12 dovedností, které by měl mít váš hudební producent
Na začátku nahrávacího procesu si můžete klást (zbytečnou) otázku, zda vám využití producenta nahrávku neprodraží. Opak je často pravdou. Platí totiž jednoduché rovnice: čím efektivnější jsou aranže, tím jednodušší je mix i mastering, a čím kvalitnější je náběr a interpretace, tím méně je třeba následné postprodukce a editace. Navíc každým singlem, kterým se prezentujete, se zapíšete do povědomí posluchačů. Na každé nahrávce záleží – i na té úplně první.
Jaké dovednosti a vlastnosti by tedy měl mít člověk věnující se hudební produkci, kterého hledáte? Co od hudební režie vlastně očekáváte? Těchto dvanáct bodů na základě svých zkušeností vnímám jako dobrý základ.
- Klidně za vámi dorazí na zkoušku, nebo koncert, aby nasál výraz vašich skladeb a interpretace, a pomůže s aranžemi ještě před tím, než se vydáte do studia. A to tak, aby forma sloužila obsahu a ne naopak.
- Je schopen vám z fleku nabídnout několik dalších zajímavých možných variant harmonizace skladby (akordů) a její rozvrstvení napříč party hudebníků nebo třeba jiná rytmická řešení.
- Nevnucuje, ale nabízí. Prohlubuje a akcentuje to, čím jste vy, místo aby prostřednictvím vás stavěl vlastní pomník.
- Pomůže vám vyvarovat se v aranžích klišé a zároveň podtrhnout váš rukopis, to čím jste svébytní.
- Není pro něj problém vám během chvíle vytvořit a rozepsat aranže pro smyčcové těleso, dechovou sekci či sbor. Zároveň ale umí pracovat s MIDI, ruchy, syntezátory, vytvořit vám například elektronický základ bubnů ze samplů.
- Během nahrávání z vás dokáže vymáčknout to nejlepší, ale tak, že si toho sotva všimnete. Pozitivní motivací, povzbuzováním, nikoliv vyvyšováním se. Hlídá ladění, výraz, rytmus, srozumitelnost, uvěřitelnost.
- Je schopný naladit například bubny nebo strunné nástroje tak, aby to vyhovovalo skladbě, pasáži. Sami jistě víte, že ladička ani seřízený nástroj není vždy dostačující a často je ladění potřeba uzpůsobovat vzájemným vztahům v harmonii nebo rejstříku a technice hráče. Od toho je producent – přiskočí, naladí.
- Měl by pouhým uchem okamžitě poznat, v jaké harmonii se právě pohybujete a jaké tóny slyší.
- Je upřímný. Když mu něco přijde slabé, dozvíte se to, ale asertivně.
- Zaměřuje se i na texty, výslovnost, neopomíjí nehudební složku díla – protože každý slabý článek řetězce jej může degradovat.
- Je schopný obstarat a zrežírovat hostující hudebníky a ručí za jejich výkony.
- Měl by umět ovládat a nastavit všechny běžné zvukové efekty a aparatury, znát typy nástrojů a vědět, jaký lze od nich očekávat zvuk.
Jestli jste už na takového producenta nebo producentku narazili, máte napůl vyhráno. Já jsem takového, pro sebe ideálního producenta našel třeba ve Vítkovi Maršálkovi a dokonce jsem ho zaměstnal v Aluně.
Jaké jsou vaše zkušenosti – a co od producenta požadujete vy? Které další kvalitní producenty nebo producentky doporučujete? Napište nám do komentářů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.