahrát. Na místě se seznámíte s pořadateli, s lidmi, kteří si vás o rok později pozvou rádi bez soutěže, když zahrajete skvěle. Ověřené muzikanty jsou třeba Šance Muzikus, Líheň nebo i soutěže pořádané přímo festivaly, jako je např. Porta.  

10. Vybudovat stálé jméno kapely může zabrat i deset let
Nejdůležitější pravidlo – nevzdávejte se. I profesionálové v oboru odhadují průměrnou dobu budování jména a úspěchu kapely na pět až deset let. I stovky tisíc zhlédnutí na YouTube vás nezachrání, pokud na svůj koncert nedostanete lidi. A naopak, pokud jste schopni oslovit fanoušky i bez pořadatelů a promotérů, máte vyhráno. 

Zajímá vás víc? Pusťte si připojený kompletní záznam z panelové diskuze. Máte chuť podělit se s námi o vaše zkušenosti s bookingem? Napište nám je v komentářích. A vyzkoušejte novou bookingovou platformu Poopeek, kde můžete s pořadateli vyjednávat o veškerých podmínkách vašeho hraní. Více o Poopeeku najdete zde

Tagy Frontman live booking Poopeek
Písničkářka, pianistka a frontwoman kapely Divoko. Přes den tradiční projektová řídící v IT.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TOPlist