Přejít k hlavnímu obsahu
Pětistrunná basa Ibanez
Pětistrunná basa Ibanez
mbx - Po, 22.12.2014 - 12:00

3 nejlepší a nejhorší baskytary na současném trhu

Jste začátečník, pokročilý hráč či expert? Každý z nás potřebuje solidní nástroj, který mu splní jeho očekávání. Co tedy očekáváme od kvalitní baskytary, kterou jsme si koupili za naše těžce vydělané peníze?

Tak především se nám náš nástroj musí líbit. Ano, je to triviální poznatek, ale velice důležitý. Představte si, že na základě velice rozumné úvahy, po pečlivém přezkoumání trhu a doporučení od zkušenějších hráčů, nakonec koupíte nástroj, který sice vede v tabulkách poměr cena/výkon, ale pro vás je přitažlivý asi jako klobása pro vegetariána. Vaše basa vás musí rajcovat, musí se vám líbit se jí dotýkat, a když procházíte kolem jejího stojánku, tak se na ni se zálibou podíváte a v duchu se usmějete.

Druhým velice důležitým kritériem je pohodlí při hraní. Potřebujete cítit, že s vámi nástroj komunikuje a pomáhá vám hrát lépe. Na co je vám skvělý zvuk, když se při jeho produkování tak nadřete, že ho ani neoceníte. Nástroj vám také musí sedět, i když stojíte. Basa by neměla padat na hlavu (častý to neduh u baskytar typu Jazz Bass a u některých pěti a více-strunných modelů), její tělo by mělo sedět na vašem těle a neměli byste při hraní nepříjemně drhnout o ostré hrany kobylky, otlačit si palec o nevhodně tvarovaný snímač, či zadrhávat o lak na krku.

Třetím nesmírně důležitým faktorem je samozřejmě zvuk vaší baskytary. Měli byste ho milovat. Kalhoty vlají, země se třese, sousedi šílí, ale vy jste v sedmém nebi. Proč je ale tenhle pro většinu nejdůležitější faktor při výběru nástroje „až“ na třetím místě? Myslím si, že to, jak nástroj ve skutečnosti zní, daleko více než dřevo, snímače či elektronika, ovlivňuje váš vztah k němu. Pokud budete svojí basu milovat, budete na ní také více cvičit a více se věnovat hudbě a to se samozřejmě odrazí na vašem tónu. Pokud byste se zavřenýma očima slyšeli hrát opravdového hudebníka-experta na levný nástroj a poté nepříliš zapáleného amatéra, který by hrál na špičkový nástroj od renomované firmy, tak se vsadím, že dáte přednost tomu prvnímu.

Dobrá tedy, máme tady tři hlavní kritéria, která by měl splňovat váš nástroj. Vzhled, hratelnost a zvuk. Pojďme se podívat na nejlepší a nejhorší příklady baskytar, které si na současném trhu může koupit začátečník, pokročilý hráč a profesionál.


Začátečník – nejhorší nástroj

Poděděná baskytara po strýčkovi, kamarádovi či nedej bože tátovi-kdysi-bývalém-basákovi. Pokud chcete začít hrát na basu a nějaká šlechetná duše vám řekne: „Hele, tadyhle Lojza má skvělou basu, na kterou vůbec nehraje a jenom se mu na ni práší. Zeptej se ho, on ti ji určitě rád dá.“ A vy ve vidině ušetřených peněz, omámeni legendami o ztracených Stradivárkách z půdy, se vydáte k Lojzovi pro váš první opravdový nástroj.

Až ten poklad uvidíte, zjistíte, že mu chybí tři struny, má kilometrový dohmat vyžadující vybavení kulturisty, abyste zmáčkli strunu v první poloze a po zapojení do komba začne basa zlověstně chrčet a prskat. Na to dostanete argument, že stačí zajít ke kytaráři, který tenhle „skvost“ jenom lehce doladí a vy budete mít do začátku „mistrovský nástroj“. Takže máte basu v nehratelném stavu, vyhledáte kytaráře, zajdete k němu na návštěvu a po dvou týdnech (v lepším případě) si basu vyzvednete, vypláznete pár tisíc za nové struny, výměnu elektroniky, zbroušení pražců, výměnu krkové výztuhy a vstupní samice. Skončíte tak s Lojzovou legendární basou, která se vám nelíbí, hraje se na ni jak na bagr a zvuk má tak odporný, že na ni radši cvičíte, co nejméně to jde. Hrůza, děs, běs.

Začátečník – nejlepší nástroj

Odoláte lákání na legendární Lojzův Jazz bass a projdete si co nejvíce obchodů s hudebními nástroji. Podíváte se na ceny, ošaháte si, co se vám líbí a popovídáte si jenom s milými a ochotnými prodavači. Všechny ty chytrolíny, „tlakaře“ a bručouny vynecháte a dáte pouze na svůj pocit – líbí/nelíbí.

V této fázi již máte přibližnou představu, co se vám asi tak líbí – chcete například čtyř-strunnou basu klasické koncepce (Jazz, Precision, MusicMan, Modern... Ibanez, Yamaha nebo Cort) a máte vybranou vaši oblíbenou barvu.

Podívejte se na stav svého účtu, rozbijte prasátko, poproste rodiče, navštivte babičku, prostě dejte si dohromady rozpočet. Nenechte se zlákat výhodnými balíčky a cenami nabízenými internetovými obchody (zejména těmi v zahraničí). Zajděte do kamenné prodejny v Praze nebo tam, kde víte, že už prodejna pár let stojí a nemají pavučiny ve výloze. Je pár velice dobrých důvodů, proč zajít pro vaši první basu zrovna do prodejny.

Za prvé, na vše si můžete v reálném čase sáhnout a zahrát. Za druhé, osobní kontakt. Většina zavedených prodejen má hudebníky jako prodavače a většinou se tam najde alespoň jeden, který je ochotný a nebude vám věšet bulíky na nos. Za třetí, servis. Ze začátku budete potřebovat váš nástroj občas seřídit, poštelovat a také, když nebudete mít štěstí, tak zejména u levnějších nástrojů bývá mnoho skrytých neduhů, které se projeví až po delším čase používání a vy vždy můžete zajít do prodejny, ukázat účtenku a požadovat řešení.


Pokročilý hráč – nejhorší nástroj

Pětistrunná baskytara s aktivní elektronikou ve slevě, v akci nebo koupená z druhé ruky za velice výhodnou cenu. Tady se jedná vyloženě o past na mamuta. Pokud jste pokročilý hráč, začínali jste většinou na čtyřce a nyní máte pocit, že je čas povýšit a přejít na pět strun. Také to po vás možná vyžadují vaši spoluhráči, kteří podlaďují, až se hory zelenají. Pátá struna na base (tzv. kontra H) je velice zrádnou potvorou vyžadující důsledné zkrocení. Výrobci používají častý fígl jak vám prodat nástroj, který vlastně moc nezní sám o sobě – nacpou do něho aktivní elektroniku.

Bum, a basa najednou tlačí, funí a na prodejně takový nástroj bude vždy znít hlasitěji než nástroje s pasívní elektronikou. Je to jako s novým trendem, kdy master skladby je maximálně zkomprimován a zesílen tak, aby byl v rádiovém mixu hlasitější než konkurence. Jenže pak hudba ztrácí dynamiku a nedá se dlouhodobě poslouchat. Stejné je to i s aktivní elektronikou. U baskytar do 20 tisíc korun se jedná o ty nejlevnější zabudované předzesilovače, které mají za úkol zvuk pouze nabasovat a zhutnit. Žádnou jemnou práci od nich nečekejte. Takže to, co tak dobře znělo na prodejně, pak ve zkušebně nebo na koncertě vytváří onen pověstný „huhel“ a neartikulované dunění.

Obzvlášť pozor si dejte na slevové akce u takovýchto aktivních pětistrunných huhňalů. Ještě větší jistota, že se jedná o „huňáta“ je, když někdo prodává velice levně takovouto pětku s prohlášením, že basa „pěkně tlačí“. Pokud se k vám tato pětistrunná nešťastnice zatoulá, budete se jí velice těžko zbavovat a pravděpodobně skončí jako lapač prachu vedle rotopedu první generace.


Pokročilý hráč – nejlepší nástroj

Pokud vydržíte hrát pár let na baskytaru a projdete si většími pódii, dobře vybavenými studii, prací se známým producentem a strávíte se svým nástrojem oněch pověstných 10 tisíc hodin (můžete i méně, ale musí tam být aspoň tři nuly, ha), tak zatoužíte po nástroji, který je spolehlivý za všech okolností, má brilantní zvuk jak naživo, tak ve studiu a vydržíte s ním trávit dlouhé hodiny. A takových nástrojů kupodivu není zase tak moc. Nejlepší nástroj pro pokročilého hráče musí splňovat následující kritéria – vzhled, hratelnost a zvuk jsou samozřejmostí, dále musí být maximálně spolehlivý, mít přijatelnou váhu při dlouhých herních setech a zvukově musí obstát nejenom náročný test ve studiu, ale i test času.

V této fázi již nestačí vaše bezpodmínečná zamilovanost do vaší baskytary, teď už jí musí milovat i vaši spoluhráči a lidé kolem vás. Perfektní baskytara, která vám vydrží věrně sloužit, by také neměla být příliš zvukově a designově vyhraněná. Jde o to, mít klasické funkční proporce a komponenty, které jsou prověřeny časem. Tak budete mít jistotu, že se změnou kapely nebo hudebního stylu (všichni se vyvíjíme, že?), nebudete také muset měnit nástroj.


Expert – nejhorší nástroj

Pokud milujete hudbu a hraní na basu a nedokážete si bez toho představit váš život, tak nejhorší nástroj je ŽÁDNÝ nástroj. Je to prosté, bez basy prostě nemůžete být a nejhorší představa pro vás je, že na tři dny pojedete na romantický víkend s přítelkyní a nebudete moci hrát. Pokud jste dospěli až do tohoto stádia, tak vás vlastně nemůže urazit ani ta nejhůře postavená baskytara na světě. Vy prostě chcete hrát a to je to jediné na čem vám doopravdy záleží.

Expert – nejlepší nástroj

Můžeme šetřit papírem a jednoduše konstatovat – je to nástroj vyrobený přesně podle vašich požadavků. Jako expert ve svém oboru již určitě víte, jaký nástroj chcete. Umíte si přesně říct, jak má vypadat, znít, kolik má vážit, kde má mít vybrání, jaký profil má mít krk a také to nejdůležitější, kde má být umístěný váš podpis. Navštivte některého ze špičkových kytarářů, ať již u nás v Čechách či v zahraničí a nechte si postavit svůj SEN!

Přeji vám, basoví přátelé a nadšenci, ať dorazíte až do tohoto stádia a vaší jedinou starostí bude opravdu jenom HUDBA sama.

Tagy BASS
Artist, bassist, tutor, father --- http://marekbero.co.uk
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY