Přejít k hlavnímu obsahu
Jestli chceš revoluci, tak se staň revolucionářem a ne hudebníkem | Foto: Pixabay
Jestli chceš revoluci, tak se staň revolucionářem a ne hudebníkem | Foto: Pixabay
mbx -

10 tipů pro hudebníky, kterým ujíždí vlak

Pokud jste (tak jako já) prožili dospívání v průběhu devadesátek, asi jste v šoku z toho, co se stalo s vaší milovanou hudební scénou. Vše je jinak. Kompletní změna systému, totální rozpad starých modelů a TOP 50 se změnilo v roztodivnou směsici DJ, feat., singersongwriterů, porn stars nebo podivnejch umělců, kterým prostě nerozumím. V rocku a metalu vládnou „zasloužilí umělci“, kteří si vydobyli svoji slávu minimálně před dvaceti lety a nová scéna patří počítačovým šprtům a inženýrům s osmistrunkama a rozevlátejma pražcema. Tosine, ty šuline!

„Pěkně vypadáte...“ – „Vám ujel vlak, co?“ (Tóna Boháček, Utrpení mladého Boháčka, 1969)

Co se to proboha stalo? Já myslel, že tyhle kecy budu mít až v šedesáti. Všechno proběhlo na můj vkus nějak moc rychle. Snažím se držet trendů, bejt in, ale vlastně mě to nebaví. Mám z toho akorát stres. Ujíždí mi vlak a nevím, co s tím.

Abych přepnul na pozitivní notu, tak mě napadlo dát si dohromady takové inspirativní desatero pro adaptování se na překotné změny v hudební branži. Beru to jako mentální hygienu, chvilku úpřimné sebereflexe. Abych si ujasnil věci a tento rok třeba začal s čerstvými myšlenkami. Budu ale rád, když to pomůže i některým z vás.

Pojďme na to, něco asi bude bolet...

Prázdný sál

1. Prázdný sál

Není pravda, že lidi na koncerty nechodí (bavíme se teď o době před C-19). Oni nechodí na „tvoje“ koncerty. Proč? Protože to děláš pořád dokolečka stejně, opakuješ modely, které nefungují a nemáš dostatečně početné publikum. Trávíš zbytečně moc času na sociálních sítích spamováním se svojí kapelou/projektem, vzdycháš po starých dobrých časech a nevěnuješ dostatek času cvičení, skládání a reálnému světu. Pořád naštěstí platí, že když hraješ, zpíváš nebo produkuješ něco výjimečně kvalitního, tak pozornost získáš dříve nebo později. Tohle se prostě obejít nedá. Když tvoje hudební tvorba nezasáhne srdce lidí, tak ti ani tisíc pohotových komentářů a sdílení do všech možných FB skupin nepomůže.

2. S čerty nejsou žerty

Vem si příklad z youtuberů a zavedených komerčních značek. Hudebníci milují romatické představy, milují nostalgii minulých desetiletí, protože tehdy bylo vše „opravdové“, hudba byla ve středu kulturního dění. Nyní se tvoje práce zredukovala na permanetní shánění pozornosti a publika. Ať si myslím o youtuberech co chci, tak jsou vždy o deset kroků napřed. Mají ohromnou základnu fanoušků, glosují současnou situaci a konstatně pracují na svém vývoji. Ono taky produkovat týden co týden kvalitní obsah je náročné a vyžaduje ohromnou porci práce a odhodlání.

Online svět je brutální. Každý na tebe může od klávesnice anonymně plivnout, upustit kus jedu nebo se můžeš zhroutit z milionových čísel a úspěchu ostatních. Ty se ale prostě nesmíš dát! Buduješ svůj Adidas nebo Nike, značku, které lidé věří, milují a následují ji. Nemusíš být najednou slizký prodejce svého merche a produktů, ale můžeš převzít flexibilní business model úspěšných youtuberů pro uskutečnění svého hudebního snu. Není to ale cesta pro každého. Je to úpis ďáblovi. Ne každý chce chrlit videa a budovat YT kanál a i když tě to může ze začátku bavit, mysli na to, že signifikantní výsledky (kýžená milionová čísla) se projeví až po letech práce. Pokud nejsi „influencer“ nebo „youtuber“ tak to nech bejt, soustřeď se na hudbu a hledej jiné cesty. Vždy tady jsou.

Jazyk jako břitva a hodně business talk pro muzikanty. Třeba se tam schovává poklad, který tě nastartuje...

3. Vize potřebuje vizionáře

Přemýšlej koncepčně a měj dlouhodobý plán. S čímkoliv, co děláš. Když točíš desku nebo EP, tak mysli na to, že už klidně můžeš začít s propagací a budováním příběhu, který bude bavit tvé publikum několik měsíců. Dělej věci pořádně a s rozmyslem. Zajisti si dostatečný rozpočet, dělej kompromisy jenom tam, kde tě to nepálí a udrž si svoji uměleckou integritu.

4. Nebuď kokot

Lidskost a úpřimnost jsou nedocenitelné. Ať už se ocitneš v jakékoliv situaci, nebuď kokot. Snaž se vždy pochopit stanovisko druhé strany, ale buď svůj. Myslím tím, buď svůj, pokud jsi laskavý a odvážný. Je snadné klesnout do pózy cynismu, sarkasmu a nihilismu, ale kromě občasných peprných fórů tě to dál nedostane.

5. Probuď se

Zapomeň na romantické pohádky o objevení velkým labelem, manažerem nebo producentem. Nejslavnější pohádka, které doteď věří hudebníci všech postavení, je o kapele, která hraje v nějaké bohem zapomenuté, zaplivané hospodě. Najednou se rozrazí dveře a vstupuje legendární manažer slavného vydavatelství s miliónovou smlouvou v ruce. Má široký úsměv a potahuje z tlustého kubánského doutníku. Tak tohle se nikdy, nikomu nepřihodilo. Ani Guns N' Roses... ostatně, přečti si to v biografii od Duffa McKagana. Nesni, nefantazíruj, nefilozofuj. Buduj v tichosti svoje publikum. Produkuj hudbu, pracuj na své vizi a potkávej lidi, buď ve světě.

6. Neměj očekávání

U ničeho a u nikoho. Bude se ti lehčeji žít a tvořit. Když se něco rozhodneš udělat, tak to udělej naplno, nešpekuluj, nekalkuluj a nečekej, že svět se v úžasu zastaví nad tvým géniem. Pokud se tak přeci jenom stane, ber to jako sladkou odměnu a užij si každou vteřinu slavné chvilky.

7. Zajisti si příjem (a důstojnost)

Važ si sám sebe a pracuj za honorář, který tě uspokojí a zaplatí ti alespoň nájem. Hledej příjmy ve svém oboru – učení, session hraní, prodej merche/produktů - momentálně asi tři zásadní druhy příjmů pro profi hudebníka. Koncerty momentálně nejsou a může se stát, že nebudou ani další rok. Pokud jsi nenapsal nějaké opravdu slavné songy, tak tě nemůžou uživit tantiémy z rádií a televize. Jinak dělej něco, co přináší zisk, ale nezasírá ti hlavu pro tvorbu. Jakákoliv fyzická práce je často lepší, než pachtění se za „hudebními“ příjmy. Já třeba jeden čas letákoval. Jsi na čerstvém vzduchu, fit, máš ve sluchátkách hudbu nebo audioknihu a po práci se nemůžeš dočkat, až si zahraješ. Určitě doporučuji udělat výzkum ohledně Patreon, Bandcamp, Fiverr a podobných služeb pro hudebníky, kde lze mít reálné příjmy, ale pokud nemáš vybudované dostatečné publikum, tak je to pořád v řádu drobných na pivo.

Chceš uspět na Spotify? Damian Keyes říká, že musíš skladbou zaujmout v prvních 30 vteřinách, tempo pro rok 2020 bylo kolem 124 BPM a nejlépe pop s trochou kontroverze. Další z brilantních analýz úspěšného tracku, která ti ale vůbec v ničem nepomůže.

8. Neřeš Spotify a spol.

Ano, je to nefér, platí umělcům almužnu a mají algoritmus, který nadržuje velkým a slavným. Mimochodem, víte, že Spotify má přes 800 různých způsobů finančního ohodnocení jednotlivých streamů? Je to tak komplikovaný systém, že je skoro nemožné ho rozklíčovat. Co s tím naděláš? Jestli chceš revoluci, tak se staň revolucionářem a ne hudebníkem. Je to mezifáze, vše se pořád mění a vyvine určitě jinak, než si myslíš.

9. Řekni si o pomoc

Potřebuješ kolem sebe schopné lidi, kteří ti pomůžou s úkony, na které prostě nestačíš. Pokud hudebníci nebudou hrát, psát, zkoušet, nahrávat a koncertovat, tak se z nich stanou administrativní pracovníci. Schválně, kolik času trávíš ne-hudební činností jako jsou maily, posty na sociální média, editování videí, telefonáty, prokrastinováním u her, na Netflixu, skrolováním Instagramu nebo diskusemi o tom, proč něco nejde?

10. Don´t stop

Nepřestaň věřit, hledat cesty a vzdělávat se. Nesmíš se zastavit. Nemusíš se ale stresovat. Udělej jednu věc pro svojí hudební kariéru denně. Jednu věc a za rok jich máš 365.

To by v tom byl čert, aby se ledy nepohnuly... ale... pssst... žádný očekávání.

Slap like now aneb nejúspěšnější baskytarista internetu, Davie504, to totálně rozsekal. Nikdy nebyl v kapele, nehrál jediné turné, nenatočil desku s nikým slavným, nenapsal hit, ale za chvíli bude mít víc odběratelů než je počet obyvatel České republiky.

Tagy jak na to hudba Spotify očekávání YouTube devadesátky

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

mbx
Marek Bero
Autor série knih Baskytarová posilovna & Bass Gym 101, baskytarista, lektor, audio-vizuální manažer, hudební PR & manipulátor spodních frekvencí ve Velké Británii & Evropě. baskytarovaposilovna.cz
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY